Alutite

Ricexn

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2020
Hoj
1981 Honda CB 750
Jag har försökt och försökt att laga en skada i min sving med Alutite. Det är som en liten grop som jag tänkte fylla i och eftersom den ska vara polerad kan jag ju inte spackla. Men hur mycket jag än värmer kan jag inte få Alutiten att smälta dit. Ikväll hade jag svingen på spisplattor i en timme, värmde sen först med varmluftspistol och sedan gasolbrännare direkt på skadan i säkert en halvtimme... men nej. Nån som har nåt tips? Är det för att det är för stor massa och värmen leds bort?

Du kommer inte lyckas med det de är för stor massa. Ska va en stoooooor gasolbrännare då :D Jag lyckas bara på mindre saker som man kan hetta upp. Tigga eller migsvetsa den de finns säkert någon i din närhet som fixar det.

Har du skrapat med en skruvmejsel eller nåt när det är varmt så att alutitet är flytande? Man måste liksom skrapa hål i oxidskiktet även om om du har nyslipade delar.

Hur mår din spisplatta efter att du har använt den som ässja i en timme? :crash Ska du få upp grundvärmen i hela svingen så är det i så fall ugnen som gäller. Men det kan ju vara så att fettet i eventuella lager i svingen inte uppskattar värmen :hihi

@hoztic lagren är urtagna och spisen är min verkstadsspis... riktigt gammal skräphög. ;)

Last edited:
Du kommer inte lyckas med det de är för stor massa. Ska va en stoooooor gasolbrännare då :D Jag lyckas bara på mindre saker som man kan hetta upp. Tigga eller migsvetsa den de finns säkert någon i din närhet som fixar det.

Tack för svaret. Det är nog så, ja. Har faktiskt börja forska i nån som kan tig:a den.

...eller lämna den till närmsta TIG-guru på alu och få den fylld. Risken med alutite är att en stor del av svingen kan smälta bort om man är lite ouppmärksam eller klantig.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025