Aluminium tank?? Vad är meningen?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Aluminiumtank?? Vad är meningen?

Tjenare,

Har sett att en del supermotards har aluminiumtank installerat. Varför? Hållbarare? Större? Mer Macho?

Dem jag har sett är galet fula med en för liten tank som inte matchar resten av hojen.

Vad är meningen? Känns som om jag missat något.

Måns
 
Last edited:
När det gäller Husaberg så är alutankarna bra mycket smalare än originalet och gör att hojjen känns lite smidigare och med bättre körställning.
 
först och främst så är det husabergförarna som har alutankar. har du någon gång suttit på en husaberg, om inte så det är ungefär som att gå till en gynekolog, alutanken är med andra ord mycket smalare och ger en bätttre körställning
 
Har, till min stora glädje, sluppit gynundersökningar hittills.. Och dessvärre inte suttit på en husabergare heller :gråta

Plast finns ju i mer än en form och storlek.. Finns det inga plasttankar med samma passform och storlek?
 
ja kör med alutank jag tycker det är alldeles utmärkt för man kommer längre fram sitter mycket skönare förutom att 06ans kylvingar slår i knäna ibland men det går å leva med
 
Plast finns ju i mer än en form och storlek.. Finns det inga plasttankar med samma passform och storlek?
Inte till Husaberg i vilket fall.

förutom att 06ans kylvingar slår i knäna ibland men det går å leva med
Värm med varmluftspistol och böj in "hörnen" på kylvingarna om du inte redan gjort det,så blir det betydligt bättre.
 
Last edited:
Inte till Husaberg i vilket fall.

host, host

8000701333380.jpg


Den är visserligen inte lika som alutankarna men bra mkt bättre än 06->
 
Inte till Husaberg i vilket fall.

Värm med varmluftspistol och böj in "hörnen" på kylvingarna om du inte redan gjort det,så blir det betydligt bättre.

ja det va en bra ide det ska ja göra det blev iaf en helt annan cyckel att åka på:D
 
Den där tanken är ju bara hårfint smalare än 10,5-literstanken.Verkar mest som att man skalat bort lite nertill.

Håller till viss del med.
Men den är bättre och den finns, till skillnad mot vad du sa :tungan :pannkyss
 
Men den är bättre och den finns, till skillnad mot vad du sa :tungan :pannkyss
Var det inte plasttank med lika mått och volym som alutanken som efterfrågades?Och det finns ju inte,om det inte var volymen hos alutank kombinerat med osmidigheten hos 10,5 liters han ville åt:)
 
Var det inte plasttank med lika mått och volym som alutanken som efterfrågades?Och det finns ju inte,om det inte var volymen hos alutank kombinerat med osmidigheten hos 10,5 liters han ville åt:)

äsch. "en lite mindre plasttank" formulerade jag om det till i min skalle ;)

Jag har tyvärr inte kört nån 7.5, bara suttit på och torrbrytit.
 
Min FE har väl den lilla plasttanken (7,5 liter) - och inte upplever jag den som överdrivet osmidig i trång enduroskog - men man kan inte låta bli att blocket-surfa lite på alutankar..

Fan vet vad man skall ha det till, det är ju rätt praktiskt att kunna se hur mycket soppa man har kvar i tanken...och får man på en alutank så lär det ju bli en kronvurpa det första som händer... :D :huvet

/J
 
Jag har en gammal alu tank som ligger och samlar dam om det finns intresse.
Med kranar och kylarvingar...
 
En gång för länge sedan så var det orginal med aluminiumtank. Tekniken att gjuta i plast var väl inte så utvecklad kanske. Min första crosshoj jag köpte 1979 var en maico 1977. På den hojjen var det en smal ful alutank på. 1979 kom som största förändringen: En skitsnygg röd plasttank, som jag givetvis ville ha. Svindyrt men ett måste. Jag tror den kostade 800 kr då. Bensinen 2,25 kr/L. Plast-tanken rymde lite mera och var följdaktligen lite större. Men vad gjorde det, det var ju snyggt. Vad tycker ni själva. He he. Tur att utvecklingen gått frammåt. Några år senare köpte Harry oxå en Maico. Alla ville ha maico då. Inget är nytt under solen.
 

Bifogat

  • doug307e.jpg
    doug307e.jpg
    56 KB · Visningar: 105
  • maico 1977.jpg
    maico 1977.jpg
    42.3 KB · Visningar: 114
En fördel är ju också att man kan laga en alu-tank med svets. Plast brukar däremot vara ett helsike, men så är det billigt att köpa en ny... Fast ärligt talat - hur många brukar krascha sina tankar?
 
En gång för länge sedan så var det orginal med aluminiumtank. Tekniken att gjuta i plast var väl inte så utvecklad kanske. Min första crosshoj jag köpte 1979 var en maico 1977. På den hojjen var det en smal ful alutank på. 1979 kom som största förändringen: En skitsnygg röd plasttank, som jag givetvis ville ha. Svindyrt men ett måste. Jag tror den kostade 800 kr då. Bensinen 2,25 kr/L. Plast-tanken rymde lite mera och var följdaktligen lite större. Men vad gjorde det, det var ju snyggt. Vad tycker ni själva. He he. Tur att utvecklingen gått frammåt. Några år senare köpte Harry oxå en Maico. Alla ville ha maico då. Inget är nytt under solen.

Samma på husqvarna. Jag hade en 83:a HVA 500 WR när jag var 18. Sista året med den snygga vita plåttanken. Sedan, 1984, kom de fula plasttankarna.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top