Angående Aprilia RSV4 Factory

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja tack..
Tänkte fråga lite om hojen i fråga.

Den sägs vara väldigt konkurrenskraftig mm, bra chassie.

Men man ser ingen i Svenska Eliten som kör en sådan? Vad beror det på?

För dyr, inte så bra som folk säger? Sj så tycker jag att ska man få ut lite mer pulver ur denna maskin så springer det fort iväg i pengar, Aprilia är ju inte billiga med sina Delar.

Ni som äger eller har kört en sådan kommentera gärna..

DART körde ju en sådan innan, någon som vet vad han gjorde med sin motor för att vara konkurrenskraftig?

Mvh Björn
 
Angående DART så var svenskens hoj till salu på probike i Segeltorp. Den kanske är det fortfarande(?). Jag var bra sugen på den hojen i alla fall. :)

Iaf. så hade den supersport-kit; kolvar, kammar och ECU enligt annons(+annat utöver motor). Det jag läst annanstans så ger detta ~20hk. Fast det trista är ju kanske att med detta dyrkit så kommer man väl ungefär i närheten av en BMW eller ZX10 ger ...i original. :näsblod De bänkningar jag sett så ligger RSV4 åtminstone 15 hästar bakom BMW:n på bakhjulet i praktiken.

Fast är Aprilia så jädra dyra i drift egentligen? Det största problemet som jag sett och upplevt i viss mån är väl att de är ovanliga och måste nånting beställas från fabrik så kan det vara månaders väntetid på delar.
 
Har ju en vanlig R men visst har du lite mindre hk än S1000rr och zx10r vilket märks på långrakor. Dock så kan jag inte säga att jag upplevt ett bättre chassie/bromsar än denna.
Driftmässigt har jag inte minsta klagomål och upplever väl att Aprilia mer än någon gjort det enkelt att fixa med hojen själv. Att ta av originalkåporna tar jämfört med alla japaner 1/3 så lång tid och väldigt lite svordomar....

edit: reservdelar beställer du via England eller Tyskland...
 
Tack För svar. Vad säger ni om att hotta upp den lite dvs få lite mer lödd i den, För/nackdelar vad är värt att göra samt inte...

Lite trist att med det kittet så når man knappt upp till dagen standard hojar motormässigt.

Man kan ju hoppas på att Aprilia gör något till 2015 motormässigt iaf.

Mvh
 
Jag är lite nyfiken på vem som kan utnyttja ca 160-170 hk på hjulet som RSV4 har här på våra banor som tex gelleråsen ?

bike testad rsv4 mot BMW värsting HP , Panigale,Pimpad Kawa , och som skrivs med ca 20 hk mindre än BMW och mosade allt motstånd med nån några Sec per varv :)


från vad jag läst så gör helsystem och mappning ca 10 extra kusar.
 
Last edited:
ok. Men om den mosar så mycket andra hojar på bana så är det ju konstigt att ingen i svenska eliten kör den?
Dvs dom om några skulle väl vara kapabla att kräma ut den.

Sen betvivlar jag inte att det är en grym hoj, går i tankarna att köpa en till bana, Tycker bara att den verkar lite "klen" motornässigt.

Mvh
 
ok. Men om den mosar så mycket andra hojar på bana så är det ju konstigt att ingen i svenska eliten kör den?
Dvs dom om några skulle väl vara kapabla att kräma ut den.

Sen betvivlar jag inte att det är en grym hoj, går i tankarna att köpa en till bana, Tycker bara att den verkar lite "klen" motornässigt.

Mvh
Som Micke skriver så på dom mindre banorna så är den nog bättre än de flesta literklubbor. Då jag körde Mantorp så hade jag inte drevat om den vilket nästintill är en revolution då dom två första växlarna är väldigt långa. Efter detta har jag inte provat den mot andra stora hojar på stor bana men skulle tro att jag är mkt närmare nu.
 
ok. Men om den mosar så mycket andra hojar på bana så är det ju konstigt att ingen i svenska eliten kör den?
Dvs dom om några skulle väl vara kapabla att kräma ut den.

Sen betvivlar jag inte att det är en grym hoj, går i tankarna att köpa en till bana, Tycker bara att den verkar lite "klen" motornässigt.

Mvh

Ja du , bra fråga . Antagligen pga av de 10-20 hk + några andra har och att rsv4 är svår #dyr# att klämma ur mer än det man får med mappning och helsystem.

De som tävlar byter fjädring , bromsar, fälgar osv så de kommer i fatt rsv4 .

Men som std hoj är rsv4 en av de absolut mest race färdiga :yoparty


Måste bara...V4 an är f a n t a s t i s k , vilken sång !!
 
Last edited:
Jag är lite nyfiken på vem som kan utnyttja ca 160-170 hk på hjulet som RSV4 har här på våra banor som tex gelleråsen ?

De flesta håller väl stumt på rakan i alla fall när vi snackar Rookie-racing och uppåt (hoppas jag)? Då utnyttjar ju du dem...

De flesta förstår väl att pheta varvtider inte kommer utav att man har 170 eller 200hk, hell, tjejhundrorna kör ju inom sekunden av SBK(G-åsen). Men det är ju en skaplig taktisk nackdel. Får mig att tänka på när V2 500:orna körde, de låg sisådär 40 hästar efter, men var lättare och kunde ta pole på vissa banor. I racen hade de inte en chans, då 4:orna blåste om på rakorna och låg sen i vägen med sina point&squirt-spår i böjarna.

Köra om på rakan = lätt. Köra om i kurvorna = svårt. :)
 
Har tänkt ratta runt en RSV4:a i R1000 i år. Att den skulle ha för lite effekt har aldrig slagit mig. Den som lever får se antar jag. :)
 
Jag läste någon stans här på sporthoj att Svensken var missnöjd med effekten i rsv4 på rakorna. När det handlar om hundradelar som det faktiskt gör i pro superbike så spelar säkert 15 häst skillnad.
 
Varvtidsmässigt så tror jag inte det skiljer något mot zx10/BMW1000rr, isåfall snarare tvärtom på knixigare banor då rsv verkar vara väldigt välbalanserad i både motor och chassie.
Däremot i en racesituation på en bana med längre rakor (Anderstorp, Mantorp) så blir det tufft. En smart zx/bmw förare går om på rakan och kan sedan köra defensivt ett varv för att sedan skapa en lucka på långrakan varvet efter, det blir mycket svårt för en jämnbördig rsv förare att ta tillbaka detta.
Jag hade ett par duster i Bikepromotion cup 1000 på Anderstorp ifjol med en dansk som var något bättre förare på rsv4 och ungefär när jag lade i sexan så seglade man om tämligen enkelt utan slipstream. Så om man har planer på att racea i lite högre tempo så ger rsv4an en taktisk nackdel på banor med långa rakor. Men kör man knixigare småbanor typ Knutstorp, Gelleråsen så tror jag att rsv:n har fördel mot åtminstone zx10.
 
Varvtidsmässigt så tror jag inte det skiljer något mot zx10/BMW1000rr, isåfall snarare tvärtom på knixigare banor då rsv verkar vara väldigt välbalanserad i både motor och chassie.
Däremot i en racesituation på en bana med längre rakor (Anderstorp, Mantorp) så blir det tufft. En smart zx/bmw förare går om på rakan och kan sedan köra defensivt ett varv för att sedan skapa en lucka på långrakan varvet efter, det blir mycket svårt för en jämnbördig rsv förare att ta tillbaka detta.
Jag hade ett par duster i Bikepromotion cup 1000 på Anderstorp ifjol med en dansk som var något bättre förare på rsv4 och ungefär när jag lade i sexan så seglade man om tämligen enkelt utan slipstream. Så om man har planer på att racea i lite högre tempo så ger rsv4an en taktisk nackdel på banor med långa rakor. Men kör man knixigare småbanor typ Knutstorp, Gelleråsen så tror jag att rsv:n har fördel mot åtminstone zx10.



Ær ibland ganska frustrerande med mindre effekt och långa rakor, Typ som hær :gnissla

1000cc blandat med 600cc


http://www.youtube.com/watch?v=IbMzA87NLgk
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top