Angående Speed Triple

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej

Jag är hojlös för tillfället och letar hoj för fullt.
Har börjat blivit lite intresserad av Triumph speed triple och vill höra vad ni som har såna tycker om dom.

Är lite skeptisk till kåplösa hojar på grund av fartvinden. Ibland händer det att det blir lite längre turer. Är det jobbigt att åka en längre sträcka med speed triplen eller går det bra? Hjälper flyscreen nåt?
Hur är lådan på dom, har hört att den kan vara lite tungjobbad.
Är det nån speciell årsmodell som är bättre än nån annan? Har funderat på en 03 i nyskick här på en lokal firma.
Är det nåt annat ni har att säga om hojarna så fire away!

/krille
 
Fudpucker skrev:
2122014 Hej

Jag är hojlös för tillfället och letar hoj för fullt.
Har börjat blivit lite intresserad av Triumph speed triple och vill höra vad ni som har såna tycker om dom.

Är lite skeptisk till kåplösa hojar på grund av fartvinden. Ibland händer det att det blir lite längre turer. Är det jobbigt att åka en längre sträcka med speed triplen eller går det bra? Hjälper flyscreen nåt?
Hur är lådan på dom, har hört att den kan vara lite tungjobbad.
Är det nån speciell årsmodell som är bättre än nån annan? Har funderat på en 03 i nyskick här på en lokal firma.
Är det nåt annat ni har att säga om hojarna så fire away!

/krille


Jag har kört dem en del. Men att växellådan är tungjobbad känns inte bekant. Mycket roliga hojar och förmodligen rätt underskattade, kanske därför premien på dem fortfarande är rätt ok. Till -05 kom i princip en helt ny hoj med ett rejält fult bakarsel men lite snyggare front. Mer motorvolym och mer effekt. If höjde premien med 2000:- till i år.

Hoppas att du är hjälpt av detta.
 
Har haft två speed triplar.
Köpte en ny direkt när modellen hade premiär 1994. Snygg, ja jag tycker fortfarande att de gamla är snyggare än de nya. Men fullständigt värdelös som motorcykel. Tung, slö och toppfarten är inte mer än 210. Går jämt med en Ducce 900 ungefär.

Av nostalgiska skäl så köpte jag en 2003:a en gång. En bättre motorcykel i alla avseenden än den gamla men den kan ingenting som inte en Daytona kan mycket bättre.
Ljudet är fantastiskt och man måste uttrycka sig i samlagstermer för att beskriva det, men det är oxå dess största förtjänst.
Är du torsk på 3-cyl ljudet så köp en Daytona istället, vill du bara ha något annat än de vanliga japanska sporthojarna så skaffa en Ducati, ALLT ÄR BÄTTRE!
 
Det där med att lådan ska vara besvärlig kan ju bara vara skitsnack från en missnöjd ägare, vad vet jag. -05 är skitsnygg tycker jag med den "avkapade" bakdelen.

Var ganska säker på vad jag ville ha innan jag sålde min hoj men nu börjar jag funderapå i princip allt.
Är egentligen helt torsk på twinnar.
Letar en Aprilia Falco eller Sv1000.
Men jag tycker att Speed Triple ser så förbannat rå ut på nåt sätt.
Fan vad svårt. Jobbigt att ha såna här lyxproblem, eller hur?! ;)
 
Last edited:
Nöjd f.d. ägare till en -02:a. Tycker den är grymt snygg men smaken är ju som bekant delad...

Inte den smidigaste lådan kanske men med en effektljuddämpare så får den dig att förlåta ALLT!

Suveränt fräck hoj, KÖP!
 
Finns ett antal trådar där jag med flera uttryckt sina åsikter om triplen, sök och du skola finna.

Men kort och gott är jag kanonnöjd med min 04. :tummenupp
 
Har själv en S3 -05 och väl inget att klaga på än så länge. Visst sliter det en del i en när det är kåplöst men det är ju en kompromiss man får ta. Sen att hastigheten inte är mycket än 200 vet jag inte om jag saknat. Helst inte då den som sagt är kåplös. Även om premien höjdes i år så tycker jag den är rätt överkomlig om man kollar på hojjens prestanda.

Extremt pigg, lättkörd och väldigt busig kan man nog sammanfatta den som.
 
Kan tilläggas att det nog som Fist Woman säger är bättre klipp i en Daytona (går att konvertera en sådan till en speed triple rätt enkelt), särkskilt på topp men med lite mindre på mellanregistret, men är du av en ålder som inte behöver bestämmas med Kol14-metoden så är speed triplen oändligt mycket billigare att försäkra.

:tungan
 
Jag har kört 75 mil i sträck i ösregn med min Speed Triple. Det var i och för sig kopiöst jobbigt, men det gick och jag tror inte att det hade varit allt för bekvämt på en mer bekåpad hoj heller :).

Jag är jävligt nöjd med min Speed Triple. Brutalsnyggt utseende, motorljud som ger ståpäls, lättstyrd och tillräckligt mycket krut för min smak. Självklart skall du ansluta dig till Imperiet, göra honnör åt Drottningen, sippa på en kopp te och köra en Union Jack-beprydd Speed Triple!

Här är en video som på ett ypperligt sätt belyser skillnaden mellan whimpy-japaner och hard hitting-britter: http://files.holylemon.com/AWfxX23B/videos/general/britishfighting.wmv - "I don't wanna se any Jackie Chan bollocks!".
 
Last edited:
Har en lite äldre triple (-00) men är tokigt nöjd :tummenupp
Lättkörd mycket tack vara ett bra vrid redan från relativt låga varv, man slipper mao växla varje gång man skall köra om :hihi
Trevlig i staden men den går även att transportera sig med, körde med flikkan på över 100mil på ett par dgr. Dock rapporterar hon att passagerarplatsen är under all kritik :3freak
Upp till 150 är det inga större problem att "toura" i (med flyscreen). Har inte kört så mycket mer än 200 men då blir det lite jobbigt efter en stund :hihi

Skulle jag ha råd med en nyare/bättre hoj idag så skulle det nog bli en nyare triple eller en KTM 950 Supermoto.

Dom enda besvären jag råkat ut för har än så länge berott på föraren....
 
Speed Triplen är ju inte som Daytonan gjord för samma toppfart utan mer busig körning. Samtidigt så får man ju igen det på försäkring även om den nu för nytecknande har gått upp en hel del. Men en så trevlig motor för 12400:- hos Ifs märkesförsäkring per helåt mot Daytonans 19500:- (detta räknat på dyraste möjliga kombination över 25 års ålder). Kollar man istället på vagnskadan och självrisk så är det 6000:- för S3 och 25000:- för Daytona som klassas som supersport.

Frågat två olika verkstäder om saker man bör kolla lite extra på med nya 05 och fick samma svar av bägge om att det är bara förarrelaterade saker som strulat rakt över.

En given konkurrent annars om du ska ha nytt är Aprilia RSV1000 TounoR. Sen finns det ju alltid R1 Fighters etc om du är sugen på sånt.
 
S3

("vill du bara ha något annat än de vanliga japanska sporthojarna så skaffa en Ducati, ALLT ÄR BÄTTRE!")

FÖRUTOM kvalitéten förstås!
Ska´ru köpa en Ducce så köp en ny,MED GARANTI!
Missförstå mej rätt. Jag gillar ducati ( håller stenhårt på Capirossi), och ljudet är helt underbart! har haft en 916.

Körde en -01 och en -05, S3 i vintras (+-0 c, Brrrr!) Tyckte -01:an var fin. men -05:an, den var helt underbar! En helt annan hoj.
 
Fist Woman skrev:
2122049 Har haft två speed triplar.
Köpte en ny direkt när modellen hade premiär 1994. Snygg, ja jag tycker fortfarande att de gamla är snyggare än de nya. Men fullständigt värdelös som motorcykel. Tung, slö och toppfarten är inte mer än 210. Går jämt med en Ducce 900 ungefär.

Av nostalgiska skäl så köpte jag en 2003:a en gång. En bättre motorcykel i alla avseenden än den gamla men den kan ingenting som inte en Daytona kan mycket bättre.
Ljudet är fantastiskt och man måste uttrycka sig i samlagstermer för att beskriva det, men det är oxå dess största förtjänst.
Är du torsk på 3-cyl ljudet så köp en Daytona istället, vill du bara ha något annat än de vanliga japanska sporthojarna så skaffa en Ducati, ALLT ÄR BÄTTRE!

Speed Triple kan en sak bättre; att tillfredställa behovet av att ha en bra fighter om det är det behovet man råkar ha. Finns ju några som föredrar kåplöst..

"ALLT ÄR BÄTTRE!" -syftar du på Ducati Monster då eller?


Triplen är stark, rolig, snabb och prisvärd. Och ljudet...
mvh/J.
 
Jezqio skrev:
2122360
Skulle jag ha råd med en nyare/bättre hoj idag så skulle det nog bli en nyare triple eller en KTM 950 Supermoto.
Ooh, jag körde 950 Supermoton på KTMs testkörningsdag i veckan. Vilken trevlig hoj. Smidig som fan och med bra krut, men kändes ännu mindre praktisk än en S3:a :).

Jag skulle dock kunna tänka mig en KTM 950 Supermoto som komplement till min existerande hojpark och en Triumph Sprint ST för touring, en BMW R1200GS Adventure för jorden-runt-körningar, en KTM 990 Adventure för Paris Dakar, en R1:a och en GSXR1000 för banan, en Ducati 999 och en MV Agusta F4 1000 för show-off, en Triumph Rocket III för vridmoment, en KTM 450 EXC för endurospåren, en... gaaaahhhhh.. så många hojar, så lite tid och allt för lite pengar :). Fan...
 
sgtpepper skrev:
2123130 Ooh, jag körde 950 Supermoton på KTMs testkörningsdag i veckan. Vilken trevlig hoj. Smidig som fan och med bra krut, men kändes ännu mindre praktisk än en S3:a :).

Jag skulle dock kunna tänka mig en KTM 950 Supermoto som komplement till min existerande hojpark och en Triumph Sprint ST för touring, en BMW R1200GS Adventure för jorden-runt-körningar, en KTM 990 Adventure för Paris Dakar, en R1:a och en GSXR1000 för banan, en Ducati 999 och en MV Agusta F4 1000 för show-off, en Triumph Rocket III för vridmoment, en KTM 450 EXC för endurospåren, en... gaaaahhhhh.. så många hojar, så lite tid och allt för lite pengar :). Fan...

Ja vafan...sket man pengar skulle jag ha en hoj för varje dag i veckan samt helikopter för snabba turer till fjälls och ett jetplan när jag vill köra riktigt fort och en ubåt när jag ska bada och en husbuss när jag ska på festival med polarna och rymdfärja när jag vill långt bort och en....

;)
 
Var idag på Oves Motor och provkörde en Triple(-05), och jag tycker den var helgrym! cool design, pigg motor, stabilt chassi och sen har vi det grymt upphetsande insugsljudet!! Vilket ljud!!! En verkligt cool och busig hoj, fartvinden kan vara jobbig i högre farter men det går..
 
Last edited:
sgtpepper skrev:
2123130 Ooh, jag körde 950 Supermoton på KTMs testkörningsdag i veckan. Vilken trevlig hoj. Smidig som fan och med bra krut, men kändes ännu mindre praktisk än en S3:a :).

Praktisk? nu snackar du ett språk jag inte förstår :D

Har dock hört ryktas att det går en hel del soppa i LC8:an, sitter jag och kör normalt bustempo på triplen så drar den 0.6-0.7L/mil och då väger jag 0.1ton desutom :3freak
 
Problem med dynan

Hej!

Jag har problem med att få bort dynan. Jag har ju hittat låset till den men när man vrider om det så händer det inget. Är det nåt jag har missat eller?

Mvh Kristoffer.
 
Jag har provkört nya speed triple och tyckte den var grym!!!!!!! För mig fick dock prislappen avgöra hojvalet denna sommar ( är dock grymt nöjd trots lite mindre kubik ).........Men vem vet vad som händer framöver..... :rolleyes:
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top