Ang. övningskörningsväst

Dvn_

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -01
Är det lagligt att bara sätta på en vanlig övningskörningsskylt på ryggen me snören lr nåt?

kan köpa min gamla mc övningskörningväst för en billig penning. pm'a mig om du är intresserad.

Visst är det lagligt, lagkravet i Körkortsförordningen är rätt mjukt:
4. Kap 5 § Vid övningskörning skall det på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning.

Jag köpte en vanlig refelxväst samt en övningsköringsskylt som man sätter på insidan av rutan o tejpa på den med silvertejp. Funkar bra kostar 60kr allt som allt

Det är helt ok att använda vanlig övningskörningsskylt.
Faktum är att minimimått för övningskörningsskylt är 460x100mm alt. 350x17mm (om texten är delad - "ÖVNINGS-" och "KÖR"). Bokstäverna skall ha en höjd av minst 50mm och en stapelbredd av minst 8mm. (Källa: VVFS 2005:53)

Diskuterade detta med Vägverket för ca ett år sedan och de menade på fullt allvar att det bästa är att ta just en vanlig skylt, fästa den på en masonitskiva eller liknande och surra fast den baktill på hojen, alternativt knyta fast den runt kroppen med snöre eller gummisnodd.

En av mina elever gjorde en bra design som nu hållit för flera elever, vad han gjorde var att han monterade en vanlig grön magnetisk övningskörningsskylt som brukar användas på bilar och sedan borrade 6st hål jämnt fördelade varefter han poppnitade fast skylten på en varselväst med en karrosseribricka på utsidan och insidan så det sitter ordentligt. Alla tidigare försök att få fast skylten med silvertape osv resulterade bara i att skylten lossnade.

jag köpte en reflexväst och en sån magnetisk som man har till bil.. sen så bad jag morsan sy fast den på västen.. ser proffsigt ut :D

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra