American Express

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Det dimper ner reklam från dom lite då och då att man ska skaffa deras kreditkort.
Finns det någon anledning till det egentligen? Vad har dom som inte vanliga VISA kort har?
Vad jag förstår så har dom bra försäkringar om man reser mycket plus att Amex är vanligare utomlands och därmed ett "starkare" kreditkort som man kan ta ut pengar på m.m.
VISA kostar nästan inget medan Amex är rätt dyrt. Är det värt det?

Amex är framförallt bra om man kommer upp på en högre nivå (GoldCard, Platinum) eftersom man har bra service inkluderat då. Tex Platinum ger hjälp med bokningar av bord, Medical service, förtur i nattklubbsköer, exklusiva reseerbjudanden, VIP-kvällar, tillträde till lounger på flygplatser etc. Det är inte vanligare att betala med Amex utomlands, där funkar VISA alltid bäst. Fördelen med Amex är dock att du måste betala hela skulden månaden efter, den går inte att dela upp. Går alltså inte att dra på sig kontokortsskuld där. Man använder det så mycket man har råd med.

Företag utomlands kan kolla kortinnehavaren adress som dom kan jämföra med leveransadress på beställda artiklar. Det går inte med Visa. Vet vissa butiken i USA som kör Amex eller Paypal.

Högre säkerhet är säkert bra men inte så kul när ditt kort fastnar i något stickprovs test när du ska köpa snus på macken och handlaren måste ringa Amex och babbla.

De har outstanding bedrägeriskydd. Blir ditt konto länsat med VISA kortet står du utan pengar till hyran och banken har 60 dagar på sig att ordna upp soppan. Med Amex upptäcker man bedrägeriet på fakturan och då ringer man kundtjänst så skickar de ut en korrigerad faktura. Smidigt är bara förnamnet....

Sen har de bra reseförsäkring med bagageförsening som ger bra med stålar och hjälp till ombokning även till dyrare flight som inte resebolaget betalar.

Handlar man för en del pengar så blir där gott om bonuspoäng som gör att du slipper kortavgiften helt och dessutom går de att använda till evenemang och dyl. Krävs dock att man gör mer än handlar mjölken på kortet.....

De har outstanding bedrägeriskydd. Blir ditt konto länsat med VISA kortet står du utan pengar till hyran och banken har 60 dagar på sig att ordna upp soppan. Med Amex upptäcker man bedrägeriet på fakturan och då ringer man kundtjänst så skickar de ut en korrigerad faktura. Smidigt är bara förnamnet....

Sen har de bra reseförsäkring med bagageförsening som ger bra med stålar och hjälp till ombokning även till dyrare flight som inte resebolaget betalar.

Handlar man för en del pengar så blir där gott om bonuspoäng som gör att du slipper kortavgiften helt och dessutom går de att använda till evenemang och dyl. Krävs dock att man gör mer än handlar mjölken på kortet.....

Bedrägeriskyddet låter bra. Frågan är om det är värt några tusen om året. Att de kan boka biljetter eller dyl låter kul men knappast nödvändigt.

Bedrägeriskyddet låter bra. Frågan är om det är värt några tusen om året. Att de kan boka biljetter eller dyl låter kul men knappast nödvändigt.

Om man är tveksam eller till och med skeptisk till AMEX så klarar man sig väldigt långt med både MasterCard och Visa. Det är ingen nödvändighet att skaffa något annat egentligen. AMEX har dock sina fördelar med en överlägsen säkerhet, tillmötesgående kundtjänst och ingen fast kreditgräns om man nu skulle hamna i den situationen att inte ha en tillräckligt hög kreditgräns på VISA eller pengar på kontot dit ens andra VISA/MasterCard är knutet. Är man ute och reser kan ett AMEX vara skönt att ha med sig, men som sagt är det absolut ingen nödvändighet. Dels ingår det en del reseförsäkringar som är vettiga, dels vet man att man alltid kan köpa flygbiljetten hem oavsett var på jorden man befinner sig om en krissituation dyker upp.

Min kuk blev just 5 tum längre när jag fick visa att jag tjänar över en halv mille om året.....:rolleyes:

:D

Man måste tydligen handla rätt mycket för att det ska bli nått av med poängsamlandet.
Eftersom jag inte reser så mycket för tillfället så tror jag att VISA räcker för mina behov. Vill inte pröjsa flera tusen bara för att ha ett kreditkort.

Största problemet med AmEx är ju att det inte accepteras överallt, veta flera pubar i sthlm som inte tar det då hanteringen är markant mycket dyrare än Visa/MasterCard.

Sen vet jag från polarn som reser väldigt mycket att det finns en del hotell i europa som inte heller tar AmEx vilket kan ställa till det lite om det är kortet man förlitar sig på för att pröjsa hotellräkningen.
Men är man van resenär så ser man till att ha minst två olika kort med tillräcklig kredit för att täcka eventuella räkningar med.

Har fått erbjudandeom platinum men håller mig till gold...

Service och försäkringar.. Smidigt :tummenupp

...för jag är för snål för att lägga 5 lax på ett platinum såklart

Min kuk blev just 5 tum längre när jag fick visa att jag tjänar över en halv mille om året.....:rolleyes:

app app app

här diskuteras kreditkort och inte några genitalier :arsele

Jag har centurion. :johnholmes

precis... en halvmille är inte nå speciellt :va

Last edited:
Handlar man för en del pengar så blir där gott om bonuspoäng som gör att du slipper kortavgiften helt

En hel del pengar var ordet. 1 poäng lika med en krona.

Platinum kort kräver att man handlat för 1000 000 kr (årsavgift 5000 kr)
Gold Card kräver 210 000 kr (årsavgift 1500 kr)
Green Card kräver 105 000 kr (årsavgift 525), kräver att du går med i Membership rewards för att få 1 poäng per spenderad krona)

Ett Playstation 3 160 gig kräver t ex att man spenderat 654 000 kr på sitt kort.

Utan att ha räknat efter tror jag att man har sett till att det ska vara mer lönsamt för kortmedlemmarna att välja att inte lösa in poängen mot årsavgiften utan att man ska välja något av de andra erbjudandena som ni kan hitta här:

https://global.americanexpress.com/...log&action=CatalogHomePage&Face=sv_SE&page=PR

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back