Ang nackskydd

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej där ute. måste ställa en fråga. Varför är det nästan inga som åker med nackskydd på landsväg? Tävling vet jag ej om det förekommer men det kanske ni som kör bana kan svara på. Bara nyfiken om det funkar eller ej. Är lite sugen på investera i ett. Mvh Christer

Jo det är klart det funkar men varför ser man ingen landsvägskörning som har det. (ej cross)

Vinsten förutom det uppenbara, är att du får en tystare hjälm med ett mjukt skydd som sluter tätt mot undersidan. Nackdelen är en något sämre rörlighet och minskade ytterlägen i sidled.

Att få kör med det är att ingen tänkt på att ett skydd från crossbanan kan vara vettigt på en landsvägshoj. Jag gör det. Kör jag bana är det inte alltid jag har det däremot - för att ha kvar rörligheten. Ish inte på kurvig knix.

apparel-no-fear-offroad-bodyarmor-adult-neck-roll-empire-black.jpg

Last edited:
Jag såg att det var ett företag som kommit ut med något smidigare nu. Kanske kunde vara en bra investering.

Vilken sorts nackskydd pratar vi? Leatt brace eller någon enklare modell? Jag har haft samma tanke nämligen...

Såg en artikel längre ner på förstasidan av sh.... kanske var ett test eller något i den stilen

Artikeln är från Motorrad
Publicerad: 17 Feb 2011
Leatt har varit marknadsledande då det gäller nackskydd för motocross- och enduroförare sedan deras produkter dök upp på marknaden för lite mer än fem år sedan. Nu har Leatt skapat ett särkskilt nackskydd för motorcyklister som kör på landsvägen.

Last edited:
visabild.php

Den där är lite för mycket "Kalle i chokladfabriken" Wille Wonka som barn vid blotta anblicken för min smak. Men jag ska nog pröva den innan jag avfärdar den. Är den bökig att ta av/på? Måste på före hjälmen?

visabild.php

Den där är lite för mycket "Kalle i chokladfabriken" Wille Wonka som barn vid blotta anblicken för min smak. Men jag ska nog pröva den innan jag avfärdar den. Är den bökig att ta av/på? Måste på före hjälmen?

Ser ju ut att ha lås på sidorna som gör att man kan ta av framdelen, så borde gå att plocka på/av med hjälmen på om jag inte missförstått det. :)

Tänkte iofs mest på om de där två vingarna på ryggen mot skulderbladen ska vara innanför skinnstället. Småbökigt i så fall och troligen något som måste på före hjälm och av efter. Att ha vingarna utanpå verkar dumt - de kan haka i när man glider omkring på rygg. Hakar den ena i vrids ju huvudet - då motverkar det ju snarare än hjälper till att stabilisera.

Last edited:
Jag håller med och det är ju det jag menar lite faktiskt, det verkar ju bökigt men det är klar jag håller med föregående talare att jag skall faktiskt prova först, Skall kolla och se om bike i trollhättan har eller får hem. Den maste väl på innan skinnstället

Kan tänka mig att många upplever nackskydd som något som hindrar rörligheten, och det stämmer säkert med de tidiga (nuvarande?) modellerna.. och stör det rörligheten så stör det även körningen om man kör lite mer aktivt..

Har då någon haft ett "dåligt" nackskydd så blir ju inställningen hos den personen och förmodligen alla hans polare negativ till "alla" nackskydd i en övergångsperiod..

Däremot så tror jag att nackskydd kommer att bli vanligare med tiden, allt eftersom att de blir mer komfortabla och smidiga.. lite som att fler och fler kör med bröstplattor nuförtiden än när de först kom..

visabild.php

Jävligt mysko konstruktion, hur ska klaffarna på baksidan sitta egentligen? Innanför skinnstället? Har du fler bilder och pris? Är ju ett sjukt bra skydd annars. Har ett på crossen och det är lite som att köra med ryggskydd första gången, känns klumpigt direkt men efter någon gång tänker du inte längre på det.

Morron allihop. Hej Henry ser att du kör cross och jag skall kolla i dag om det finns någon som har det hemma. Jag tror det skall sitta innanför och att man kanske trär ner det när man har stället på sig. Annars så måste det vara tvärt om. Men som sagt skydd är aldrig fel. Jag själv var ute för en liten olycka med ett år i rehab och man får ju lite tankar ibland.

Jag pm:ade Küngen om ett liknande nackskydd han ade till salu fast från astars och han sa att det var mer tänkt för upprätt körning och inte sh!

Det fina med det från astars är att det passar med deras ryggskydd men att inte kunna vrida på huvudet ordentligt är inte ett alternativ.

Jag som köpt mig en motard kommer nog köpa ett leatt brace i år, har lite strul med nacken sedan förra vurpan så tänkte skydda den så gott det går nu.
Men som det sägs, jag tror leatt är mer för upprätt körställning. Själva konstruktionen är ju gjord sådan att man inte ska kunna kasta huvudet framåt och bakåt så himla långt.
På sporthoj vill man ju gärna kunna vinkla huvudet ganska långt bakåt, speciellt på bankörning / toppfartstestpåe4'an. Annars tror jag vi hade sett sådana modeller i motogp redan.

hehehe menar ni att glidarna använder det som huvudstöd???? skämt. Ja det får ju inte vara så man sitter fast hör av mig när jag varit på bike i dag

Denna Leatt STX är framtagen för landsvägs/banåkning och inte cross. Ska kolla på den, men inte verkar den göra något som inte en rätt inpassad skumkrage klarar. Man kan få lite mer ventilation runt halsen med denna. Priset 400 dollar/2700 SEK känns lite "nja" redan innan vi sett svenska listpriser.

Efter att ha kollat videon är jag forfarande fundersam på var vingarna är tänkta att vara. Han säger att ryggpuckeln ska få plats emellan, men den är väl inte på insidan av ett racingställ? Det tyder i så fall att de tänkt att de här vingarna ska man kunna glida på utan att de hakar i..:confused:

[YOUTUBE-ID]SUP7UyAJWy8&hd=1[/YOUTUBE-ID]

"The differences in the STX Brace from the original Leatt brace include two scapula "wings" in the rear that fit over an aerodynamic hump or back protector. The STX Brace has a lower profile and it's also adjustable -- the scalpula wings can be moved in and out to accomodate riders with different chest/shoulders/back distances and the neck can be adjusted for diameter."

scapula=skulderblad på utrikiska (latin)

http://www.webbikeworld.com/r4/leatt-stx-brace/

Last edited:
Hit-Air har jackor med uppblåsbara luftkuddar. Någon som provat?
Är själv mycket intresserad av EU-3 jackan. Tycker det verkar vara
en bra idé.
Hit-Air:
http://www.eggparka.com/english/main.html
Återförsäljare i Tyskland. Deras Cruiser-jacka är samma som EU-3.
http://www.hit-air.de/index.php?pag...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=36
Man kan även få deras jacka med det nya snabbare uppblåsningen: S-system.

I England:
http://www.thebikerstore.co.uk/products/Hit%2dAir-EU%2d3-Black-Airbag-Jacket.html

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan