Anmäler Svenska Spel in vinster till skattemyndigheterna

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
...som rubriken lyder, anmäler dom in vinster till skattekontoret, tex om jag nu vinner 25 000kr / mån i 25 år ???

För det verkar ju som att skattekontoret tvingar dom som vinner denna summa att betala ca:5000 kr i skatt / gång ???

Eller luskar skattekontoret reda på detta själv

Uffe

Det var just på nyheterna om detta, härom veckan. Om du vinner 25000 i 25 år så får du betala förmögenhetsskatt på hela beloppet som kommer betalas ut i framtiden... :kocko
Du är naturligtvis skyldig att rapportera, som vanligt. :tummenupp

Markus skrev:
Det var just på nyheterna om detta, härom veckan. Om du vinner 25000 i 25 år så får du betala förmögenhetsskatt på hela beloppet som kommer betalas ut i framtiden... :kocko
Du är naturligtvis skyldig att rapportera, som vanligt. :tummenupp
Men om man skrapar lotten och flyttar till ett skatteparadis före man anmäler vinsten slipper man betala då? Det vore ju kanske att fundera på isåfall.

honkiie skrev:
Men om man skrapar lotten och flyttar till ett skatteparadis före man anmäler vinsten slipper man betala då? Det vore ju kanske att fundera på isåfall.

Man kan väl alltid fuska.

R1 Uffe skrev:
...som rubriken lyder, anmäler dom in vinster till skattekontoret, tex om jag nu vinner 25 000kr / mån i 25 år ???

För det verkar ju som att skattekontoret tvingar dom som vinner denna summa att betala ca:5000 kr i skatt / gång ???

Uffe

Nej, Svenska Spel skickar inga kontrolluppgifter till skatteverket.

Gixxer-Anders skrev:
Nej, Svenska Spel skickar inga kontrolluppgifter till skatteverket.
Vet du varför? Vore utomordentligt intressant att veta varför ett statligt företag inte ska hjälpa Skatteverket driva in skatt.

Markus skrev:

Det är väl iofs riktigt, när vi nu har en förmögenhetsskatt. Vinsten är ju en fordran.

Gixxer-Anders skrev:
Det är väl iofs riktigt, när vi nu har en förmögenhetsskatt. Vinsten är ju en fordran.

I så fall borde väl varenda landstingsanställd också betala förmögenhetsskatt. :hihi

Markus skrev:
Vet du varför? Vore utomordentligt intressant att veta varför ett statligt företag inte ska hjälpa Skatteverket driva in skatt.

Därför att de tycker att vinsten skall vara helt skattefri. Man går ut med information till vinnarna om vad som gäller, men säger att det är upp till varje person att ta upp det i sin deklaration.

Dessutom vet ju inte Svenska Spel vem som vunnit egentligen. Person 1 kanske får hela beloppet in på konto, men han i sin tur kanske delar vinsten med 10 pers till....

Dessutom är de ej skyldiga enligt lag att lämna kontrolluppgift, och skattmasen kan inte kräva ut det.

Markus skrev:
I så fall borde väl varenda landstingsanställd också betala förmögenhetsskatt. :hihi

Så sant :rofl Skriv en insändare.

R1 Uffe skrev:

Uffe

Seså. Fram med det nu. Hur mycket har du vunnit?

Kevorkian skrev:
Seså. Fram med det nu. Hur mycket har du vunnit?
Tyvärr måste jag här säga att jag her EJ vunnit nå :)

Men hur tusan kan det vara förmögenhetsskatt på det dära?
Sist jag tittade efter så var "turvinnster" dvs. det man vinner på ren tur helt skattebefriat?

Känns ju mer mysko att dom tar förmögenhetsskatt på hela beloppet man inte har? Verkar ju precis detsamma som att räkna ut vad person X tjänar på sitt kneg dom 30 närmsta åren och förmögenhetsbeskatta det ju?

Carpe me skrev:
Men hur tusan kan det vara förmögenhetsskatt på det dära?
Sist jag tittade efter så var "turvinnster" dvs. det man vinner på ren tur helt skattebefriat?

Känns ju mer mysko att dom tar förmögenhetsskatt på hela beloppet man inte har? Verkar ju precis detsamma som att räkna ut vad person X tjänar på sitt kneg dom 30 närmsta åren och förmögenhetsbeskatta det ju?

Skatteverket räknar det som att svenskaspel är skyldig dig hela summan

TomTen6 skrev:
Skatteverket räknar det som att svenskaspel är skyldig dig hela summan

Udda, då borde man ju helt enkelt kunna räkna det som att svenskaspel ska betala mig summan rakt uppåner direkt med hjälp utav en duktig advokat.

Räknade lite snabbt, man blir så jäkla snuvad på pengarna när dom drar varje månad, är skatten 5% så blir det på hela beloppet 125 000, tas det varje månad 5% från det man får så blir det 375 000:-. Iof så vet jag inte hur dom räknas med förmögenhetsskatt så jag kan ha fel.

Carpe me skrev:
Udda, då borde man ju helt enkelt kunna räkna det som att svenskaspel ska betala mig summan rakt uppåner direkt med hjälp utav en duktig advokat.

Det behöver du knappast en advokat för.. Klumputbetalning är ett av alternativen om du vinner...

Gixxer-Anders skrev:
Det behöver du knappast en advokat för.. Klumputbetalning är ett av alternativen om du vinner...

Jaha det visste jag inte, jag hade tagit klumpsumman och dragit till monaco eller något ställe. Fast man kanske inte kommer så långt med 7,5mille där. Men principen :mad: ingen ska röra mina pengar förutom jag :tungan

Man får bara en mycket liten klumpsumma, närmare bestämt 500'000kr. Lägsta vinsten 10kkr/mån i 10 år betyder totalt 1,2 miljoner, och högsta vinsten blir totalt 7,5 miljoner. Iofs, i vissa fall kan det väl kanske löna sig att ta klumpsumman om man tar med inflationen i beräkningen...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti