Ang. demontera sving tzr

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hejsan!

Tänkte plocka bort svingen på min tzr och lacka om den!

Tänkte bara fråga bara för ren skojs skull ifall det är något ni tycker jag bör tänka på!

Nån brukar ju alltid komma med någon tänkvärd åsikt! :tungan

Tack

Jag skulle rekommendera pulverlackering då det är mycket hållbart och blir mycket fint.. :tummenupp var bara noga med att ta bort alla lager och bussningar innan du lämnar in den. pulverlack är i princip gratis så det borde du kunna fixa för en billig peng..

philsson skrev:
Jag skulle rekommendera pulverlackering då det är mycket hållbart och blir mycket fint.. :tummenupp var bara noga med att ta bort alla lager och bussningar innan du lämnar in den. pulverlack är i princip gratis så det borde du kunna fixa för en billig peng..

Va försiktig me packboxarna...en av mina gick sönder när ja plocka bort min....fick dessutom pressa ur lagren med en stor hydralisk press som farsan har på jobbet...satt som berget på ...pulverlackat min sving (silver metallic)...håller bra som fan...tål en del stötar vilket e bra...rost behöver man inte heller oroa sej för längre...lycka till/Tobbe

Tobbe_88 skrev:
Va försiktig me packboxarna...en av mina gick sönder när ja plocka bort min....fick dessutom pressa ur lagren med en stor hydralisk press som farsan har på jobbet...satt som berget på ...pulverlackat min sving (silver metallic)...håller bra som fan...tål en del stötar vilket e bra...rost behöver man inte heller oroa sej för längre...lycka till/Tobbe
mycket sant.. fast när de väl spricker om de gör det det vill säga så spricker det ordentligt!.

Tobbe_88 skrev:

okej, gjorde du någon typ rostskyddsförbehandling med zinkspray då eller?

så du lämnade in den för pulverlackning? vad kostade det?

eller gjorde du det själv? och isåfall, hur gör man? :tungan

Awweboy skrev:

man kan inte pulverlackera själv då det krävs speciell utrustning för det.
Först blästras materialet sedan magnetiseras det och efter det så sprutas de på ett pulver som är magnetiskt då och fastnar på delen du ska lacka (måste vara i metall) sen körs de in i en ugn..
Jag lämnade in min ram och mina fälgar + centralstöd, fotpinnar och skjutshandtag fick allt för 500kr. Blev jättebra!. :tummenupp

philsson skrev:
man kan inte pulverlackera själv då det krävs speciell utrustning för det.
Först blästras materialet sedan magnetiseras det och efter det så sprutas de på ett pulver som är magnetiskt då och fastnar på delen du ska lacka (måste vara i metall) sen körs de in i en ugn..
Jag lämnade in min ram och mina fälgar + centralstöd, fotpinnar och skjutshandtag fick allt för 500kr. Blev jättebra!. :tummenupp

okej härligt! :)

kanske rentav värt att lämna in fälgarna och lite andra saker också då!
för det var ju riktigt billigt! yippiee :D

MEN, behöver man göra något själv innan, typ slipa eller någe sånt? hur gjorde du?

OCH när vi ändå snackar, har du några förslag hur man ska göra med rost på krom, ex. en lite rostig slutljuddämpare?

Awweboy skrev:

Ja lämna in den på blästring ( 250 kr ) först för att få bort all gammal rost sen lämna ja in den på pulverlackering...vet inte hur mkt de kosta...va gratis för mej...farsan kände han som lackade så ja slapp betala...men de e nog inte så jättedyrt skulle ja tro/Tobbe

Tobbe_88 skrev:
Ja lämna in den på blästring ( 250 kr ) först för att få bort all gammal rost sen lämna ja in den på pulverlackering...vet inte hur mkt de kosta...va gratis för mej...farsan kände han som lackade så ja slapp betala...men de e nog inte så jättedyrt skulle ja tro/Tobbe

Vem är denna Ja, han måste ju ha gjort det mesta tycker man? :va

Svårt att lägga till ett G efter ja ---> G eller?

Isf borde det ju finnas nån som heter Nej? Eller?

Solid snake skrev:
Vem är denna Ja, han måste ju ha gjort det mesta tycker man? :va

Svårt att lägga till ett G efter ja ---> G eller?

