Andrabilstråden

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom Välja familjebil, sjukt tråkigt - tråden och Elbil, eller inte - tråden inte hör hemma i denna fråga så...

Budget: 30-50kkr
Krav: 4sits eller mer
Bränsle: Bensin
Växellåda: Inga CVT eller dubbelkopplingar!


Har kollat på;
Subaru Legacy 3.0, Impreza 2.0
Honda Civic Type R, Accord 2.4
Alfa 159 2.2jts, MiTo 1.4T
Audi A8/S8 D2, A4 1.8TQ

Inga jättevanliga bilar kanske, men har kanske missat något annat som inte är tråkigt/tickande bomber. Suv går fint det med.

Antingen får det ha hygglig motor och komfort eller gå att svänga med men avkall på komfort. Kan ju inte få allt. Har redan en diesel för långfärd men en shoppingbil med bensin kan få platsa i andra garaget.
Redan haft Saab 9-3.
 
Ingen aning men i sällskapet otvivelaktigt högst kvalitet samt minst risk för dyra fel. Subaru på andra plats men 3.0 kostar per mil likt förbannat.


Buy quality, cry once
 
Ingen aning men i sällskapet otvivelaktigt högst kvalitet samt minst risk för dyra fel. Subaru på andra plats men 3.0 kostar per mil likt förbannat.


Buy quality, cry once

Ja nu lär det inte bli mer än 2-300/år högst och med soppapriset här är det i sammanhanget irrelevant om den drar 0,5 eller 5,0.
 
Frugan köpte en Mini Cooper S, blir på bra humör varje gång jag kör den bilen! Om den räknas som 4-sits beror ju dock på storleken på de 4 personerna:)
 
Jag köpte en ny Civic TypeR 2003 och har aldrig tvingats åka tunnelbana lika ofta som då. Det kom inte så långt att verkstadspersonalen blev inbjudna på mitt bröllop, men de kände igen mig ganska väl.
Ska man ändå inte tanka mer än ett par tre gånger per år hade jag unnat mig något i stil med en Firebird eller Mustang. Visst är det amerikansk "kvalitet", men delar är snudd på gratis och det är lättmekat.
Min fjärdebil är en Chevrolet pickup. Sanslöst praktisk att ha stående.
 
Ja, du nämner redan Alfa Romeo MiTo.

Jag har haft min i 4 år nu. 1,4 mad turbo. Multiair motorn. MAP-sensorn har lagt av men i övrigt inga problem. Den sensorn var för övrigt en av få delar som det stod "Made in Germany" på...
Två vuxna åker väldigt bra fram. Mina två barn har bra plats bak. Vuxna kan åka bak men baksätet är inte det största. Bagaget är förvånansvärt stort.
Går ganska snålt om man eco-kör. Jag har kört till Stockholm en gång på medelförbrukning 5 liter per 100 km. Nu har jag bilen utrustad med R-däck och kommer sällan under 7,5 liter per 100 km men bilen går 500 mil per år så soppaförbrukningen är inget jag funderar över.

Vill du provköra tror jag att du har en espresso innestående sedan 10 år eller så... :)
 
Alla trådar blir roligare med lite bilder...
b07431c01fd5ee0520e1f6f708214740.jpg
28130b6f3ffdd1a6be224196ef7b905f.jpg
 
Gillar MiTo, är ju angenäm att se på till skillnad från andra småbilar.
Tack! Får återkomma när jag är i faggorna!
Ja baksätet kommer sporadiskt nyttjas till/från skolan av barn yngre än 10 så..

Jänkejärn har ett oförtjänt rykte. Visst, smäckigt men de flesta funkar. Men Mustang för 50kkr är nog lite mer än tragisk?
En Trailblazer/9-7x med 4.2hyvelbänk verkar rimliga i pris däremot.

Mini Cooper! Där sa du nåt Cowdriver! Har jag inte tänkt på men kvalar in som MiTo, inte ful men ändå kul

Inget fan av Volvo, men deras T6 motor låter trevligt. En S80 T6 kanske kunde funka.
 
Last edited:
Köpte min Mito för ca 3 år sedan och har kört ca 5000 mil utan problem, går både snålt och är riktigt rolig.

Ha dock i åtanke att den är ganska kass som vinterbil, dålig värme, ljusen är i nivå med en billig ficklampa samt att rutorna ( karmlösa) fryser vilket leder till att det inte går att stänga dörrarna innan bilen blivit genomvarm.

Byttes dock in idag mot en Fiat 500x då jag inte riktigt orkar med 2 halvgamla Alfor i hushållet - men saknad blir den!
 
Köpte min Mito för ca 3 år sedan och har kört ca 5000 mil utan problem, går både snålt och är riktigt rolig.

Ha dock i åtanke att den är ganska kass som vinterbil, dålig värme, ljusen är i nivå med en billig ficklampa samt att rutorna ( karmlösa) fryser vilket leder till att det inte går att stänga dörrarna innan bilen blivit genomvarm.

Byttes dock in idag mot en Fiat 500x då jag inte riktigt orkar med 2 halvgamla Alfor i hushållet - men saknad blir den!

Nu är det knappt vinter för jag bor så det är bra lugnt! Var det 1,4T du hade?
 
Nu är det knappt vinter för jag bor så det är bra lugnt! Var det 1,4T du hade?

Då ska du köpa! 1,4 T med 155 hk, riktigt pigg.
Som sagt körde min problemfritt mellan 7000 mil till nästan 13000 mil. Sen så ska man inte glömma nöjet att hälsa till andra Alfa ägare.

Blir min sambo som tar den " nya " Fiaten medans jag glatt glider vidare i min Alfa GT.
 
Då ska du köpa! 1,4 T med 155 hk, riktigt pigg.
Som sagt körde min problemfritt mellan 7000 mil till nästan 13000 mil. Sen så ska man inte glömma nöjet att hälsa till andra Alfa ägare.

Blir min sambo som tar den " nya " Fiaten medans jag glatt glider vidare i min Alfa GT.
Tyvärr är alfaägare inte lika hälsningsbenägna nuförtiden mot vad de var för 20 år sedan.
Många hälsar fortfarande men inte alla.
 
Sam brukligt spårar det ur.. både frun och jag är nu inne mer på en Subaru BRZ. Ivrigt påhejade av båda döttrarna, tror det är något som går i familjen :hihi

Hittar väldigt lite om att det skulle föreligga några bekymmer. De är förvisso direktinsprutade men verkar inte koksa ihop som audi...
 
Resultatet? Ja det hör väl till kutym att man redovisar det.

Nånting HELT annat, det blev en Trabant.
Tvåtakt och masonit!

:D
 
Resultatet? Ja det hör väl till kutym att man redovisar det.

Nånting HELT annat, det blev en Trabant.
Tvåtakt och masonit!

:D

Det är inte Masonite, det är Pergamoid.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top