Amatörbygge

HyunJin

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Bobber
Jag undrar kort och gott vad jag kan räkna med för dokumentation vid köp av ett amatörbygge... Vad kräver dem tex inför nästa besiktning att jag har för "papper" på bygget? Eller kräver de något överhuvudtaget? :confused:

Behöver jag säga att jag är helt grön på området?!

Mvh Alex
 
Som Boris sa det skiljer inget mot att besiktiga en "vanlig" hoj och ett amatörbygge, jag besiktigade min amatörreggade turbohoj för en månad sedan.

Kolla bara reg beviset så det står AMATÖRBYGGT FORDON
 
Som Boris sa det skiljer inget mot att besiktiga en "vanlig" hoj och ett amatörbygge, jag besiktigade min amatörreggade turbohoj för en månad sedan.

Kolla bara reg beviset så det står AMATÖRBYGGT FORDON

För övrigt ett bra sett att få ner försäkringskostnaden på en turbohoj. Ombyggnadsförsäkring genom bilsport mc :tummenupp
 
Kan man registrera en amatörbyggd (samt reggad som det i Sverige) utomlands?

Det beror lite på vart den exporteras....

Inom EU är det tillåtet då något som är godkänt i ett EU land måste vara det i alla. Grundläggande rörlighet för varor.... (tänk bara på alla Trabanter och östbilar producerade efter 1989 som saknar avgasrening, dessa går ändå att regga i sverige)

Utanför EU är det knepigare då man måste uppfylla landets lokala säkerhetsföreskrifter och skit vilket inte alltid är enkelt....
 
Det beror lite på vart den exporteras....

Inom EU är det tillåtet då något som är godkänt i ett EU land måste vara det i alla. Grundläggande rörlighet för varor.... (tänk bara på alla Trabanter och östbilar producerade efter 1989 som saknar avgasrening, dessa går ändå att regga i sverige)

Utanför EU är det knepigare då man måste uppfylla landets lokala säkerhetsföreskrifter och skit vilket inte alltid är enkelt....

Ok, tack för svar!
USA är väl eventuellt det som intressant förutom EU men har fått för mig att de är ganska sura med hemmabyggen där, om det inte är en registrerad originalhoj i grunden.
 
Det beror lite på vart den exporteras....

Inom EU är det tillåtet då något som är godkänt i ett EU land måste vara det i alla. Grundläggande rörlighet för varor.... (tänk bara på alla Trabanter och östbilar producerade efter 1989 som saknar avgasrening, dessa går ändå att regga i sverige)

Utanför EU är det knepigare då man måste uppfylla landets lokala säkerhetsföreskrifter och skit vilket inte alltid är enkelt....

Nja, det stämmer vad gäller serieproducerade typgodkända fordon men är det ombyggda eller amatörbyggda så är det inte säkert att det går.
Vet flera fall med fordon som kommit från Tyskland och UK som inte gått att rega trots att ändringarna varit inskrivna i fahrzeugbrief.

Samtidigt så verkar det vara upp till respektive bes-man vad som kan godkännas.

Var i kontakt med tekniska upplysningen för att ta reda på vad jag behövde göra för att få upp godkända släpvagnsvikten på min bil (regad för 900kg, alla andra likadana regade för 1800kg) och han hade ingen aning utan tyckte att jag skulle prata med den som ska utföra besiktningen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top