Ang. säkerhetskontroll vid uppkörning..

nollfantasi

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
eskilstuna
Hoj
ingen ännu..
Hej, jag har läst igenom massa trådar här på SH (bl. a körkort 2005-2007) och skrivit ner säkerhetskontrollen som jag tror att den skall utföras och undrar nu om ni tycker att det ser bra ut? Något jag missat?

Guide till säkerhetskontroll:

**El
-Alla lampor (ett handtag i taget, kolla även fotbroms)
-Tutan
-Dödarn (starta och stäng av med den, provstarta med den på)
(-Stödkontakten, försök starta med stödet nere)

**Bromsar
Fram:
-Kolla bromsvätska fram (behållaren på styret)
-Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla skivorna

Bak:
-Öppna sitsen och kolla bromsvätskan bak
-Följ ledningen till bakbromsen och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla bromsskivorna

-Sätt dig på hojjen, rulla framåt och bakåt och testa båda bromsarna separat.
-Kolla bromsljuset

**Stötdämpare
-Kolla så dom inte läcker olja (vid framgafflarna och innanför bakdäcket)
-Sätt dig på hojjen och gunga fram och tillbaka så att dom känns ok

**Lager (kolla efter glapp)
Fram:
-Framhjulslager (Be honom hålla ner/sitta bak och gör fullt styrutslag, ska inte hacka. Sen sätter du ena knäet mot framgaffeln och ta tag i vänster och höger sida av däcket och ryck lite. Sitt sedan rakt framifrån och ryck lite, rulla även på däcket)

Bak:
-Svinglagret (Håll ena handen vid övergång sving/ram och dra uppe och nere på däcket med den andra)
-Bakhjulslager (Sätt knät mot svingen och ta tag i däcket med båda händerna, dra fram och tillbaka)

**Drev, kedja
-Kolla att kedjans spel är inom ramarna, 20-35mm (Testa när du sitter på den samt utan vikt)
-Kolla så att dreven (fram och bak) ser ok ut (ej som hajtänder)
-Kolla hur mkt som går att dra ut bak på drevet

**Däck, fälgar
-Kolla mönsterljupet (minst 1 mm på mest slitna stället)
-Kolla efter sprickor i däck
-Kolla så fälgarna ser ok ut
-Rulla runt på däcken och kolla att det ser bra ut.
-Känn att lufttrycket är ok

Hoppas även att detta kan hjälpa andra som undrar över hur kontrollen ska gå till.
 
Det jag fick pisk för på min uppkörning var att jag inte kollade varningslamporna & bakgrundsbelysningen i instrumenten...

Men det var nog bara för att jävlas...:D

I övrigt en mycket bra lista!!:tummenupp
 
Starta motorn å dra varvtalet i botten, kolla att varvtalsstoppet funkar.
 
Ljustutan glömde jag kolla men det sade han ingenting om. Kan ju vara bra för någon annan att komma ihåg dock!
 
Säkerhetskontrollen finns i MC-boken som man får när man pluggar teorin. ;)
 
kolla även att bromhantag inte går hela vägen in mot handtag.
Samt att gashandtag inte kärvar
Motoroljenivå
kopplingen?
Lampor i instrumentpanelen

Det jag kunde komma på just nu trött som man är :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top