Ang import av gamla bilar!

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Vet att det här kanske är väldigt off topic, men känner att jag måste skriva av mig lite.
När man är ute och kör så ser man oftare och oftare importerade bilar som är av årsmodell 1990 eller äldre som är nyimporterade. Frågan är varför åker man hela vägen ner till tyskland och köper en bil som där nere kanske är 5 tusen billigare än här i sverige och när man i slutändan med alla utlägg får bilen ungefär som priset för den är här i sverige.
Anledningen till att jag tycker detta är rent ut sagt jäkligt kasst är för att dessa bilar är ju inte direkt något som förbättrar miljön här i sverige. Tyskarna måste bli hur glada som helst att bli av med skiten från deras vägar. Sverige har ju inte nån ny vagnpark direkt och blir ju knappast nyare av att folk drar hit gamla skrothögar. :huvet
Jag skulle vilja få till att man inte får importera bilar som är äldre än 10 år, men då kommer kruxet med alla nostalgiska bilar där jag inte vet hur man ska få löst det problemet.
Tycker ni att jag har helt fel i mitt resonemang?
Nån som kan komma med några bra invändningar varför man åker ner till tyskland och handlar med sig en gammal risig bil? :va
Har alldeles för lite att göra för tillfället varför detta inlägget kommer nu så det behöver ni inte skriva.

Tänkte du på fluppens gamla harv? :kiss :hihi

Nä, jag håller med dig. Se bara där borta vid Preem-macken, där nån handlare tar in knasigt stylade Golf 2or och Golf 3or, för att sälja dom till svinpris.

Knasigt.

hållundan skrev:
Tänkte du på fluppens gamla harv? :kiss :hihi

Nä, jag håller med dig. Se bara där borta vid Preem-macken, där nån handlare tar in knasigt stylade Golf 2or och Golf 3or, för att sälja dom till svinpris.

Knasigt.
Jo, det är så jäkla sjukt. Finns det inte tillräckligt med gamla dåliga bilar på vägarna än att vissa människor måste köpa upp varenda gammal skrotbil och tjäna några hundralappar på varje. :kocko

För några år sen va det väl mer förståligt, då kunde man spara in 10 papp även på en gammal bil. Men nu måste de väl ändå gå jämt ut?

Hållundan, kommer du ihåg påsschen som stog brevid oss i kön te färjan? mmmm gode

HanneZ skrev:
Hållundan, kommer du ihåg påsschen som stog brevid oss i kön te färjan? mmmm gode
Ah, som fan... Den var itte dum. Helt okej att importera en sån! Men en schleten Golf, eller en BMW 325 E30 :va

sportarn skrev:
Är inte speciellt sugen så d blir nog att köra bil ikväll istället!
Vem är den stackars tjejen då? Eller e d en kille?
Hahah, närå. Du vet vem hon e. Fast inte Anna, utan IT-sergeanten... Ammie ;)

Minsann. Jag hänger på sedan, om det är lugnt!

:hej No more spam i din tråd nu :)

Åter till ämnet...

Jag vet i alla fall varför jag skulle köpa en såpass "gammal" bil i tyskland.
Två rätt starka skäl:

Den är ej körd i salt!

Den har troligen större motor än det som snålvargarna här uppe köpte ut!

Ett minus är väl möjligen avsaknad av stolsvärme... Men det går att leva utan.

Det sorgliga är ju sen att kostnaden i slutändan ändå blir densamma eftersom försäkringsbolagen roffar åt sig det du möjligen skulle kunna tjäna i skillnad.
Men du åker troligtvis en bra mycket frächare och roligare bil än din granne som köpt sin i sverige.

raceman_peps skrev:
Åter till ämnet...

Jag vet i alla fall varför jag skulle köpa en såpass "gammal" bil i tyskland.
Två rätt starka skäl:

Den är ej körd i salt!

Den har troligen större motor än det som snålvargarna här uppe köpte ut!

Ett minus är väl möjligen avsaknad av stolsvärme... Men det går att leva utan.

Det sorgliga är ju sen att kostnaden i slutändan ändå blir densamma eftersom försäkringsbolagen roffar åt sig det du möjligen skulle kunna tjäna i skillnad.
Men du åker troligtvis en bra mycket frächare och roligare bil än din granne som köpt sin i sverige.
Tycker ändå det är fel att ta in en bil som kanske i tyskland kostar 10 000 och i sverige kanske 17-20 000.
Är ju inte direkt ovanligt med dessa bilar här. Såg senast igår nån nyimporterad mitshubishi space wagon från slutet av -80, står även flera golf III:or hos en bilförsäljare.
Såna bilar finns ju hur många som helst i sverige. Sen att de inte skulle ha gått i salt. Köp en norrlandsbil då vet du att de klarar vintern oxå.

sportarn skrev:
Tycker ändå det är fel att ta in en bil som kanske i tyskland kostar 10 000 och i sverige kanske 17-20 000.
.....

Varför är det fel. Jag vill inte betala för mycket för något och där ingår VERKLIGEN bilar.

Svensson ska nästan alltid ha för mycket betalt för sin beggade bil, då tar jag heller Grubers gamla...

Naturlgtvis köper man importerat för att det är billigare..

sportarn skrev:
Är ju inte direkt ovanligt med dessa bilar här. Såg senast igår nån nyimporterad mitshubishi space wagon från slutet av -80, står även flera golf III:or hos en bilförsäljare.
Såna bilar finns ju hur många som helst i sverige. Sen att de inte skulle ha gått i salt. Köp en norrlandsbil då vet du att de klarar vintern oxå.

Jasså du menar sånt billigt junk... Ja då håller jag klart med. Låt sån skit vara kvar hos Gruber.

Ja norrlandsbilar är ok men även där är utbudet begränsat ju. Jag är ju som ni kanske förstått lite kräsen på märke....

Chrille skrev:
Varför är det fel. Jag vill inte betala för mycket för något och där ingår VERKLIGEN bilar.

Svensson ska nästan alltid ha för mycket betalt för sin beggade bil, då tar jag heller Grubers gamla...

Naturlgtvis köper man importerat för att det är billigare..
Visst kanske det blir några hundralappar billigare. Men det känns jäkligt onödigt att släpa hit en massa skrot som bara släpper ut en massa skit. När man inte tjänar mer än max ett par tusen och då har man inte tagit hänsyn till inkomst förlust och liknande. Personligen vill jag ha mer än 50 kr i timmen för att sitta i en bil i 10 timmar och med allt jobb runtomkring.
Men tycker ni att det är okej att släpa hit bilar som släpper ut 10 ggr så mycket som nyare bilar så får ni tycka det. Personligen så känns det omoraliskt att släpa hit gammalt skrot!

Tror inte att det är speciellt vanligt att privatpersoner åker ner och hämtar hem skit. Bilhandlare däremot tjänar på att ta hem en långtradare med skitbilar. Snabba affärer och du tjänar kanske 7-8 lök per bil. Kolla vad som står hos "grusplans handlarna", 90% skitbilar.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna