Altruistisk Uppsalabo, är det du?

Ullis 750

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2014
Hoj
1998 Suzuki GSX 750f
Hej!
Jag ska åka till Uppsala Biltema på torsdag och köpa sadelväskor till min Suzuki 750. Har aldrig åkt med sadelväskor förut och har ingen aning om hur de ska monteras :dummer. Om det skulle finnas någon vänlig själ i Uppsalatrakten eller mellan Uppsala-Täby som kunde tänka sig att hjälpa mig montera dem :Bugar så kommer jag inom på torsdag kväll...?

Jag skulle vilja vända detta till en ren genusfråga. :glömdet

Man monterar dem med inspiration, lite fantasi och en näve svordomar...

Är i Uppsala, tyvärr inte med möjlighet att ta mig till Feltema före 1630 då jag jobbar mitt i stan utan att kunna komma ifrån tidigt. Har ingen erfarenhet av just de väskorna, men av lite andra mjuka väskor och av ett par olika Suzuki 750.

Gången brukar vara: Rem under sadel, fäste över sadel, ett par remmar till fotpinnar eller annan lämplig fästpunkt på varje sida, eventuellt rem under baklykta/runt fäste för nummerskylt.

Ungefär... Ta dem över axeln och sväng i på jobbet Gula Skylten annars, så hjälps vi åt att misslyckas. :)

Last edited:
Man monterar dem med inspiration, lite fantasi och en näve svordomar...

Är i Uppsala, tyvärr inte med möjlighet att ta mig till Feltema före 1630 då jag jobbar mitt i stan utan att kunna komma ifrån tidigt. Har ingen erfarenhet av just de väskorna, men av lite andra mjuka väskor och av ett par olika Suzuki 750.

Gången brukar vara: Rem under sadel, fäste över sadel, ett par remmar till fotpinnar eller annan lämplig fästpunkt på varje sida, eventuellt rem under baklykta/runt fäste för nummerskylt.

Ungefär... Ta dem över axeln och sväng i på jobbet Gula Skylten annars, så hjälps vi åt att misslyckas. :)

Tack för tips :) Gula Skylten, vad är det??? Självklart hade jag tänkt mig att ta mig till den som skulle kunna tänka sig att se på min konstruktion (jag försöker själv först). Jag har kört cykel sedan 2011 och är fortfarande rädd ;) Men jag tycker det är fantastiskt underbart också :) Men var gång jag ska göra något nytt så blir jag extra orolig, det räcker ju liksom med att något blir fel en gång när man kör cykel...

Jag skulle vilja vända detta till en ren genusfråga. :glömdet

Ditt svar får mig att tänka på detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=sLB-uMPj27s

Till Ullis750:

Kom ihåg att inte spänna remmar så de ligger an direkt mot plasten. Detta av minst två olika anledningar:
1, plast är ej stum så antingen kommer remmen bli sladdrig eller så spricker plasten.
2, plasten blir repig.

Har man högt dragna ljuddämpare och sadelväskan ligger för nära ljuddämparen så kan man ibland lösa det problemet genom att lägga en enkel bräda tvärs över sadeln och sen väskorna över denna.

Viktigast av allt är dock att se till så att inga remmar fladdrar i vinden. De kan dras in i kedja/hjul vilket kan få katastrofala konsekvenser. Forumet/hojsverige förlorade en uppskattad medlem av just den anledning för några år sedan.

shit... vad har har hänt med sporthoj.com ?

för några år sedan kunde inte en kvinna skriva HEJ, utan att bli raggad på, eller att någon skrev "LIGGA"
beror detta på att "vi" på forumet blivit tråkiga, att moderatorerna har mer respekt & folk är rädda att flippa ur
eller är folket här bara äldre & mer trevliga & hjälpsamma.

hur som, jag tycker det både är bra & dåligt.. kanske det var bättre förr ?

till ULLIS 750, hoppas det löser sig med väskorna iaf.

Jag har tre polare som fått sin packning insnodd i bakhjulet. En är död, en kommer aldrig gå igen och den sista fick byta kalsonger efter att ha gjort en stoppsladd på +100 meter.
Nu har du väl inga kalsonger men se till att det sitter fast ordentligt iaf.

Hej!
Jag ska åka till Uppsala Biltema på torsdag och köpa sadelväskor till min Suzuki 750. Har aldrig åkt med sadelväskor förut och har ingen aning om hur de ska monteras :dummer. Om det skulle finnas någon vänlig själ i Uppsalatrakten eller mellan Uppsala-Täby som kunde tänka sig att hjälpa mig montera dem :Bugar så kommer jag inom på torsdag kväll...?

Varför behöver du montera dem på plats?

Surra dem på passagerardynan, helst i ett kolli, kanske med ett bagagenät och montera hemma i lugn och ro med rätt prylar. Finns olika tekniker. Jag är en sån som surrar stumt med ena delen av ett spännband, får hellre ta tid. Andra använder "bläckfisk". Säger inte vad som är rätt eller fel, bara att man kan inte vara nog försiktig och att jag sett en del surrningar som väcker rena moderskänslor i en gammal flyttgubbe.

En kompis fick in en luftmadrass(!) i bakhjulet, ca 100 knyck. Redde häpnadsväckande nog upp den slängpolkan. Jag var och tittade på sladdspåren och kan inte fatta det för han tog hela vägens bredd i besittning. Nog för att han är skillad men det där var otroligt. Dessvärre katapultades passageraren av utav kasten och landade olyckligt på axeln, hon har fortfarande problem med den.

Sen vill du inte att de hänger som potatissäckar med följden att den ena bränns fast och/eller sönder på avgaseriet. Mitt tips är mindre väskor med mer stadga i sig själv.

Last edited:
Biltemas packrulle och några spännremmar. Enkelt och vattentätt vid regn. Sadelväskor vid touringexpert är klart bökigt när man kommer fram och ska ta av packningen. (Om man nu inte har packningen i småpåsar)

Fundera på den lösningen i alla fall.

Tack för tips :) Gula Skylten, vad är det??? Självklart hade jag tänkt mig att ta mig till den som skulle kunna tänka sig att se på min konstruktion (jag försöker själv först). Jag har kört cykel sedan 2011 och är fortfarande rädd ;) Men jag tycker det är fantastiskt underbart också :) Men var gång jag ska göra något nytt så blir jag extra orolig, det räcker ju liksom med att något blir fel en gång när man kör cykel...

Att vara rädd när du kör motorcykel är absolut något som går att komma över, det ska ju bara kännas skoj, skoj, skoj hela tiden. Du borde testa någon av alla grundkurser som SMC kör varje år så blir det ännu roligare för dig i sadeln :tummenupp

Kör och käka i hojkläderna, ta med kreditkortet, på hotellrummet skall kläderna av. Packning är överskattat :-)

Har haft en GSXF tidigare och vill minnas att den har bågar på sidorna som underlättar fastsättning av sidoväskor. Som påtalats, se upp för remmarna. Alla lösa remmar ska helst vara så korta att även om de helt lossnar så ska de inte kunna åka in i rörliga delar. Även om sidohängda sadelväskor säkert fungerar dugligt på den tack vare lågt avgassystem, så är jag ingen fantast av sidohängda sådana. Som cv9040 säger, så måste du ju packa ur dem varje gång du kommer fram. Vid mer frekvent användning, eller längre resor med många stop, blir det ett jäkla bök. Vill man investera i något bättre, så kan jag varmt rekommendera Kriegas US-system.

Har Kriega US70 (en US30 och två US20). Systemet är modulärt, passar på alla typer av hojar, hänger inte ut mycket på sidorna, fungerar för hojar med högt dragna avgassystem, superenkelt att montera, är väldigt enkelt att ta av/på väskorna. Kostar dock en ordentlig slant, men de är verkligen värda sitt pris om man använder dem mycket.

Exempel:

US30:
IMG_0182.jpg

US70 (US30+US20+US20):
Alt_Kriega_US-70_Tail_Pack_Bike.jpg

Altruistisk, ja där försvann Affe!

Har du ingen lösning så finns jag ev hemma på torsdagen ca 3 km från Biltema.
Men törs inte lova då vi har semester!

shit... vad har har hänt med sporthoj.com ?

för några år sedan kunde inte en kvinna skriva HEJ, utan att bli raggad på, eller att någon skrev "LIGGA"
beror detta på att "vi" på forumet blivit tråkiga, att moderatorerna har mer respekt & folk är rädda att flippa ur
eller är folket här bara äldre & mer trevliga & hjälpsamma.

hur som, jag tycker det både är bra & dåligt.. kanske det var bättre förr ?

till ULLIS 750, hoppas det löser sig med väskorna iaf.

Snart blir största trådarna, GPS och vilken reflexväst som syns bäst

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing