Ang provkörning

• Thread starter Thread starter pettisson
  • Start date Start date

pettisson

Guest
Hej det är så att jag är i färd att sälja min mc. Lite sent i och för sig nu när redan hösten är här. Men det blev som det blev.

Jag undrar om ni har nåt bra tillvägagångssätt ni kan dela med er av;

det gäller när spekulanten vill provköra min hoj. Som jag antar att den vill. (dock gjorde inte jag det när jag köpte den). - Jag har ju ställt av min hoj. Och därmed är den inte heller försäkrad. Hur gör man då vid provkörning?

Finns det nåt tillfälligt man kan ringa in och försäkra eller så?

Ta även körkortet i pant, det kan dock vara stulet så bäst är att även fotta köparen. Tja, eller ta hojen till någon inhägnad plats och låta honom köra där.

Vissa kräver köpeskillingen i pant innan man får provköra men jag hade personligen aldrig köpt en sån hoj.

För mig beror mycket så situationen.
Kommer det tex. en hel familj med far, mor och deras unge så
bryr jag mig inte så mycket om att plocka körkortet eller något.

Kommer det däremot en ung invandrare från tex. Landskrona som är stöddig så skulle jag knappast släppa iväg honom innan jag har HELA köpesumman i min hand.

om nan vill provkora staller du pa den via internet, ta sen korkort/fru/pengar i pant

Bra där=)

För övrigt så gör det du känner som känns bäst, om du märker att det är en "idi----T" som ska köra så kanske du bö be om någon form av pant.. men sånt känner man väl? eller är det bara jag..

Stop... Hammertime

Bifogat

• mchammercv7.gif
    mchammercv7.gif
    64.9 KB · Visningar: 878
Måste köparen köra så långt då? Räcker det inte med en liten sväng runt kvarteret?:confused:

Precis!
När jag köpte min hoj gjorde jag bara ett par garagevändningar och sen var det bara att slå till. När jag var på väg hem så började hojen vobbla i hastigeheter över 50 km/h, ringde säljaren och han sa att det var normalt för den hojtypen. Tur att jag bara kör i tätbebyggt område. :gnissla

Samma sak när jag köpte bil, la bara i backen, rullade bakåt 3 meter och så köpte jag den också. Tydligen hade växellådan rasat så det var en dyrköpt historia :huvet
När jag kom hem upptäckte jag att bilen dessvärre var högerstyrd men det var inget säljaren kunde åtgärda. Gick liksom inte på försäkringen. :confused:

Last edited:
Försök att stämma av läget och se hur intresserad personen verkar vara, har han / hom med sig pengar osv. Utan pengar, bankväxel eller internetdosa kan man ju inte köpa hoj ju.
Lycka till

Beror väl på vad det är för hoj och vad den står i för värde oxå. En DR 750 -88 för 12 lapp är det väl inte så många MC-tjyvar som är ute efter. Men är det en ZX10 -06 för 80", då är det nog fler gringos i farten. Men jag antar att det gäller en Hornet från -98? Vad är det för annonspris?

personligen skulle jag aldrig ha en hoj oförsäkrad. vare sig avställd eller vid provkörning.

skulle aldrig provköra någon annans hoj heller om den var oförsäkrad. :huvet

Avställd, obesiktigad etc är en klar nackdel, finns det två hojar så tar man antagligen den som är körbar. Kan ju vara att man vill köra hem den också efter avslutad affär, utan att krångla med släp. (fast nu börjar det iofs bli kallt)

Känn av läget. Hur verkar personen, är det brännarSven som ska testa toPPfarrrT eller är det nybörjarBosse som bara vill rulla fram och tillbaka längs med villagatan.

Vid ett tillfälle tog jag min andra hoj och åkte bakom spekulanten när han provade den. Vid de andra tillfällena har jag släppt iväg vederbörande själva.

Du måste utgå ifrån att köparen vill provköra. Skulle du köpa en beggad hoj som du inte fick provköra förren klausul x och z plus x antal pengar och diverse papper blev påskrivna etc osv vid köptillfället? Jag skulle skratta och be säljaren dra åt helvete. :)

För mig beror mycket så situationen.
Kommer det tex. en hel familj med far, mor och deras unge så
bryr jag mig inte så mycket om att plocka körkortet eller något.

Kommer det däremot en ung invandrare från tex. Landskrona som är stöddig så skulle jag knappast släppa iväg honom innan jag har HELA köpesumman i min hand.

Hmmm, jag fattar att det är så här verkligheten ser ut, men jag tycker ändå att det är lite obehagligt att läsa.
För mig som är invandrare iaf. Dock inte så ung och inte så stöddig heller...

...och en sak som hände mig.
En familj, en kille, hans morsa :yoparty och hans syster kommer för att kolla på en stånka som jag hade till salu för ett tag sedan.
Provkör, prutar lite, de vill ha hojen så vi lastar på släpet.
Sedan går vi in för att skriva på.
Jag väntar på pengarna, men får aldrig betalt.
Til slut så är han på väg, men inga pengar än.
Så jag frågar om att få pengarna.
Han tittar på mig och säger nå't i stilen. "ahaaa du är med, vad bra".
Han kanske bara glömde, men jag fick en annan känsla.
Det gäller att vara försiktig iaf.

Bestäm sånt innan, dvs. i annonsen, så blir det inget tjafs eller osäkerheter! Om jag skulle köpa begagnad hoj skulle jag tycka det var ok att pynta självrisken för ev klotning i handpenning, men jag skulle kolla så ägaren verkligen är ägaren, dvs. sms:a regnumret och få ett namn att stämma av med säljarens leg! :tummenupp

(När jag köpte min Daytona provkörde jag i Norrköping (är stockholmare) körde fel och hittade inte tillbaka till mc-butiken, kom tillbaka efter en timma, dom vart lite skakiga, fast dom hade ju kopierat mitt leg :)

Bestäm sånt innan, dvs. i annonsen, så blir det inget tjafs eller osäkerheter!

:tummenupp Rak kommunikation löser mycket!

Jag har träffat säljare som haft en rätt strikt syn på det där med provkörning, och det har aldrig varit ett problem. Å andra sidan har jag alltid varit lika tydlig med att jag absolut inte köper något utan en provkörning.

Någonstans möts man. Det de egentligen vill är ju inte att neka någon att provköra, utan att sålla bort... hmmm... de som inte verkar seriösa. Och ju sportigare hoj, desto större verkar gruppen oseriösa spekulanter vara.

De ser att jag inte är någon gangster, jag har aldrig blivit nekad en provkörning hittills och det enda jag någonsin lämnat i pant är körkortet (vilket jag tycker är fullt rimligt).

Bestäm sånt innan, dvs. i annonsen, så blir det inget tjafs eller osäkerheter! Om jag skulle köpa begagnad hoj skulle jag tycka det var ok att pynta självrisken för ev klotning i handpenning, men jag skulle kolla så ägaren verkligen är ägaren, dvs. sms:a regnumret och få ett namn att stämma av med säljarens leg! :tummenupp

Som quoten ovan!

Vid försäljnig:

Köparen skall visa upp giltigt körkort för just detta fordon (rätt behörighet).
Köparen skall visa upp på något sätt ekonomisk tillgång vilket motsvara varans pris.
Köparen skall lägga en handpenning, denne bör motsvara minst självrisken!

Vid köp:

Köparen skall visa upp giltigt körkort för just detta fordon (rätt behörighet).
Köparen skall visa upp på något sätt ekonomisk tillgång vilket motsvara varans pris.
Köparen skall lägga en handpenning, denne bör motsvara minst självrisken!
Köparen skall kontrollera att säljaren är ÄGARE av fordonet, samt att det EJ är stöldanmält!

Last edited:
Självklart ska man ha pengar i hand innan det provkörs. Må hända att man kanske går miste om nån stolt spekulant som förväntar sig att man ska rulla ut röda mattan, men hellre det än att få hojen stulen.

Som bonus slipper man dessutom oseriösa personer utan pengar som bara vill drömma/nöjesåka.

Självklart ska man ha pengar i hand innan det provkörs.

I det läget kommer jag inte att provköra, och följaktligen blir det ingen affär. (Inga problem för vare sig mig eller säljaren, det finns gott om andra hojar)

Inte alls av ovilja eller av någon princip, utan helt enkelt av det skälet att jag inte åker omkring med kontanter på fickan. Jag brukar normalt gå till banken när det skall göras upp, alternativt använda mig av nätet. Postväxel är ju lite osmidigt, så det använder jag endast i affärer med handlare.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage