Ang fälgar. Behöver svar snarast

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tjenare, jag kollade runt på blocket lite och hittade ett par fälgar. De är dock till en stööre supermotard typ 400. Är det någon som vet om det skulle vara möjligt att montera dessa i min 125:a. Bakdäcket är ett 5,5 tums fälgbana. Jag har då en crm.

http://www.blocket.se/vi/6832358.htm?ca=13_s

Det är fälgarna!

snälla svar snarast. :Bugar :Bugar

jag har kommit fram till att det går o klämma emellan dem, men får använda digital hastighetsmätare för att framhjulet går med nöd och näppe emellan, skiva får plats också.
Det är inga färdigställda fästen för skiva och drev bak så det kan jag fixa så att original passar.

CRMaeger skrev:
jag har kommit fram till att det går o klämma emellan dem, men får använda digital hastighetsmätare för att framhjulet går med nöd och näppe emellan, skiva får plats också.
Det är inga färdigställda fästen för skiva och drev bak så det kan jag fixa så att original passar.

har du kolla hur brett däck du kan ha som mest?
du måste väl ha minst 160 däck på den fälgen..
tar de inte i kedjan eller svingen ganska mycke?

Bakdelen är inga problem tror jag, det ordnar sig i så fall för att det är ganska mycket till godo och jag har 120 däck på nu så 4 cm till ska inte vara några problem, men det är framfälgen som är fuckig, letar som fan efter en styrkrona till en större mc i hopp om att den ska gå att använda på min crm. Man vet ju aldrig, men jag får se ska åka och kolla på dem nästa helg och då tänkte jag ta med min och kolla lite närmare.

Mr Helmut skrev:
det skiljer inte 4 cm mellan ett 120 och 160 däck

Letar du på mcdackonline så finns det en formel för att få ut bredden av däcket, den har med profilen att göra m.m.

:va :va :va :va :va

Det är väl klart att ett 120 brett däck är 120 mm brett och ett 160 däck är 160mm
Alltså 4 cm
Dock med en smärre tolerance

Försök ta dig ur det där på ett snyggt sätt.

Mats757 skrev:
:va :va :va :va :va

Det är väl klart att ett 120 brett däck är 120 mm brett och ett 160 däck är 160mm
Alltså 4 cm
Dock med en smärre tolerance

Försök ta dig ur det där på ett snyggt sätt.

japp vänta lite ska du få se...., har då för mig jag sett det... men kanske har feting fel som du säger

Däckets storlek
Däckets storlek anges genom ett antal olika siffror och bokstäver. Till exempel är däckstorlek 185/60 R 14 82 H uppbyggt av följande information:
185 Däckets sektionsvidd i millimeter
60 Aspektförhållandet i % (höjden av sidovägg dividerat med däckets bredd)
R Anger däckets konstruktion - i det här fallet är den radial
14 Fälgdiameter i tum. (En tum = 2.54 cm.)
82 Belastningsindex (Li).
H Accelerationsgrad / Hastighetsindex
Det här den information du behöver för att kunna beställa dina däck, men om du vill veta mer kan du läsa vidare…

Aspektförhållandet

Aspektförhållandet är förhållandet mellan ett däcks bredd och höjd. En 60 serie däck är alltså ett däck vars höjd är lika med 60% av dess bredd.

jag tänkte nog på höjden

Tog jag mig ur det fint?

Last edited:
de e ju höjden av sidoväggen som man räknar % på inte bredden :)
bredden e bredden o höjden kan de va olika på :va

Jag har riktiga fälgar till salu.

En 5.5 tums bakfälg med däck funkar inte på din hoj om den ens går i svingen.

På bilden är bakfälgen 4.25 tum , fram 3.5 tum.

Bifogat

• DSCN2276 (Large).JPG
    DSCN2276 (Large).JPG
    124.3 KB · Visningar: 95
Jösse skrev:
Jag har riktiga fälgar till salu.

En 5.5 tums bakfälg med däck funkar inte på din hoj om den ens går i svingen.

