Anderstorp Raceway 1 maj 2012

Nåt bra ställe i närheten där man kan bo? Speciellt nåt säkert ställe om man nu har 2 st hojar i släpet.

Det finns stugor vid banan. Jag har ingen koll på deras standard.
Har bott i campingstuga i Smålandsstenar. Jättefint och bra pris!
Det borde finnas vandrarhem/b´n´b Anderstorp.

Annars låter Jotnt´s förslag bra. Det kommer jag nog att satsa på...

Öhhmm ang dethär med db-killer.
Är det någon form av felskrivning eller? :confused:
Varför måste man ha någon form av db killer insats även om man klarar bullerkravet med akra slipon? :va
Är det bara ni på SMC blekinge som har detta krav? kan inte se nått på SMC sida eller andra kurser.

http://www.svmc.se/Distrikt/blekinge/School/Fortbildning/Fortsattningskurs_-_kursplan/
"Nytt för i år är att om ej orginal ljudämpare är moterad så ska
db-killer "instats" vara monterad innan du får köra på banan.
Den måste klara kraven på bullernivån dessutom."

Jag vågar mig på en gissning, som troligtvis är sann. Det här med "buller" på de olika banorna är ju minst sagt rörigt, även om kravet är enkelt: 95db är max vid passering.

Min gissning på formuleringen:
Detta är för att undvika "krångel" för deltagarna. Har man originalsystem eller db-killer bör det ju inte vara några problem att klara gränsen och man kan köra och ha trevligt hela dagen utan att behöva fokusera på att hålla igen. Det kan ju tom bli så att man blir bortplockad om man "bullrar" för mycket.
Detta är ju inget specifikt för SMC, utan gäller med alla arrangörer på ex Anderstorp.
Konstigt nog är besiktningsreglerna och kraven på motorbanorna inte samma, men även här är detta inte bara ett SMC-problem.
Jag är ganska säker på att du för testa att köra med ditt slip-on. Men jag vågar inte lova.
Vill du vara helt säker mailar/ringer du Anders Carlsson (TL). Hans mail/telnummer hittar du på smc-school eller smc-blekinges styrelse (jag kan den tyvärr inte).

När det gäller SMC-krav så är de lite olika. Smc-Skåne "kräver" tydligen originalsystem på Knutstorp.

Hoppas det "klarnade" lite.
Ses 1/5 :tummenupp
/Henrik

Varför måste man ha någon form av db killer insats även om man klarar bullerkravet med akra slipon? :va
Är det bara ni på SMC blekinge som har detta krav? kan inte se nått på SMC sida eller andra kurser.

http://www.svmc.se/Distrikt/blekinge/School/Fortbildning/Fortsattningskurs_-_kursplan/

Vet ju inte exakt hur de i Blekinge resonerat, men när vi i SMC Väst kör så är det faktiska kravet att man inte bullrar över decibelkravet. Dock så är det en oerhörd stark rekommendation och dessutom en vädjan att använda dB-killer.

Vi har ständiga problem med kringboende så helst vill se till att vi inte får köra MC på banorna och ju mindre vi låter desto mindre kan dom klaga. Därför ber vi alla att inte ens "testa" att köra utan dB-killer utan stoppa i den på en gång, särskilt om de inte har original-system.

Vi älskar också det härliga ljudet från hojar som varvar ordentligt, men det gör tydligen inte alla. Så bättre att köra en hoj som låter lite mindre än att inte få köra alls... :-)

...

När det gäller SMC-krav så är de lite olika. Smc-Skåne "kräver" tydligen originalsystem på Knutstorp.

...

/Henrik

Nej, det tror jag inte... På t.ex. bokningssidan för 2012-05-07 AK BKK Ring Knutstorp SMC Skåne står det:
"Max 95 db gäller för förbipassering på banan. För hög ljudnivå kommer att leda till att du stängs av från körningen. Du kommer inte att få någon återbetalning vid avstängning.
Har du eftermarknadssystem ska db-killer finnas monterad innan besiktningen av motorcykeln."

Last edited:
Nej, det tror jag inte... På t.ex. bokningssidan för 2012-05-07 AK BKK Ring Knutstorp SMC Skåne står det:
"Max 95 db gäller för förbipassering på banan. För hög ljudnivå kommer att leda till att du stängs av från körningen. Du kommer inte att få någon återbetalning vid avstängning.
Har du eftermarknadssystem ska db-killer finnas monterad innan besiktningen av motorcykeln."

Hmm... Stämmer. Men, jag är ganska säker på att jag läst det någonstans. De har kanske ändrat. Skit samma.

Det viktiga är: Klara gränsen så du kan köra och ha roligt.

Nja, ex. Fiver tar 1400kr. För 350kr mer får du fika, lunch, utbildning och instruktörer.
Båda arrangörerna är dock svåra att jämföra. Personligen konstaterar jag att båda är bra. Frågan är mest vad du är ute efter.

