Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet och organiserad brottslighet

Status
Ej öppen för fler svar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kanske olämpligt att starta upp den här tråden med tanke på att tråden om Malmö nyligen lades ner. Men jag tänkte nyansera debatten lite att det inte bara är problem i Malmö. Dödsskjutningarna har ju satt Malmö på kartan, men de underliggande problemen finns nog även i andra städer.

Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet samt personrån har blivit ett allt mer uppmärksammat inslag i media lokalt här i Helsingborg. Där jag bor märker man inte av detta mer än som en notis i tidningen. Rör mig sällan eller aldrig i berörda stadsdelar. På så sätt kan man förstå de i Malmö som tycker att det målas fram en orättvis bil av staden i media.

Noterade även att Black Cobra börjar etablera sig i Helsingborg. De har tydligen fixat en ny klubblokal. Bandidos och Hells Angels finns redan. Är det upplagt för kommande intressekonflikter tro? Bandidos och Hells Angels har ju hållit sig lugna efter alla uppmärksammade mord och mordförsök på varandra under 90- talet. Med en ny spelare som försöker etablera sig kan det säkert hända saker på nytt.

Hur ser det ut i övriga landet, Malmö har vi redan diskuterat?

http://hd.se/helsingborg/2012/01/20/polisen-gor-ny-kraftsamling-pa/
http://hd.se/helsingborg/2012/01/19/black-cobra-ar-tillbaka-i/

Kan vi inte lägga ner stridsyxan när det gäller de olika städerna och istället fokusera på företeelsen. Det börjar bli lite tröttsamt att läsa om skyttegravskriget mellan Stockholm, Malmö och Göteborg för att nämna storstäderna i de olika landsdelarna.

Just vad gäller Malmö och Helsingborg så känns det som att det ligger tillräckligt nära varandra för att vara en "smittogrej"... att skiten som händer i Malmö har smittat av sig till Helsingborg som något som är ok.
Inte helt ovanligt.

Ja, alla städerna i regionen påverkas av dessa företeelser. Stadsgränserna är på så vis rätt suddiga. Men härifrån till t ex Halmstad är det ju inte jättelångt. Tar ca 10- 15 minuter längre tid att köra till Halmstad än till Malmö. Till Malmö tar det 35- 45 min. Göteborg ligger ca 1 tim och 45 minuter härifrån. Det är inga avstånd. Till Stockholm från Göteborg tar det väl mindre än 3 timmar. Organiserad brottslighet har nog inga problem att ruta in och dela upp städer mellan sig. Sedan kommer det alltid uppkomlingar och så uppstår konfliker med etablerade strukturer.

Last edited:
....Känns som ganska otippat att det blir som det blir när ett ganska betydande antal barn/ ungdomar driver vind för våg i områdena och på stan sena kvällar utan någon som helst inblandning från vuxna.
I ett gäng med barn/ungdomar där majoriteten saknar någon som ger dem en moralisk kompass brukar det tyvärr vara de som "vågar mest" som vinner de andras respekt, för du blir ju knappast populär i gänget om du är en "moralkärring"... Istället blir det en eskalerande spiral, den första att snatta godis till resten blir kung för dagen. Den som nästa månad pangar den första busskuren höjer ribban ytterligare och skall nästa person kunna konkurrera om respekten från övriga i gänget drar han en sten från gångbron på en passerande buss....

Något år senare lär de som nyss var snorisar vara tonåringar som bytt snatterier mot personrån och snart är loppet kört och deras enda karriärönskemål är att få västen/hoodien som visar gängtillhörigheten från det etablerade gänget och då är steget kort till beskyddarverksamhet och grövre rån.

Som jag ser det handlar det om att angripa problemet i båda ändar... Hårda insatser och ökade befogenheter för att sätta dit de grovt kriminella i de organiserade ligorna. Hårdare straff för vapenbrott, våldsbrott och framförallt för upprepad grov brottslighet. Punktbevakning, avlyssning och hela tiden slå till mot dem ekonomiskt, är du arbetslös och nolltaxerar kör du heller inte BMW/MB-suv och strör pengar omkring dig på krogen... Se till att angripa dem där det känns och ta tillgångarna ifrån dem när det är så uppenbart att det kommer ifrån kriminalitet. Det skulle ju även ge signaler till de yngre att det sällan är smärtfritt att skaffa snabba pengar genom brottslighet.

På samma sätt måste man jobba hårt med de yngsta, de som än så länge inte kommit längre än till snatterier och nån eldad soptunna. De måste få mycket mer meningsfull tillvaro med högre grad av vuxen inblandning om deras föräldrar och övriga sociala nätverk är odugligt...

Ja, alla städerna i regionen påverkas av dessa företeelser. Stadsgränserna är på så vis rätt suddiga. Men härifrån till t ex Halmstad är det ju inte jättelångt. Tar ca 10- 15 minuter längre tid att köra till Halmstad än till Malmö. Till Malmö tar det 35- 45 min. Göteborg ligger ca 1 tim och 45 minuter härifrån. Det är inga avstånd. Till Stockholm från Göteborg tar det väl mindre än 3 timmar. Organiserad brottslighet har nog inga problem att ruta in och dela upp städer mellan sig. Sedan kommer det alltid uppkomlingar och så uppstår konfliker med etablerade strukturer.

Nu var det bränder och dylikt jag syftade på.
Det med den organiserade brottsligheten så ligger Göteborg och Malmöregionen närmre kontinenten och kommer således fortsätta vara lite mer utsatta.

Kanske olämpligt att starta upp den här tråden med tanke på att tråden om Malmö nyligen lades ner.

Så länge diskussionen ligger på en nivå som är ok och smiter under för vad reglerna tillåter. Men bär det av i samma riktning som den stängda tråden går denna med säkerhet samma öde till möte.

Last edited:
Så länge diskussionen ligger på en nivå som är ok och smiter under reglerna för vad tillåter. Men bär det av i samma riktning som i den stängda går denna med säkerhet samma öde till möte :)

Jag förstår att risken finns att tråden stängs. Det är upp till deltagarna. Vi får hoppas att de balanserar på rätt sida av gränsen.

Som jag ser det handlar det om att angripa problemet i båda ändar... Hårda insatser och ökade befogenheter för att sätta dit de grovt kriminella i de organiserade ligorna. Hårdare straff för vapenbrott, våldsbrott och framförallt för upprepad grov brottslighet. Punktbevakning, avlyssning och hela tiden slå till mot dem ekonomiskt, är du arbetslös och nolltaxerar kör du heller inte BMW/MB-suv och strör pengar omkring dig på krogen... Se till att angripa dem där det känns och ta tillgångarna ifrån dem när det är så uppenbart att det kommer ifrån kriminalitet. Det skulle ju även ge signaler till de yngre att det sällan är smärtfritt att skaffa snabba pengar genom brottslighet.

Det är så myndigheterna kommer att arbeta i Malmö. Finns en artikel i Sydsvenskan. Läs den, publicerades för någon dag sedan.

EDIT:

Här är den:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1602401/Jakten-gar-pa-gangpengarna.html

Last edited:
Nu var det bränder och dylikt jag syftade på.
Det med den organiserade brottsligheten så ligger Göteborg och Malmöregionen närmre kontinenten och kommer således fortsätta vara lite mer utsatta.

Förstod att du syftade på bränderna. Undra om de inte inspirerats av protester som skett i t ex Frankrike när missnöjet varit stort i förorterna eller kanske även protesterna i Mellanöstern? Man matas ju med den typen av information dagligen. Där bilar sätts i brand och allmän skadegörelse sker för att visa sitt missnöje.

Finns ju de problemungdomar som de sociala har skickat från städerna för att de ska få en chans att komma på rätt köl.Men t.ex i Tomelilla där det hamna en del slutade det med att de satt i sina lägenheter och knarka med en massa lokala ungdomar istället

Förstod att du syftade på bränderna. Undra om de inte inspirerats av protester som skett i t ex Frankrike när missnöjet varit stort i förorterna eller kanske även protesterna i Mellanöstern? Man matas ju med den typen av information dagligen. Där bilar sätts i brand och allmän skadegörelse sker för att visa sitt missnöje.

Nja, tror mer skiten i Malmö är klart mer avgörande då det ligger så nära så det blir en igenkänningsfaktor av det. Men visst har det som sker i världen också påverkan men inte lika mycket tror jag... inte för Helsingborg.

Finns ju de problemungdomar som de sociala har skickat från städerna för att de ska få en chans att komma på rätt köl.Men t.ex i Tomelilla där det hamna en del slutade det med att de satt i sina lägenheter och knarka med en massa lokala ungdomar istället

Vi fick en hel del problemungdomar skickade till byhålan där jag växte upp. De fortsatte oftast där med. Däremot var de ute på stan och slogs, precis som infödingarna. Oftast var problemet att de blev så in i helvete dumma i huvet när de fick lite alkohol i sig.

Vi fick en hel del problemungdomar skickade till byhålan där jag växte upp. De fortsatte oftast där med. Däremot var de ute på stan och slogs, precis som infödingarna. Oftast var problemet att de blev så in i helvete dumma i huvet när de fick lite alkohol i sig.
Är säkert en bra ide om familjen som får betalt för att ta hand om undomarna verkligen gör det

Det som är riktigt illa är horderna av 10-13 åringar som knivrånar (främst) tjejer.

Den senaste efterlysningen var på en mörkhårig pojke med palestinaschal för ansiktet, ca 150-160cm lång och med mammas kökskniv.

Fy fan.

Det som är riktigt illa är horderna av 10-13 åringar som knivrånar (främst) tjejer.

Den senaste efterlysningen var på en mörkhårig pojke med palestinaschal för ansiktet, ca 150-160cm lång och med mammas kökskniv.

Fy fan.

En kompis till mig blev rånad i förra veckan, hon sa att hon inte visste om hon skulle bli rädd eller krama om killen. Det slutade med att hon gav honom nåt utan värde och sjasade iväg honom.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey