Nja, hur mycket pengar kassan måste betala ut är ju en kombination av antalet arbetslösa multiplicerat med ersättningsnivån. Givetvis blir det ju dyr avgift när varje egen kassa ska bära sin egen ekonomiska verklighet. Själv är jag med i naturvetarna och de tillämpar akademikernas erkända akassa, AEA. Där är avgiften låg, eftersom få är arbetslösa.
Man kan inte fritt välja a-kassa, man kan bara ödmjukt begära medlemskap. Har svårt att se hur AEA skulle acceptera en person som normalt skall tillhöra byggnads a-kassa. Men man kan ju försöka, vet inte vad som händer...
Om man vänder på resonemanget är det väl heller inte rätt att jag skall bära kostnaderna för byggnads a-kassa?
Om jag har läst på rätt så är tanken på att a-kassorna ska bära sin egen ekonomiska omsättning rätt så ny, och detta slog nog hårdast av alla mott byggnadsarbetare. Men samtidigt är det en grupp som mest av alla behöver a-kassan, om jag har förstått detta rätt.
Jag misstänker starkt att huvuddelen av Kymis's kostnad är A-kasseavgiften. Så detta är egentligen inte en facklig fråga på det sättet.