Isf borde det ju finnas nån som heter Nej? Eller?

orka bry sig Solid? :confused: alla stavar väll fel ibland..

Tobbe_88 skrev:

okej!

men de gör inte de samtidigt då? eller måste man lämna den till två ställen?

asså jag menar kan de inte blästra och lacka på samma ställe.. hehe

Awweboy skrev:
orka bry sig Solid? :confused: alla stavar väll fel ibland..

Om man stavar fel alltid så borde man kan vara lite uppmärksam på lektionerna i skolan.

Frånsett om han är dyslektiker, men det tror jag inte att han är.

Solid snake skrev:
Om man stavar fel alltid så borde man kan vara lite uppmärksam på lektionerna i skolan.

Frånsett om han är dyslektiker, men det tror jag inte att han är.

Men hur skriver du?
"Om man stavar fel alltid så borde man kan vara lite..."

Du verkar ju inte kunna mycket bättre.

Bara för att man stavar fel när man skriver lite snabbt till ett forum behöver inte betyda att man inte kan stava!

Men ändå, orka bry sig om någon sådan sak, vi förstår ju ändå vad han menar. Eller hur? Det är liksom det som är huvudsyftet med att vi skriver till varandra här. Det är ju inte direkt så att vi vill lära oss mer svenska genom att skriva på det här forumet.

Awweboy skrev:
okej härligt! :)

kanske rentav värt att lämna in fälgarna och lite andra saker också då!
för det var ju riktigt billigt! yippiee :D

MEN, behöver man göra något själv innan, typ slipa eller någe sånt? hur gjorde du?

OCH när vi ändå snackar, har du några förslag hur man ska göra med rost på krom, ex. en lite rostig slutljuddämpare?
Jo det är billigt.. tyvär tar en del firmor ut hutlösa pengar för lacken. Nej du behöver inte slipa.. när de blästrar det så försvinner allt skit.. se bara till att sätta i skruvar i alla skruvhål och ta bort allt utav gummi då ugnen är upp emot 250grader.

Krom rostar inte!

philsson skrev:
Jo det är billigt.. tyvär tar en del firmor ut hutlösa pengar för lacken. Nej du behöver inte slipa.. när de blästrar det så försvinner allt skit.. se bara till att sätta i skruvar i alla skruvhål och ta bort allt utav gummi då ugnen är upp emot 250grader.

Krom rostar inte!

Metallen under kromet rostar...
Regelbunden behandling av autosol hjälper men har det börjat rosta finns det inte mkt att göra åt det

philsson skrev:

Krom rostar inte!

varför ska jag sätta i skruvar i skruvhålen för? då blir ju skruvarna lackade väll? :confused:

Anton_Ljunghusen skrev:
Metallen under kromet rostar...
Regelbunden behandling av autosol hjälper men har det börjat rosta finns det inte mkt att göra åt det

okej..

det går inte att lämna in för omkromning då?

vill så gärna göra någe åt skiten, för det är så fult! :3freak

Awweboy skrev:
varför ska jag sätta i skruvar i skruvhålen för? då blir ju skruvarna lackade väll? :confused:

Så dom inte blästrar bort gängorna (sprutar sand med tryckluft så all skit försvinner, inklusive gängor, till viss del)

Awweboy skrev:
Men hur skriver du?
"Om man stavar fel alltid så borde man kan vara lite..."

Du verkar ju inte kunna mycket bättre.

Bara för att man stavar fel när man skriver lite snabbt till ett forum behöver inte betyda att man inte kan stava!

Men ändå, orka bry sig om någon sådan sak, vi förstår ju ändå vad han menar. Eller hur? Det är liksom det som är huvudsyftet med att vi skriver till varandra här. Det är ju inte direkt så att vi vill lära oss mer svenska genom att skriva på det här forumet.

Jag ändrade mitt inlägg lite, därför det blev lite fel.

Vill ju inte hacka på er för mycket för att ni är dyslektiker, då kanske jag får skäll av philsson som nyss har lärt sig meningen "klanka ner på folk" och det vill jag ju inte. :rolleyes:

Varför vill ni inte lära er svenska? Är det inte trevligt att kunna stava och skriva då?

Eler ska niy skcriva såher? Äler?!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck