Ang körkorttillst°and

rible123

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
Quad Runner 600cc
tjo...
jag har ett dilemma, befinner mig just nu utomlands och hade tänk att skicka in en ansökand om att f°a körkorttillst°and för att det m°aste man tydligen ha om man ska boka teorin.

Men nu e det ju s°a att ÄGGEN p°a vv :huvet accepterar tydligen inte att man tar syntestet utomlands hos en optiker utan det skall vara i Sverige, när det väl st°ar p°a papprerna vad för kriterier som gäller :va . Hursom helst e ja förbannad som fan och har bra mycket lust att bara g°a till första bästa optiker här i schweiz, be han kolla min syn och skiva ner det p°a pappret och skicka in till vv eller s°a kunde man ju vara sin egen optiker och bara hitta p°a n°agot namn?? hur bra koll har de egentligen??

Tja, de kräver väl en stämpel eller något som gör att de kan kontakta ansvarigt företag för undersökningen.. Alla älskar VV. :huvet

men fr°agan är ju om de egentligen gör det? e det inte bara mest n°agon trött jävla gubbe som tittar p°a det. "oj ja jo han ser nog... bank bank" har ja f°att för mig i alla fall? :rolleyes:

Ta kontakt med nån optikerkedja som också finns i Sverige och förklara ditt problem, dom har säkert nån lösning. Testas enligt Svenska regler i Schweiz och får ett faxat intyg från Sverige, eller nåt. Värt ett försök, tycker jag.

Joja funderade p°a det.... l°ater som en bra idé...

Yadis skrev:
2253559 Ta kontakt med nån optikerkedja som också finns i Sverige och förklara ditt problem, dom har säkert nån lösning. Testas enligt Svenska regler i Schweiz och får ett faxat intyg från Sverige, eller nåt. Värt ett försök, tycker jag.

fy fan vad arg jag är nu! ringde o hörde o det var ett jävla tjat det fr°agades runt bland alla jävlar som satt där (har inte denna fr°aga kommit upp innan :va ) och jag fick inget svar om det räckte med bara ett utl°atande fr°an en optiker utomlands,(vilket det för övrigt st°ar i det engelska papprerna) de sa hör av dig till länstyrelsen.
Och där e det ju fan rena lotteriet att komma fram till n°agon som vet n°agot... aaaah! jag blir galen!

varför ska det vara s°a komplicerat?? :huvet

rible123 skrev:
2253671 fy fan vad arg jag är nu! ringde o hörde o det var ett jävla tjat det fr°agades runt bland alla jävlar som satt där (har inte denna fr°aga kommit upp innan :va ) och jag fick inget svar om det räckte med bara ett utl°atande fr°an en optiker utomlands,(vilket det för övrigt st°ar i det engelska papprerna) de sa hör av dig till länstyrelsen.
Och där e det ju fan rena lotteriet att komma fram till n°agon som vet n°agot... aaaah! jag blir galen!

varför ska det vara s°a komplicerat?? :huvet

Hehe, lite sur? :P Det e nog ingen fara Rickard, om du ändå tänker köra upp på skola så har de i 9 fall av 10 möjligheter att genomföra testet där när du skriver in dig. Visst, det tar 1-2 veckor innan du får tillståndet men om du bokar teorin via skola borde det gå relativt snabbt.

Dessutom, hur många poliser finns det i Hjularöd? :hihi

marten_larsson skrev:
2253695 Hehe, lite sur? :P Det e nog ingen fara Rickard, om du ändå tänker köra upp på skola så har de i 9 fall av 10 möjligheter att genomföra testet där när du skriver in dig. Visst, det tar 1-2 veckor innan du får tillståndet men om du bokar teorin via skola borde det gå relativt snabbt.

Dessutom, hur många poliser finns det i Hjularöd? :hihi

sant! Men ja vill ju fixa tillst°andet nu lixom s°a det e bara att tuta o köra när ja kommer hem, tar ju som sagt 1-2 veckor för att pressa igenom det i alla instanser. funderar stark p°a att vara min egen optiker :hihi vad kan hända lixom? att det inte g°ar igenom...

haha nä poliser finns det inte i överflöd, s°a det skulle g°a fint! fr°agan e bara lixom blir ju lite s°adär med pärona diggar inte riktgit den idén även om den finns starkt rotad hos mig och varit nära att ha blivit verklighet! hahaha

rible123 skrev:
2253718 sant! Men ja vill ju fixa tillst°andet nu lixom s°a det e bara att tuta o köra när ja kommer hem, tar ju som sagt 1-2 veckor för att pressa igenom det i alla instanser. funderar stark p°a att vara min egen optiker :hihi vad kan hända lixom? att det inte g°ar igenom...

haha nä poliser finns det inte i överflöd, s°a det skulle g°a fint! fr°agan e bara lixom blir ju lite s°adär med pärona diggar inte riktgit den idén även om den finns starkt rotad hos mig och varit nära att ha blivit verklighet! hahaha

Hehe, jo det kan ju vara värt ett försök.. :tungan

Nä, där ligger ju en viss begränsning. En annan sak jag kom att tänka på nu var ju att du får räkna med en 10-15kkr i utrustning och 5-10kkr i försäkring per år också.. Bara så du har det klart för dig :tummenupp

Fan, blev jäkligt sugen på att köpa en banhoj för 30 000 på blocket, hade nog varit najs å glida runt på bana med

marten_larsson skrev:
2253741 Hehe, jo det kan ju vara värt ett försök.. :tungan

Nä, där ligger ju en viss begränsning. En annan sak jag kom att tänka på nu var ju att du får räkna med en 10-15kkr i utrustning och 5-10kkr i försäkring per år också.. Bara så du har det klart för dig :tummenupp

Fan, blev jäkligt sugen på att köpa en banhoj för 30 000 på blocket, hade nog varit najs å glida runt på bana med

haha jo sant! Men ja gillar itne försökringar s°a det blir nog bara en trafikförsäkring haha smäller det s°a blir det dyrt, andlednnig till att ta det lungt...

ahh ja tänker inte kränga p°a mig ngt skinnställ ALDRIG
:hihi
men jo utrustining kostrar satan... ahh ja vill ha körkort.. f

rible123 skrev:
2253803 haha jo sant! Men ja gillar itne försökringar s°a det blir nog bara en trafikförsäkring haha smäller det s°a blir det dyrt, andlednnig till att ta det lungt...

ahh ja tänker inte kränga p°a mig ngt skinnställ ALDRIG
:hihi
men jo utrustining kostrar satan... ahh ja vill ha körkort.. f

Hehe, jo då blir det dyrt.. Fast det är ju trafikdelen som kostar, när man redan betalar den kan man ändå pröjsa halv åtminstone, på min hoj var det en tusing om året - lätt värt om den blir stulen...

Hehe, så sa nog jag också ett bra tag men nu är jag defintivt övertygad om att bara ha motsatsen :) Dessutom såå mkt snyggare.

marten_larsson skrev:
2253875

Hehe, så sa nog jag också ett bra tag men nu är jag defintivt övertygad om att bara ha motsatsen :) Dessutom såå mkt snyggare.

jass°a vad gjorde dig det?

rible123 skrev:
2253947 jass°a vad gjorde dig det?

Njaa, jag vågade prova ett och visst, man känner sig som en :tomten i början men det går över. Det som gjorde att jag provade var allt fladder som man får med görtex, det var t.o.m. så att man stördes av det på 125an när man gasade på som bäst, den gick ju ändå i 150 mätarfart :)

haha Okej! :P men ja m°aste se till att ta kortet först, har i alla fall fixatr med en optiker nu, ringde till länstyrelsen och sa som det var de var chilla o sa att ja skulle g°a till optiker i zurich.

haha det roliga är att ja kommer in till optikern, berättar mitt ärende, han typ garvar först o säger s°ant gör vi inte.. ja st°ar p°a mig och vill f°a ett test, han bara okej d°a, "ser du bra"? ja bara joo visst helt okej, sen pekade han p°a olika delar av rummet och fr°agade om ja s°ag de sm°a sakerna. :va klart som fan vilket jävla bilndstyre somhelst hade sett det,sen började han läsa p°a vad han skulle fylla i d°a sa han "ja fattar inte vad det st°ar" kan inte du fylla i den?
sagt o gjort, 1,0 0,8 1,0 blev det (0,8 för att det skulle se lite bra ut :) ) han stämplar med sin läkare/optiker grej skriver p°a...
d°a ber ja honom om han inte ska kolla min identitet, var p°a han säger "äsch du vet ju bättre vem du är, s°a gör det hemma" :yoparty
sätter fast hans visitkort p°a pappret och klart e det!! Han f°ar 10 CHF för besvärtet, var p°a han avslutar med "You people in Sweden must have a hell with the government"
jag gör tummen upp önskar honom en trevlig dag och drar till jobbet... hahah

Hopp schwizz!

rible123 skrev:
2254479 haha Okej! :P men ja m°aste se till att ta kortet först, har i alla fall fixatr med en optiker nu, ringde till länstyrelsen och sa som det var de var chilla o sa att ja skulle g°a till optiker i zurich.

haha det roliga är att ja kommer in till optikern, berättar mitt ärende, han typ garvar först o säger s°ant gör vi inte.. ja st°ar p°a mig och vill f°a ett test, han bara okej d°a, "ser du bra"? ja bara joo visst helt okej, sen pekade han p°a olika delar av rummet och fr°agade om ja s°ag de sm°a sakerna. :va klart som fan vilket jävla bilndstyre somhelst hade sett det,sen började han läsa p°a vad han skulle fylla i d°a sa han "ja fattar inte vad det st°ar" kan inte du fylla i den?
sagt o gjort, 1,0 0,8 1,0 blev det (0,8 för att det skulle se lite bra ut :) ) han stämplar med sin läkare/optiker grej skriver p°a...
d°a ber ja honom om han inte ska kolla min identitet, var p°a han säger "äsch du vet ju bättre vem du är, s°a gör det hemma" :yoparty
sätter fast hans visitkort p°a pappret och klart e det!! Han f°ar 10 CHF för besvärtet, var p°a han avslutar med "You people in Sweden must have a hell with the government"
jag gör tummen upp önskar honom en trevlig dag och drar till jobbet... hahah

Hopp schwizz!

:rofl Jo, det kan man ju minst sagt säga :tungan Hade ju inte behövt fylla i 0,8 för de flesta har ju helt normal syn så det borde ju inte varit några probs.. Nåja, soft om du får ditt körkortstillstånd innan du e hemma, synd att jag inte kan övningsköra med dig bara, hade varit kul :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back