Alternativa kul vägar till E4, Umeå-Stockholm?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Har inte så god lokalkännedom norröver. Men jag ska köra hem en cykel från Umeå på måndag... Tänkte undvika E4an så mkt som möjligt.

Har ni några bra förslag på sköna landsvägar? Jag har studerat karta med lupp och konstaterat att mitt förslag verkar kul, men jag har ingen aning om väglag, eller hur det egentligen ser ut.

Jag tänkte mig ngt i stil med:

-Umeå-Örnsköldsvik (via E4)
-Väg 335-334 via Kramfors (väg 90 alt 331)
-Sundsvall E14 - Fanbyn innåt landet, sen väg 305, via Hassela & Friggesund
-Delsbo-Bollnäs via vägen som går parallellt med 83an
-Bollnäs-Sandviken via Ockelbo, väg 83 till 272an
-Sandviken-Gysinge via Färnebofjärdens naturreservat, sen 272an till Uppsala.

Ni som bor norrut, är det några vägar ni rekomenderar?

:)

Bifogat

• Norrland.JPG
    Norrland.JPG
    91.5 KB · Visningar: 445
Tanken är bra men jag tror du kommer överväga att återgå till E4 då du upptäcker norrländsk vägstandard.

272 har jag inte åkt på länge men den är iaf rolig, har dock ingen koll på vilket skick den är i.

272 åkte jag för nån vecka sedan (eller två kanske) uppsala - ockelbo, och jag tyckte den va suverän..

Ett tips är iallfall att hålla dig borta från Gävle, med undantaget E4'an så är nästan alla vägar gjorda av hål med lite klumpar av jämn asfalt utslängda här och där..

jag skulle ha tagit bollnäs,ockelbo,sandviken,årsunda 272an ända till sala hållet sen köra till uppsala

Det är min planerade rutt i slutet tror jag :) ..bra väglag?

ja d var det var ner till sala för 3v sedan
tog sandviken,valbo,gysinge (vägarbete)och sala

Finns det några andra kul alternativ? :va
det är väll dom vägarna jag brukar ta om jag ska upp eller ner

-Väg 335-334 via Kramfors (väg 90 alt 331)

Där skulle jag hellre välja 334 och åkar ner till 332 för att sedan gå på 90 i Lunde.

Om jag vore dig så skulle jag åka rejält inåt landet och åka inlandsvägen neråt. Har många gånger åkt vägarna som ligger nära E:4 neråt men oftast tyckt det hade varit lika bra att åka på E:4.

I höjd med sundsvall och nedåt kan man åka över Hassela neråt, men en kortare sträcka är grusväg där, annars trevlig väg. Börjar du åka långt från E:4 får du inte missa att tanka när du kan...

(kortare sträcka = 5-7 mil)

Bra initiativ.
Jag funderar nämligen på att köra hoj från Sthlm till Jörn (nordväst om Skellefteå) den 20e och funderar lite över vägval.
Är en 100 mils resa, så det kommer nog att bli tungt. Möjligen tar jag bil istället för hoj, men hoj vore roligare. :yoparty

Bra initiativ.
Jag funderar nämligen på att köra hoj från Sthlm till Jörn (nordväst om Skellefteå) den 20e och funderar lite över vägval.
Är en 100 mils resa, så det kommer nog att bli tungt. Möjligen tar jag bil istället för hoj, men hoj vore roligare. :yoparty

smc och okq8 har ju gett ut en "hojkarta" över sverige, sitter och kollar den nu..

*tips*

Om jag vore dig så skulle jag åka rejält inåt landet och åka inlandsvägen neråt. Har många gånger åkt vägarna som ligger nära E:4 neråt men oftast tyckt det hade varit lika bra att åka på E:4.

I höjd med sundsvall...

Kollar karta nu, i höjd med Sundsvall kan man åka innåt mot Hede, och sen Särna, Orsa och vidare mot Falun. Har du åkt där i krokarna?

Typ Sundsvall - väg 305 - väg 310 till Mora - E45 till Malung - väg 71 - Ludvika - och ner via väg 250 till Köping...

Last edited:
Kör du i inlandet så passa dig för renar norröver. Jag körde förbi en i 130 på en meters avstånd för ett par år sen. Hårigt värre. Hade möte och fick sikta mitt emellan bil och ren. Bromsade från en bit över 200. Då vaknade man till :)

Kör du i inlandet så passa dig för renar norröver. Jag körde förbi en i 130 på en meters avstånd för ett par år sen. Hårigt värre. Hade möte och fick sikta mitt emellan bil och ren. Bromsade från en bit över 200. Då vaknade man till :)

AJ fan :gnissla ...det ska jag ha i åtanke. Det blir inget bombartempo direkt, utan mer touring-trip, se lite nytt och glida fram i lugn och harmoni.

Ser fram emot att ta en wurre på lokala korvhaket i Hede, om det nu finns :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...