På bilden är bakfälgen 4.25 tum , fram 3.5 tum.
Går i svingen gör de, bakfälgen skulle gå om man bygger om skiva och drev, för att fästena är inte gjorda på den fälgen. Han har fräst ur centrum på fälgen det är därför det skulle kunna gå. Men framhjulet är det verkligt kniviga. Jaha och vad ska du ha för de fälgarna då?! 6000 eller mer troligtvis. Det var därför jag nappade så bra eftersom de var så jävla billiga! men vad ska du ha för dem då? Kanske är lite intresserad!

CRMaeger skrev:
Går i svingen gör de, bakfälgen skulle gå om man bygger om skiva och drev, för att fästena är inte gjorda på den fälgen. Han har fräst ur centrum på fälgen det är därför det skulle kunna gå. Men framhjulet är det verkligt kniviga. Jaha och vad ska du ha för de fälgarna då?! 6000 eller mer troligtvis. Det var därför jag nappade så bra eftersom de var så jävla billiga! men vad ska du ha för dem då? Kanske är lite intresserad!

Mätte 5"-fälgen innan med 160 däck Michelin o det var 180mm brett. Knappt det passar 650n, tvivlar starkt på att det ska passa en 125a. Men men, det kanske det gör.

God Jul iaf! :tomten

/Dave

4,5" och 3,5" passar ju perfekt annars men!

Svar till rockieSM!

Ne jag har änna giviy upp idén! Men de var ju billiga så man började ju drägla och ville ta reda på om de skulle passa! Det kostade ju trots allt 2000, kunde till och med fått de billigare!

nån mer än jag som inte gillar motarder med sporthojsfäljar? :confused: :gnissla

EDIT: jag kanske ändrar mig :brinnerup Men vad finns de för risk med att slanga med sådanna fäljar? Har hört att man lättare bular till fäljen vid hårdare nedslag. Kan det stämma :confused:

Last edited:
CRMaeger skrev:
4,5" och 3,5" passar ju perfekt annars men!

Svar till rockieSM!

Ne jag har änna giviy upp idén! Men de var ju billiga så man började ju drägla och ville ta reda på om de skulle passa! Det kostade ju trots allt 2000, kunde till och med fått de billigare!

Billigt kan bli dyrt om det inte passar, jag tycker inte det var särskilt billigt för 15-20 år gamla tre-ekrade fälgar. Har du hört med mc-skrotarna. Dom har en hel del. Och dom håller dåligt om man slår i hårt.

Jo jag vet att de inte är lika bra och de är verkligen inte lika snygga som riktiga ekerfälgar, men jag är inte så förstjust i att lägga ut runt 8-9000 kroner på ett par riktiga fälgar till en 125:a som jag inte ska ha så länge till! Känns inte så värt direkt!

CRMaeger skrev:
Jo jag vet att de inte är lika bra och de är verkligen inte lika snygga som riktiga ekerfälgar, men jag är inte så förstjust i att lägga ut runt 8-9000 kroner på ett par riktiga fälgar till en 125:a som jag inte ska ha så länge till! Känns inte så värt direkt!
Fälgarna kan du ju spara sen till en större hoj ;)

David P. skrev:
Mätte 5"-fälgen innan med 160 däck Michelin o det var 180mm brett. Knappt det passar 650n, tvivlar starkt på att det ska passa en 125a. Men men, det kanske det gör.

God Jul iaf! :tomten

/Dave

jag har 160 däck på min 125a å de går fint:arsele

Lycka till å jo jag hade väll fel då

Mr Helmut skrev:
jag har 160 däck på min 125a å de går fint:arsele

Lycka till å jo jag hade väll fel då

Jo, fast hojen du har är ju byggd för 150 däck med 4" fälg om jag inte minns helt fel, så ett 160 blir inte så mkt bredare på den fälgen. Skillnad på en 125 offroad med smala offroaddäck.

God jul! :tomten
/Dave

sant, sant, men om de ska passa på min måste jag ändra fästning för bromskivor och drev, eller också så måste jag bytta bromsskivor, drev samt ok så att fälgen passar på min! Då blir det jävligt dyrt helt plötsligt, ne jag har bestämt mig för att göra om mina egna istället. Genom att köpa 17" fälgbanor och använda mina öhh nav eller va fan det kallas och ekra om fälgarna, bordde faktiskt fungera nu när jag har mätt på det, Ingen som vet vad en omekring kostar?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman