Anti-dive-ventiler Gixxer...

torparn

Dä ä väl å straffe loss...
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
GSXR-1100 -86 väg-slåssare
Undrar lite över anti-dive-ventilerna på min GSXR-1100 -86, tror inte dom funkar riktigt :va

Jag har mätt upp solenoidspolarna, dom verkar ok samt att det kommer fram spänning, men det verkar inte som att dom "drar"...

Borde det inte höras/kännas ett klick i dom om dom funkar :confused:

Eller aktiveras dom inte förrän det blir belastning på dom ??

Nu är jag inte så duktig förare att jag har nån direkt nytta av det, men det är ju bra om det funkar när det finns...

torparn skrev:
Undrar lite över anti-dive-ventilerna på min GSXR-1100 -86, tror inte dom funkar riktigt :va

Jag har mätt upp solenoidspolarna, dom verkar ok samt att det kommer fram spänning, men det verkar inte som att dom "drar"...

Borde det inte höras/kännas ett klick i dom om dom funkar :confused:

Eller aktiveras dom inte förrän det blir belastning på dom ??

Nu är jag inte så duktig förare att jag har nån direkt nytta av det, men det är ju bra om det funkar när det finns...

Dom brukar vara ihop rostade. Öppna dom och dom är garanterat fyllda med vatten och rost.

Last edited:
Det finns en anledning att det aldrig slog igenom med antidive helt enkelt för att den förändrade styrgeometrin vid gaffeldyk oftast är önskvärd.

Om ventilerna inte fungerar så sörj inte det är bara viktigt att se till att den ena inte fungerar (medan den andra inte gör det) för är inte gaffelbenen avstämda med varandra kan trevliga fenomen uppstå.

Borsiin JR skrev:
Det finns en anledning att det aldrig slog igenom med antidive helt enkelt för att den förändrade styrgeometrin vid gaffeldyk oftast är önskvärd.

Om ventilerna inte fungerar så sörj inte det är bara viktigt att se till att den ena inte fungerar (medan den andra inte gör det) för är inte gaffelbenen avstämda med varandra kan trevliga fenomen uppstå.

Ok, då är det väl bara att koppla ur dom då...som sagt jag är ingen avancerad förare så jag har knappast nån nytta av dom iaf :tungan

Tack för svaren :tummenupp

Borsiin JR skrev:

Kan du förklara när ändrad styrgeometri är önskvärd som du skriver det :confused:

Jag skulle vilja sträcka mig till "ALDRIG" snarare än oftast, men förklara gärna hur du menar egentligen..

Du vet att vissa tillverkare har som försäljningsargument, att deras hojar inte ändrar styrvinkel vid inbromsning :rolleyes:

Jo bla bmw har sin telever som inte dyker. Har du testat att köra en telever BMW på bana?

Anledningen till att jag anser att ändrad styrgeometri vid bromsning är att med en hoptryckt gaffel får du snävare gaffelvinkel=mer lättsvingt samt mer vikt på framhjulet vilket gör att de kan bromsa ännu hårdare .
När du sedermera ger gas ut ur svängen bli cykeln stabilare. Det har ju inom racing testats massor med antidive och navstyrning men det har alltid slutat med att de har gått tillbaka till teleskopgaffel.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...