Ang. Suzuki GSX 600F/Honda cbr 600f/Suzuki gsxr 600/Yamaha YZF 600 Thundercat

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Har funderat på någon av ovanstående hojar(95-00). Vilken skulle ni rekommendera om man följer följande kriterier:

- Lätthanterlig. (trixa lite på bak & framhjul osv.)
- Tillräckligt billig (35000kr-50000) för att ha råd att köra halvförsäkrat och krascha utan att gå i personlig konkurs.
- Tillräckligt MYCKET effekt och "sportighet" för att vara rolig att köra.
- Tillräckligt LITE effekt för att inte köra ihjäl sig.
- Tillräckligt snygg.

Eller har ni något annat val.....?

CBR600F klarar ALLT galant. GSX600F är outsägligt gay, GSX R600 är lite för extrem som allroundhoj, och Thundercat... ja, namnet säger väl allt. Köp en Honda.

(YZF,CBR,GSXR)
Ja. och nej, det är inte lätt attt slanga och åka på framhjulet om du trodde det.
- Tillräckligt billig (35000kr-50000) för att ha råd att köra halvförsäkrat och krascha utan att gå i personlig konkurs.
Ja.
Ja.
Nej.
- Tillräckligt snygg.
Tillräckligt snygg för vad? Köpa glass med?
Annars är Thundercaten klart snyggast.. :tungan

GSX600F är den maskinen som är fulast (högst subjektivt), minst sportig och klenast motor. Men billigast. Köp den.

Last edited:
Drar bort GSX600F från listan men lägger till ZX6-R. Är wheelandet viktigt finns R6 också...

morlock skrev:
...

GSX600F är den maskinen som är fulast (högst subjektivt), minst sportig och klenast motor. Men billigast. Köp den.

Den är tung som ett as, har rätt kassa dämpare och bromsar som en finlandsbåt. Tro mig, jag har haft en. Mycket bekväm att åka långt på dock, franska alperna-gbg på en dag var inga problem, gbg-Bordeaux på 1.5 dar gick som en dans det med.

För de pengarna får du en GSX-R från 01. De uppdaterades väldigt mycket det året.

morlock skrev:
(YZF,CBR,GSXR)
Ja. och nej, det är inte lätt attt slanga och åka på framhjulet om du trodde det.

- Tillräckligt snygg.

Trust me, jag vet.... men kan man lära sig på någon av dom eller? Inte intresserad av en R1 som man bara behöver gasa upp med för att wheela...
Snygg.... Tja.. snygg som i snygg som om du jmf en sossecontainer T5 och en Audi Avant RS6... Snygg helt enkelt.

Sköna killar (och tjejer) här förresten... Vilken respons det har blivit på tråden..Tack.
Ska nog avstå från GSXF....

GSXF kan du direkt räkna bort om du har planer på bak/framhjulsåka. För tung och för lite hästar på bakhjulet helt enkelt.

När det gäller långturer är den dock att föredra framför samtliga listade R-hojar.
GSXF är praktisk och billig, tycka vad man vill om effekt och utseende. Att hitta en välvårdad R-hoj för runt 40 000 är nog ganska optimistiskt tänkt.

Annars håller jag med Mattias. Stirra dig inte helt blind på modell, hitta något som passar plånboken också så du har råd att försäkra.

josman skrev:
Har funderat på någon av ovanstående hojar(95-00). Vilken skulle ni rekommendera om man följer följande kriterier:

- Tillräckligt snygg.

Vem planerar för att krascha, det är väl dumt..

Suzuki rf 600 då? Den är lite som Rf 900 lite av en "sleeper" ca 100 hk, stadig aluram, bra väghållning, pulver på topp.

Last edited:
k1322 skrev:
Annars håller jag med Mattias. Stirra dig inte helt blind på modell, hitta något som passar plånboken också så du har råd att försäkra.
En annan skulle absolut ha en CBR600F, sen dök en GSX-R600 upp på blocket som verkade lovande, men den dag jag hade tänkt åka och kika på den så hittade jag en YZF600R , åkte och tittade på den först för den låg närmre.

Åkte aldrig och tittade på någon annan sen, och ångrar mig inte än iaf.
:rolleyes:

morlock skrev:

WORD! :tummenupp

Och jag vill nog tillägga väldigt komplett mc ! Det är klart ska du stunta med den och så så finns det väl hojar med klart mindre antal små plastbitar ditskruvade överallt. Men vill man ha en komplett liten hoj byggd för att användas bekvämt och länge så är valet enkelt, Thundercat!
De säljs visst fortfarande nya i USA i princip i samma utförande.

(sen är det ju inte så mycket "thunder" i orginal, men det går ju att fixa...)

Lycka till!

edit" http://www.yamaha-motor.com/products/unitimage/2/mcy/5/25/0/5985/yamaha_yzf600r.aspx"

Last edited:
Min Gixxer 600 -97

- Tillräckligt billig (35000kr-50000) för att ha råd att köra halvförsäkrat och
krascha utan att gå i personlig konkurs.

Jaa, 35 papp snabbt å lätt...

Jajjamen...

Varva inte rejält så känns han slö.

- Tillräckligt snygg.

Fin som snus...

josman skrev:

- Tillräckligt snygg.

Jag är nog inne på Bingos linje. Om över gränsen är 50K kan man få massor med roliga hojar. Inte en chans att man skulle gå och köpa en Thundercat för 35K då när man har råd med en R6 eller nått.

Rekommendera en Honda Hornet istället? Ligger i 40-50k att köpa in, har
tillräkligt med hk (98hp) för att få upp den på bakljulet, inga dyra kåpor att vurpa på.
Försäkringen är nu vädigt billig, 3200kr för helförsäkring helår på IF.
Nackdelar= Ingen touringhoj, och är du lång så kan den kännas lite liten.
Inget bottendrag ala V-twin, men vid lite högre varv så sticker den riktigt bra!
,,bara ett förslag,, jag är väldigt nöjd med Hornet iaf!

RF600 har stålram har jag för mig och är ganska tung och låg sadelhöjd.

josman skrev:

- Tillräckligt snygg.

Hmm....tror snarare det är vad som finns innanför pannbenet än effekten som avgör om du kör ihjäl dig eller inte......men ok, jag skulle kika närmare på CBR 600 och Thundercaten. GSX 600 F är ett skämt och 600R väl extrem.

R6 bör ju också nämnas i sammanhanget om du har 50k att lägga. En komplett 600 enligt min mening.

Kolla på Kawas 600, den slår alla dom här på fingrarna om du tittar på hojar i det billigare segmentet.

Har du mer pengar att lägga är det R6 som gäller (om du inte har nåt emot att ha en dussinhoj). Kan du hitta från 40 lök o uppåt om du letar lite.

GSXR är inte för extrem om du ska köra mkt bana, då är den klockren...

skulle välja Thundercat

Thundercat är det inget fel på =) har själv lyckas göra det mesta med den =) lite svår kanske att få upp på bakhjulet, men övning ger färdighet och det är en bra hoj att börja med ... har visserligen ingen erfarenhet av de överiga men... thundercaten ligger bra i försäkringsklassen i alla fall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT