Anliggande bromsar

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Jag är helt hopplös på det mekaniska så jag tänkte att det kanske är någon här som vet bättre.
Det är så att jag hade in hojen hos en mc-meck idag för at byta framdäck. Efter att ha fått på nytt gummi så skulle jag dra därifrån, hör missljud från framdäcket. Kommer från bromsen. Den ligger an och skrapar, frågar mecken o han kör en vända o säger att det kan bli så när man plockar av däcket och att det löser sig med tiden.
När jag kom hem efter ca 2 mil så är ena skivan ordentligt mycket varmare och däcket rullar trögare än det gjorde innan den va in på verkstan. Är det så att det blir bättre efter ett tag och just HUR trögt är det ok att ett däck rullar, nu är det så att om jag försöker sätta snurr på det när det är i luften så stannar det rätt omedelbart.
Har sökt runt lite i forumet men inte hittat nått riktigt svar.
Vore riktigt tacksam om nån kunne upplysa mig som den novis jag är.

organdonator skrev:
Jag är helt hopplös på det mekaniska så jag tänkte att det kanske är någon här som vet bättre.
Det är så att jag hade in hojen hos en mc-meck idag för at byta framdäck. Efter att ha fått på nytt gummi så skulle jag dra därifrån, hör missljud från framdäcket. Kommer från bromsen. Den ligger an och skrapar, frågar mecken o han kör en vända o säger att det kan bli så när man plockar av däcket och att det löser sig med tiden.
När jag kom hem efter ca 2 mil så är ena skivan ordentligt mycket varmare och däcket rullar trögare än det gjorde innan den va in på verkstan. Är det så att det blir bättre efter ett tag och just HUR trögt är det ok att ett däck rullar, nu är det så att om jag försöker sätta snurr på det när det är i luften så stannar det rätt omedelbart.
Har sökt runt lite i forumet men inte hittat nått riktigt svar.
Vore riktigt tacksam om nån kunne upplysa mig som den novis jag är.

Ta av bromsoken, pumpa försiktigt fram kolvarna och gör ren dem. Efter ett tags körning samlas det skit på sidan av kolvarna som gör det trögt för kolvarna att gå tillbaka in i oket.

Du kan göra rent med bräklean eller quickclean. Det du ska vara försiktigt med är att när du pumpar fram kolvarna så kan du pump för långt, vilket gör att kolvarna hoppar loss ur oken och du får lufta/fylla om hela systemet som följd. Lägg något emmellan kolvarna så de inte kan åka ut för långt, exempelvis en fast nyckel, eller ett par gamla bromsbelägg.

//H

Kolla efter om han mecken har satt framhjulet/fälgen åt rätt håll.

Låter som om din meck har ställt till med nåt skit och sen försöker prata sig ur det.
Har han lyckats på båda beläggen på samma sida av skivan? :D
En XJR 1300 kan ju inte gärna vara så jättegammal, alltså kan bromsoken knappast vara ihopärgade heller.
Låt nån som vet hur det ska vara ta en titt på knarren och åk sen tillbaks till mecken och fråga vad han har gjort.

sepahewe skrev:
Ta av bromsoken, pumpa försiktigt fram kolvarna och gör ren dem. Efter ett tags körning samlas det skit på sidan av kolvarna som gör det trögt för kolvarna att gå tillbaka in i oket.

//H

Det är det svaret jag sett i liknande trådar men tycker att det är konstigt att det ska vara sån stor skillnad efter att den klåfingriga mecken varit på framdäcket. Är ju ingen höjdare i garaget så jag skulle nog få ännu större problem om jag försökte mig på det där själv tyvärr.

Alicia skrev:
Kolla efter om han mecken har satt framhjulet/fälgen åt rätt håll.
//H

Jo det sitter åt rätt håll, kollade det.

Robban_C skrev:
Låter som om din meck har ställt till med nåt skit och sen försöker prata sig ur det.
Har han lyckats på båda beläggen på samma sida av skivan?
En XJR 1300 kan ju inte gärna vara så jättegammal, alltså kan bromsoken knappast vara ihopärgade heller.
Låt nån som vet hur det ska vara ta en titt på knarren och åk sen tillbaks till mecken och fråga vad han har gjort.
//H
Jo jag får en känsla av det med, brukar inte gå till den firman men va tvungen för ska dra till utlandet på söndag o besiktiga dagen efter jag kommer hem så behövde få på nytt däck. Hinner inte fixa nått innan det, får ta ett snacka med besiktningskillen, dom brukar ju kunna hojar rätt bra. Är det nått han slår ned på då blir det utskällning av mecken o så får han ersätta mig.
Det är ju en -01 som gått... hmm.. 1200mil har jag för mig, eller om det va 1600. Minnet är inte som det borde.

Tack för svaren allihopa.. får se vad besiktningen säger för kommer inte hinna dra förbi nån bättre vetande innan dess:( Är ju som sagt kass på att mecka själv.

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!