Anderstorp olycka med ferrari i 250 km/h 20100517

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
saxxat (Nummer 18 uttalar sig ååxå)

Voltade i 250 med en Ferrari
I kanske 250 kilometer i timmen körde föraren i en Ferrari 360 Modena av racerbanan i Anderstorp. Bilen voltade ett tiotal varv och började brinna.

Men föraren kunde med lite hjälp ta sig ut, i det närmaste oskadd.

Det hände vid 14-tiden på måndagen under ett arrangemang som ett danskt företag ordnat. Köpare av omkring 20 Ferraribilar hade bjudits in till festen för att testa sina dyrgripar.

-Han fick en däckexplosion på ena framhjulet i slutet av rakan, säger Stefan Bernström, eventansvarig på banan, till TT.

Personal och arrangör kunde släcka branden själva. Föraren togs till sjukhus för kontroll.

Källa: TT

Publicerad: 17 maj 2010 kl 15.19

Att någon skulle hålla 250km/h i slutet av en raka låter dumt :D

Skulle varit trevligt med film :)

Finns det några bilder från olyckan?

Var en track day på Knutstorp idag där en GT3 kraschade. Inträffade strax innan eller efter rakan. Känner inte till mer än så. Fick det berättat för mig.

Hoppas båda förarna klarade sig utan men.

Undrar om snubben hade giltig försäkring...:näsblod

Verkar som om bilen kördes i samband med ett event med professionell förare samt passagerare om man ska utgår från kvällspressen. Möjligt att försäkringen gällde. Företagsförsäkringar kan innehålla andra villkor än vad vi privatpersoner är förmögna att förhandla fram. Faktum är att vi inte kan göra något alls. Jag försökte personligen prata med mitt försäkringsbolag om saken och fick till svars att det endast var möjligt via företagsförsäkringar. En bilfirma skulle t ex kunna förhandla fram att deras försäkring gäller på track days.

När det gäller GT3 på kraschades på Knutstorp idag är jag osäker på försäkringsläget. Var bilen privatägd ser det mörkt ut. Känner inte till något bolag som försäkrar ett trackday event utanför Porsche Klubbens regi numera exkl Nürburgrings turistkörning. Salus Ansvar gjorde det tidigare men de har upphört med det efter ett antal kostsamma krascher.

Med tanke på kraften i kraschen på Knutstorp ska nog ägaren vara glad om han kom helskinnad från olyckan. Han smällde rätt hårt har jag fått berättat för mig.

Verkar som om bilen kördes i samband med ett event med professionell förare samt passagerare om man ska utgår från kvällspressen. Möjligt att försäkringen gällde. Företagsförsäkringar kan innehålla andra villkor än vad vi privatpersoner är förmögna att förhandla fram. Faktum är att vi inte kan göra något alls. Jag försökte personligen prata med mitt försäkringsbolag om saken och fick till svars att det endast var möjligt via företagsförsäkringar. En bilfirma skulle t ex kunna förhandla fram att deras försäkring gäller på track days.

När det gäller GT3 på kraschades på Knutstorp idag är jag osäker på försäkringsläget. Var bilen privatägd ser det mörkt ut. Känner inte till något bolag som försäkrar ett trackday event utanför Porsche Klubbens regi numera exkl Nürburgrings turistkörning. Salus Ansvar gjorde det tidigare men de har upphört med det efter ett antal kostsamma krascher.

Med tanke på kraften i kraschen på Knutstorp ska nog ägaren vara glad om han kom helskinnad från olyckan. Han smällde rätt hårt har jag fått berättat för mig.

Detta är dilemmat med att handla sig exempelvis en Porsche. Man vill ju köra bana i så fall och det kan uppenbarligen bli ruskigt kostsamt om man kraschar... Och skall man dra några slutsatser av hur jag kör hoj på bana så kommer det att bli avåkningar.:mad: En hoj har man ju råd att förlora, men en bil för kanske en halv mille eller mer... Jag mår illa bara av tanken.

Edit: Hittade just en hovrättsdom från 2009-11-11, där hovrätten kom fram till att Nürburgrings Nordslinga inte är ett inhägnat tävlingsområde och en snubbe fick ut 1,2 miljoner för en kvaddad Porsche.:yoparty

Last edited:
Det är ett dilemma helt klart. Kanske skulle man starta en bilfirma och förhandla sig till särskilda villkor.

Jäkligt synd att man inte kan skräddarsy sina egna försäkringar lite. Tyvärr är det väl så att man får ta risker här i livet om man ska ha roligt. Det går inte att försäkra sig mot allt. Som advokat förstår jag att du gärna skulle vilja ha ett vattentätt avtal som reglerar allt, men så ser inte verkliga livet ut. Man bör ha god självbehärsknings teknik om man ska ta ut bilen på en bandag där försäkringen med all sannolikhet inte gäller. Man kan minska riskerna markant om man tar det lugnt i vissa partier av banan där man riskerar att träffa ett hårt objekt eller välja en bana med goda avåkningszoner om man vill köra över sin egen förmåga.

I Sverige har Porsche Klubben rätt gott om "bankörningar". De kallar dem banmöten. Gud nåde den som ber att få boka en bankörning med dem. Då får man en tillrättavisning i mailet. De kan som sagt också köra på Nürburgring, men det är ju en bana som straffar en övermodig förare hårt. Har själv inte kört där än. De lite större GP banorna ute i Europa har betydligt generösare avåkningszoner än här hemma. En avåkning betyder inte att bilen blir smälld. Möjligtvis blästrad av sanden eller vad man nu har för underlag för att hindra framfarten innan räcket.

Detta är dilemmat med att handla sig exempelvis en Porsche. Man vill ju köra bana i så fall och det kan uppenbarligen bli ruskigt kostsamt om man kraschar... Och skall man dra några slutsatser av hur jag kör hoj på bana så kommer det att bli avåkningar.:mad: En hoj har man ju råd att förlora, men en bil för kanske en halv mille eller mer... Jag mår illa bara av tanken.

Last edited:
Säger en del om hur jävla välbyggda dom bilarna är när han klarade sig så bra.....

Kan bara instämma..

Lite ot men såg en dokumentär om hur r8:an byggdes, riktigt intressant men det som var mest intressant var att man skulle ha den i en film och där skulle den kraschas...det vara bara det att den voltade aldrig och fick aldrig de skador man hade tänkt sig så man valde helt enkelt att göra om slutet på filmen. Nästa gång får de ta en ferrari istället :rolleyes:

Skönt att det gick så bra för föraren.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP