Alternativ till Byggnads?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Vad finns det för alternativ till byggnads fackförbund?Är medlem där nu och har varit sen man gick på bygglinjen,men nu är månadssumman helt okristlig.850 spänn är inget kul att betala till sveriges rikaste förbund.A-kassan får man ju betala till,och att helt gå ur facket är jag tveksam till.Så frågan är:Fortsätta var med,eller byta till något annat,men vad?

Är det inte Byggnads som tar ut någon skum avgift för att "kontrollera" så att lönen är rätt?

Låter lite Hoffa över det hela...

Själv skulle jag vara direktansluten till A-kassan om det var så d-la dyrt som 850:- att vara med i facket...

Är det inte Byggnads som tar ut någon skum avgift för att "kontrollera" så att lönen är rätt?

Själv skulle jag vara direktansluten till A-kassan om det var så d-la dyrt som 850:- att vara med i facket...

Nej de fick nog sluta med det. Själv gissar jag att den höga avgiften är kopplad till sannolikheten att gå arbetslös i perioder, så även om du byter fack så kommer a-kasseavgiften ligga kvar.

Lite grovt kan man väl säga att många "byggare" går arbetslösa i perioder mellan byggena, endast projektanställda. Kostar på att ligga ute med a-kassa för dessa mellan perioderna. Ett inbyggt systemfel som är svårt att komma ifrån.

Arbetsförmedlingen driver på denna utveckling då en byggare inte kan säga nej till en projektanställning för att vänta in ett fast jobb.

Hoffa är en bra liknelse.
För ngr år sedan hette det granskningsarvode,nu tror jag att dom kallar det f grundavgift.Funktionen är dock densamma,nämligen att suga ut pengar av medlemar.
Är jäkligt irriterande att ett fackförbund ska driva in pengar:mad:
Förr,när det hette granskningsarvode drev Byggnads in ca 200 milj kr på bara den avgiften.
Inte heller att dom beskattades rätt ovan på allt.
Dom drev in pengar som en tjänst men skattades som medlemsavgifter.

Någonstans i mellanSverige lånades det ut pengar räntefritt till ombudsmännen för att köpa bil för att ta sig till sin arbetsplats men det blev visst ett j-ä liv på medlemarna så det fick dom dra tebax.

Det låter som TS är av den yngre generationen då man kanske inte vågar stå på sig och känner att man behöver stöd av Byggnads.
Tyv, då är inte alternativen många.:zpy
Jag väntar på den dagen vi får ett fackförbund som är politiskt obundet och ombudsmännen vågar höja medlemarnas status och inte bara sin egen:kulspruta

Nej de fick nog sluta med det. Själv gissar jag att den höga avgiften är kopplad till sannolikheten att gå arbetslös i perioder, så även om du byter fack så kommer a-kasseavgiften ligga kvar.

Lite grovt kan man väl säga att många "byggare" går arbetslösa i perioder mellan byggena, endast projektanställda. Kostar på att ligga ute med a-kassa för dessa mellan perioderna. Ett inbyggt systemfel som är svårt att komma ifrån.

Arbetsförmedlingen driver på denna utveckling då en byggare inte kan säga nej till en projektanställning för att vänta in ett fast jobb.

Fattar inte varför akasseavgiften ska va högre för vissa yrkesgrupper:va
Borde vara procent på vad du cachar in.

Last edited:
Helsefyr så mycket du får betala:brinnerup, själv betalar jag bara 243 kr +139 för a-kassa inkl inkomstförsäkring. Tillhör "högsta gruppen" så det är ingen risk att de höjer heller.

Hoppas du hittar något billigare alternativ, det har ju blivit lättare att byta nu.
Själv borde jag tillhöra Unionen (är "tjänstman nu" :hihi) men är kvar hos SKTF, glad jag gjorde jämförelser och stannade kvar.

Den enda anledningen till att jag är med i facket är inkomstförsäkringen.

Edit: Anledningen till att SKTF har låga avgifter är troligen pga att deras medlemmar sällan är arbetslösa, de sänkte a-kasseavgiften med 90kr i sommras till skillnad mot många som höjde.

Last edited:
Finns det något alls med facket som inte andas maffia? "Skriv på våra papper annars håller vi blokad för att hindra er att arbeta" :salladsbar

*edit* Betalar givetvis a-kassa, men det ser jag snarast som en arbetslöshets försäkring.

Fattar inte varför akasseavgiften ska va högre för vissa yrkesgrupper:va
Borde vara procent på vad du cachar in.

Nja, hur mycket pengar kassan måste betala ut är ju en kombination av antalet arbetslösa multiplicerat med ersättningsnivån. Givetvis blir det ju dyr avgift när varje egen kassa ska bära sin egen ekonomiska verklighet. Själv är jag med i naturvetarna och de tillämpar akademikernas erkända akassa, AEA. Där är avgiften låg, eftersom få är arbetslösa.

Man kan inte fritt välja a-kassa, man kan bara ödmjukt begära medlemskap. Har svårt att se hur AEA skulle acceptera en person som normalt skall tillhöra byggnads a-kassa. Men man kan ju försöka, vet inte vad som händer...
:confused:

Om man vänder på resonemanget är det väl heller inte rätt att jag skall bära kostnaderna för byggnads a-kassa?

Om jag har läst på rätt så är tanken på att a-kassorna ska bära sin egen ekonomiska omsättning rätt så ny, och detta slog nog hårdast av alla mott byggnadsarbetare. Men samtidigt är det en grupp som mest av alla behöver a-kassan, om jag har förstått detta rätt.

Finns det något alls med facket som inte andas maffia? "Skriv på våra papper annars håller vi blokad för att hindra er att arbeta" :salladsbar

*edit* Betalar givetvis a-kassa, men det ser jag snarast som en arbetslöshets försäkring.
Jag misstänker starkt att huvuddelen av Kymis's kostnad är A-kasseavgiften. Så detta är egentligen inte en facklig fråga på det sättet.

Last edited:
Nja, hur mycket pengar kassan måste betala ut är ju en kombination av antalet arbetslösa multiplicerat med ersättningsnivån. Givetvis blir det ju dyr avgift när varje egen kassa ska bära sin egen ekonomiska verklighet. Själv är jag med i naturvetarna och de tillämpar akademikernas erkända akassa, AEA. Där är avgiften låg, eftersom få är arbetslösa.

Man kan inte fritt välja a-kassa, man kan bara ödmjukt begära medlemskap. Har svårt att se hur AEA skulle acceptera en person som normalt skall tillhöra byggnads a-kassa. Men man kan ju försöka, vet inte vad som händer...
:confused:

Om man vänder på resonemanget är det väl heller inte rätt att jag skall bära kostnaderna för byggnads a-kassa?

Om jag har läst på rätt så är tanken på att a-kassorna ska bära sin egen ekonomiska omsättning rätt så ny, och detta slog nog hårdast av alla mott byggnadsarbetare. Men samtidigt är det en grupp som mest av alla behöver a-kassan, om jag har förstått detta rätt.

Jag misstänker starkt att huvuddelen av Kymis's kostnad är A-kasseavgiften. Så detta är egentligen inte en facklig fråga på det sättet.
Iom att alla yrkesgrupper behövs för att AB Sverige ska funka så tycker jag nog ändå att det varit mest rättvist om alla betalt efter inkomst
Sjukvården kostar ju samma om du är i högfrekvent behov av vård el ej.
Ang Akassa kan alla söka till Alfakassan oavsett yrkesgrupp.

Är oxå medlem i byggnads och det handlar om ganska mycket pengar på årsbasis om man ställer det i relation till vad inkomsten är,
jag var inne på samma som ts. förra året med att gå ur facket men
komihåg att det tar 3 månader att gå ur så man är tvungen att betala dom månaderna.
Tänkte först "straffa ut mej" genom att inte betala avgiften vilket inte är så smart med tanke på att dom kan driva in pengarna genom inkasso=prick i reg.

Gick aldrig ur facket för att det kändes så ostabilt med jobb/bökigt att ta sej ur.
Nu ser det ut som om det löser sej för mej iaf. Eftersom jag kommer att bli egen efter årsskiftet.

Tidigare betalade man en sk.kontrollavgift som blev olaglig för något år sedan men fortfarande så tror jag att mätningsavgiften finns kvar dvs.man betalar en viss procent av akordet,så jobbar man på ett akordsbygge blir summan närmare 1000 kr/mån i fackavgifter
har själv pyntat in ca.120tkr under dom sista 10 åren.:huvet
Blir en ganska skaplig handpeng på en ny hoj om man ser det så.

Alternativet är väl att teckna en sk.privat inkomstförsäkring?
Kan bara säga att vissa lagbasar "kräver" att man ska vara med i Byggnads för att överhuvudtaget få jobba i ett lag här i Sthlm iaf.
La Cosa Nostra ja vissa likheter ser man ju.

Saken är den att firman jag jobbar på har ingen ackordslön,betalar fast timpeng bara,och sådär jättebra tjänar man inte härikring så det motiverar en okristlig avgift till facket.Känns som de har smyghöjt avgiften för varje månad som går,och det är lite lurigt kan man tycka,om det är så vet jag inte,men det blir ju dyrare och dyrare iaf.
A-kassedelen i avgiften vet jag inte hur stor del den tar,men får kolla upp det.
Hursom,Tilly och kompani som styr över oss har ju inte riktigt gjort skäl för sina löner,minst sagt,och det får ju vi betala.Varje förhandling känns som ett hån,och nu till våren är det väl dax igen för ett nytt avtal om jag minns rätt.Således sökes ett nytt (bättre?) fackförbund som är mer på arbetarnas nivå,men var letar jag efter ett sånt,alla tips mottages tacksamt.:Bugar
Mvh

Last edited:
Ingen vill betala fackavgiften för att facket "inte gör något". Samtidigt står utländsk arbetskraft på tröskeln, redo att jobba med sämre villkor.

Vem tjänar på att fackförbunden tappar medlemmar? Vem får bättre villkor?

Ni som är med i Byggnads, engagera er i facket så att ni får del i alla slantarna de rånar medlemmarna på. Som grädde på moset slipper ni jobba också när ni blir ombudsmän...:tummenupp

:va TS skriver att fackavgiften är 850 kr och sedan tillkommer kostnad för a-kassa så det där kan väl inte stämma.

Låter rätt så orimligt, jag gissar att det han menar är totalsumman fack+a-kassa = 850kr

Men det är som alltid lätt att klaga på facket, men vem förhandlar fram löneravtal och arbetsvillkor?

"Ensam är stark" är det nya svenska slagordet. Tyvärr är verkligheten lite mer komplicerad.

Ni som är med i Byggnads, engagera er i facket så att ni får del i alla slantarna de rånar medlemmarna på. Som grädde på moset slipper ni jobba också när ni blir ombudsmän...:tummenupp

EcKsAgT !

MEN om ni mot förmodan sen vill "jobba" så ligger posten som partiordföranden hos Sossarna inom räckhåll.

Hoppas själv som jobbar innom bygg att det kommer fler utländska företag till Sverige som faktiskt vill jobba och inte bara sitta och fika eller se problem i fan varje arbetsuppgift.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back