Jag är ute efter att köra om dig! :D

Bokar man i förtid båda dagarna hos Fiver får du det för 1200:- / dag. Sörru! :tummenupp (fick 2011 iaf)
Nu ska jag antagligen boka den dagen iaf då jag tycker det helt klart är värt pengarna, men saftigt iaf! =)

By the Way Mr Dino, fatta vad jag har laddat i vinter med nytt ställ, putsat hojen, nya däck, tappat 3kg i vikt!
Sist vi körde på torpet hade jag lite "lovehandles" på sidorna som gjorde att jag tappade de 10-15sek / varv på dina tider, men nu utan denna vikt kommer jag lätt köra om och förbi!!! :hihi

Last edited:
Jag är ute efter att köra om dig! :D

Bokar man i förtid båda dagarna hos Fiver får du det för 1200:- / dag. Sörru! :tummenupp (fick 2011 iaf)
Nu ska jag antagligen boka den dagen iaf då jag tycker det helt klart är värt pengarna, men saftigt iaf! =)

By the Way Mr Dino, fatta vad jag har laddat i vinter med nytt ställ, putsat hojen, nya däck, tappat 3kg i vikt!
Sist vi körde på torpet hade jag lite "lovehandles" på sidorna som gjorde att jag tappade de 10-15sek / varv på dina tider, men nu utan denna vikt kommer jag lätt köra om och förbi!!! :hihi

Kul att du kommer!
Hoppas vi får bra väder. Sista anmälningsdag är 24/4, då borde vi "veta" hur det blir.
Vilket steg ska du gå?
Välj snabb-grupp, annars får du försöka köra om mig på parkeringen, ha ha.
/Henrik
Ps. Jag har nylackad och vaxad hoj. Det borde sänka minst 10sek... Ds.

Last edited:
Pröjsat, långsam grupp. Inga höga tankar här inte.
Hoppas det blir uppehåll.

Ja, som sagt (skrivet) är det tyvärr inställt. Riktigt tråkigt!
Anledningen är för få anmälda, men anledningen till det vet jag faktiskt inte. Kan vara datumet, priset... vet ej.

Då är det bara att boka in Anderstorp med Smc-väst 15-16/6!

Jag har bokat in ett par dagar med smc på anderstorp i sommar, då svaren är olika så tänkte jag höra om nån vet vad som gäller med slipon? OM man kör med ett yoshi rör med db killer i på en 600cc tror ni man klarar db kraven?
Om man nu skulle bli flaggad, får man inte köra mer på hela dagen eller bara vad gäller egentligen? Tacksam för svar ASAP! :)

Jag har bokat in ett par dagar med smc på anderstorp i sommar, då svaren är olika så tänkte jag höra om nån vet vad som gäller med slipon? OM man kör med ett yoshi rör med db killer i på en 600cc tror ni man klarar db kraven?
Om man nu skulle bli flaggad, får man inte köra mer på hela dagen eller bara vad gäller egentligen? Tacksam för svar ASAP! :)

Det är otroligt svårt att svara på om du klarar eller inte. Även om man klarar på en bana är det inte säkert att man klarar kraven på en annan bana, då mätpunkter osv är olika. Det kan även skilja från dag till dag på samma bana beroende på vind och annat.

Kan inte svara för andra arrangörer, men när du kör med SMC så får du alltid en varning först. Då får du chans att åtgärda problemet, bullrar du för mycket igen är det sedan färdigåkt för dagen. I år har vi dessutom även en "bullerflagga" som vi använder redan när du börjar närma dig gränsen, så du vet att det är nära och kan på så sätt slippa varningen genom att kanske inte tokgasa på rakan eller likande.

Hoppas det var svar nog :-)

Det är otroligt svårt att svara på om du klarar eller inte. Även om man klarar på en bana är det inte säkert att man klarar kraven på en annan bana, då mätpunkter osv är olika. Det kan även skilja från dag till dag på samma bana beroende på vind och annat.

Kan inte svara för andra arrangörer, men när du kör med SMC så får du alltid en varning först. Då får du chans att åtgärda problemet, bullrar du för mycket igen är det sedan färdigåkt för dagen. I år har vi dessutom även en "bullerflagga" som vi använder redan när du börjar närma dig gränsen, så du vet att det är nära och kan på så sätt slippa varningen genom att kanske inte tokgasa på rakan eller likande.

Hoppas det var svar nog :-)

Tack för ditt snabba svar :) Men är det vanligt att folk som kör med db killer blir flaggade mycket mer än de med org pipor? Kanske dum kommentar av mig men om bullerflaggan åker upp, kan man väl helt enkelt ligga på lägre varvtal vid mätningen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT