ang: skivor och belägg som blivit blå - varför?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Story -

Helt nya belägg av modell: Ferodo FDB605STAC - sintrade belägg för rostfria skivor
Bromsskivor: Yamaha R1 -03 original
Slangar: Galfer stålomspunna
Bromspump: Yamaha R1 -03 original

Bromsen känns solid och stum. Ingen tendens till luft i systemet el.dyl. Den tar precis som jag önskar och känns inte konstig. Vid bankörning kan jag ana att den mattas något, men bara lite.

Beläggen ovan kördes från Täby till centrala Stockholm och retur samt en bandag på Gelleråsen.

Beläggen ligger inte an mer än att det framkallar ett skrapande ljud. Hissar jag upp hojen och drar till så snurrar det 5-6 varv utan att jag tar i för kung och fosterland.

Kolvarna i oket går så lätt att jag kan skjuta tillbaka dem med tummen och pekfingret - då med locket på bromsvätskebehållaren av.

Igår när det var dags att byta framdäck jämförde jag skivorna som gått med dessa belägg mot originalskivorna på reservfälgarna. De har en klar blå nyans och lätt mörkare ton. Beläggen är delvis blå både på det sintrade materialet samt "grundplåten".

Någon som kan förklara varför? Åtgärd?

Efter banåkning är det fullkomligt normalt...

Jag har fått den åsikten från andra håll också nu, så jag antar att det är normalt :)

Å andra sidan fanns inte denna vackra färg efter 3 dagar på gotland, men efter endast en dag med de nya beläggen på Gåsen?

Jag har fått den åsikten från andra håll också nu, så jag antar att det är normalt :)

Å andra sidan fanns inte denna vackra färg efter 3 dagar på gotland, men efter endast en dag med de nya beläggen på Gåsen?

Hårdare bromsningar? Högre tempo? Med rejsigare pads fadear bromsarna senare och därmed går skivorna varmare...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti