ang grus på vägbanan

baffe

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Hoj
suzuki gsf 1200 s -02
Hej! Inte långt till uppkörning nu men jag har lite problem med vissa kurvor på bulten som det är grus i, jag kör lite för sakta i dessa för att jag är rädd för att lägga ner hojen och hamna i gruset och rasa. Vad gäller? kan jag åka i gruset utan risk? vissa kurvor ligger det väldigt mycket grus i och att välja ett annat spår innebär att jag inte kan utnyttja hela kurvan. Alltså kort och gott jag behöver tips för hur jag ska hantera kurvor med grus och samtidigt bibehålla farten. Hoppas att någon förstår vad jag menar, en annan på körskolan kuggade för att han körde för långsamt i vissa kurvor så det vill jag inte råka ut för.

Man ska alltid anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, gör du inte det torskar du också. Är vägen täckt med rullgrus, så då saktar man ner. Ligger det strängar med grus så saktar man ner och/eller tar ett annat spår. Dock får du inte gå över mittlinjen i dolda kurvor.
När jag körde upp saktade jag ner rätt ordentligt på motorväg, för jag hörde inte vad kontrollanten sa på radion, det brusade för mycket. När jag hade hört så drog jag på igen, och efteråt förklarade jag direkt för honom, och då var det grönt.

Det känns som att vi förstår varandra Hoztic :)
Det är så jag resonerar osså, anpassa hastigheten efter omständigheterna, till saken hör att jag fick aldrig chans att förklara för honom varför jag gjorde en sån markant hastighetsförändring i vissa kurvor efter turen igår men ska ta det nästa gång med han, han är så jäkla upptagen hela tiden för det är för många samtidigt som ska köra, ja ja det hör inte hit. Överlag så är det osså det ända han har att anmärka på så det gäller bara att nöta kurvor tills det är dags. Men jag skulle gärna vilja veta hur känsligt det är med grus, åker man direkt åt helvete om man hamnar på det typ som Bambi på hal is eller har man ett viss kontroll över det, alltså jag pratar om grus i kurvor på landsväg i typ 70km/h och uppåt.

mengd och hastighet är avgörande, mycket grus/sand kan ställa till det även i lägre hastigheter, men en smal grussträng är iregel inget större problem annat än lite obehag i laglig hastighet. (det är obehagligt när fram och/eller bak hjul överraskande flyttar sig en decimeter)

du skall anpassa hastigheten.
När ja körde up i tullinge fick ja köra grusväg. Då körde jag ifrån läraren på min uppkörningshoj (bmw gs650) Men han tyckte det var bra att man kunde köra fort på grus.
Dock om det är tex bulten så ska du sakta ned om det behövs för att klara av kurvan på ett säkert sätt.

Det är en sådan hoj (gs650) som jag kommer köra upp med osså. Det här gällde landsväg mer exakt bulten eftersom vi åker mycket där, jag ska snacka med min lärare och säga varför jag saktade ner för det var väldigt mycket grus där igår när jag körde. Tack för alla svar.

ok
pisslätt hoj att köra upp på.

Japp som din lärre säger sakta ned på landsväg om det är grus:tummenupp

En liten fläck med sand/grus (låt oss säga 20-30cm i diameter) vid en hastighet av 70-90km/h är inga problem under förutsättning att du:

1.) Bibehåller din lätta acceleration.
2.) Torr vägbana straxt efter
3.) Inte bromsar eller kraftfullt (läs hastigt) slår av gasen.

Allt detta blir genast mycket lättare om man:
1.) Tittar långt fram (genom kurvan om möjligt)
2.) Håller en så låg hastighet att du klarar av att vara avslappnad i armar/händer.

Finns ett bättre alternativ än att köra på/över en grusfläck/hög?

- Ja det beror på om du ser den INNAN du påbörjar svängen eller ej. SER du den är det bättre att köra vid sidan av den, helst då på insidan (svårt att låta bli att titta på den när man väl sett den men skall man lyckas med att köra vid sidan av den MÅSTE man titta ... vid sidan av den! :D

Ser man den INTE innan man påbörjat svängen är det bättre att fortsätta som planerat. Men bara OM grusfläcken/högen är tillräckligt liten så att man återfår greppet direkt efter man kört över den (här kommer erfarenheten in för man kan aldrig säga innan utan att själv se situationen, om det kommer gå bra eller ej).

Vid minsta misstanke om att det är för mycket grus/sand (eller annat som är halt, vete/korn, diesel mm.) är det bättre att köra vid sidan om det.

Att tänka på då är att i de absolut flesta fall sprids det hala UTÅT i kurvan varför det nästan alltid är säkrast att försöka köra på insidan om det!

Är området med det hala så stort att det täcker HELA körbanan och det är väldigt halt (olja/diecel) så är det bästa att räta upp hojen och bromsa så mycket du kan för att sänka hastigheten och ev. stanna (om möjligt intill vägrenen, stanna mitt på en trafikerad väg kan vara livsfarligt i sig det med så situationen får avgöra hur du skall agera).

Hinner du inte få stop titta ÖVER det hala/farliga området, räta upp hojen och kör, med oerhörd lätt acceleration (ibland är det bäst att bara dra in kopplingen och rulla) tills du kommer på "säker mark igen"!

Sorry det går inte att ge korta rekommendationer för en situation som kan variera i all oändlighet!

Lycka till!
// Niklas

TACK Avarage! Det var exakt det jag ville ha svar på först! Jag vet självklart att man ska ta det lugnt och anpassa hastigheten och allt men jag ville veta om man nu hamnade på den där grussträngen så tack igen. Det kan vara så lätt att jag stirrar mig blind på gruset i de kurvorna och glömmer att titta långt fram som gör att jag upplever kurvan snävare och motorbromsar mer än jag egentligen behöver. Jag tar med mig det här till nästa tur!

Kanske lite OT.
De här fina filmerna man ser där folk gasar helvete på bulten. Då ser det ut som att det går väldigt fort (130+) även genom dom kurvorna som brukar vara angingen grusiga. Har dom varit och sopat där innan, eller klarar man gruset om man har lite skills, med påföljden att man får lite släpp?

Själv är jag ordentligt grusrädd, så jag lägger nästan i backen så fort jag ser ett sandkorn.

Var ute igår och rastade husan. Kommer ut på en slingrig väg som jag brukar åka, ligger runt 120km/h och känner hur framhjulet börjat glida mer och mer i kurvan, lyckades dock hålla mig kvar på 2 hjul !!

Då har asen lagat asfalten genom att lägga ut fint grus/sand i remsor bitvis längs hela vägen. 70cm X 400cm cirka 50 lagningar längs hela den vägen.

Kul att komma där med sporthoj i 180km/h och lägga ner. Man glider garanterat rätt fort av vägen.
Ända varning som var utställd, var "risk för stenskott" det är ju för fan livsfarligt.

Var ute igår och rastade husan. Kommer ut på en slingrig väg som jag brukar åka, ligger runt 120km/h och känner hur framhjulet börjat glida mer och mer i kurvan, lyckades dock hålla mig kvar på 2 hjul !!

Då har asen lagat asfalten genom att lägga ut fint grus/sand i remsor bitvis längs hela vägen. 70cm X 400cm cirka 50 lagningar längs hela den vägen.

Kul att komma där med sporthoj i 180km/h och lägga ner. Man glider garanterat rätt fort av vägen.
Ända varning som var utställd, var "risk för stenskott" det är ju för fan livsfarligt.

Vad var hastighetsbegränsningen? 180km/h?

Kanske lite OT.
De här fina filmerna man ser där folk gasar helvete på bulten. Då ser det ut som att det går väldigt fort (130+) även genom dom kurvorna som brukar vara angingen grusiga. Har dom varit och sopat där innan, eller klarar man gruset om man har lite skills, med påföljden att man får lite släpp?

Själv är jag ordentligt grusrädd, så jag lägger nästan i backen så fort jag ser ett sandkorn.
Dels kör många drevat, så det står 130 på mätarn när dom eg kör i 80. Sen är det nog många som kommer långt på ren tur också :rolleyes:

Precis vad jag tänkte osså Master Po, ta tex. den där senaste filmen med "lameriders" det är ju bulten han kör på och han ger blanka fan i gruset, finns ju inte en chans att han kan se om det skulle ligga grus och ännu mindre väja för det, så en viss marginal måste man ju ha innan man rasar, inte för att jag tänker testa nåt sånt men bara tänker högt. Jag måste övervinna min rädsla för gruset känner jag bara så jag inte behöver sänka farten så markant i vissa kurvor som min lärare säger.

Spelar väll ingen större roll vad det var för hastighet,, hade jag hållit 70km/h i den kurvan hade jag likt förbannat blivit överraskad av gruset.

Jävla moralkärring snack på det här forumet hela tiden. Spydiga små inlägg som inte hör hemma någonstans.

Kan inte alla ni gnällspikar, moralkärringar och annat löst folk öppna anteckningar i startmenyn och skriva er skit där. Sitt och kolla igenom det, le lite och var stolta över att ni hade någon/något att gnälla på och kasta sen skiten, leta i en ny tråd och repetera.

Vilket underbart forum det skulle bli. Då kanske man skulle få svar på frågor direkt och slippa 90% av skit i varje tråd.

Helt cp förstörd.

Låna lödpenna?
Verkar vara några kopplingar kort på et komplett kretskort.

Är det "risk för stenskott" kanske man kan föreställa sig att det ligger sten/grus på vägen eller :va :va :va

Har ett par kompisar som var ute och körde av (samtidigt) på lagningar, men där fanns inga varningsskyltar alls. :mad:

/R

Jo visst, men med stenskott tror man det ligger lite grus längs med kanterna.

När dom gör dessa lagningar, är det brist på pengar, för det värkar ju inte vara planer på asfaltering på den vägen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT