Alternativ försäkring

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Satt och funderade lite...

Många betalar runt 15000:- om året i försäkring. Det är ganska mycket pengar. Speciellt eftersom det är ett företag som förvaltar dom åt dig och tjänar på att du lånar ut dina pengar till dom osv.

Man kan ju faktiskt ha sitt eget f-bolag. Om man tar ett lån när man köper hoj då kan man ju ta 15000:- extra i lån. Det påverkar inte lånebeloppet så mycket.

Om man sen betalar in till ett eget konto, samma summa man skulle betalt i f-premie och sätter in extrapengarna på samma konto har du 30000:-.

Se till att hålla dig skadefri några år tills du fått ihop 60000:- exempelvis. Sätt in lite pengar där när du kan osv...

Efter några år så har du en ganska stor summa på ditt konto. Dessa pengar kan du investera och få lite avkastning på. Precis som f-bolagen.

Sen kan man ju köra med endast trafikförsäkring.

Fördelar:
*Ingen annan kommer påverka din "premie".
*Du kommer ha full koll på vad det kostar.
*Du kommer förmodligen ta det lite försiktigare eftersom det är dina pengar det handlar om.
*Du får avkastning på din försäkring
*Du bestämmer premien
*Du kommer aldrig bli nekad ersättning

Nackdelar:
*Det kan vara lite väl kostsamt om du är oförsiktig.
*Det är en begränsad summa som kanske inte räcker för att täcka dina skador.
*Kräver ganska mycket självdiciplin
*Kräver ett startkapital
*Du kommer förmodligen ta det lite försiktigare eftersom det är dina pengar det handlar om.

Vilket tror ni är billigast i längden? Att ett f-bolag som måste tjäna pengar på dig förvaltar dina pengar under ditt mc-liv eller att du själv tar hand om pengarna?

Eftersom jag bara har suttit och funderat lite på det här har jag säkert missat en massa funderingar. Upplys mig om varför detta skulle vara en dum idé. Just nu så verkar det faktiskt vara det mest ekonomiska alternativet. I längden...

/Lucky9

Jag ska köra ett sånt samrisk spel med min syster som fick en skyhög premie i lådan efter 8 skadefria år med hoj....min egen premie jag fick av bolagen e så sketans hög att den ej ens bör nämnas så det blir trafik...så det blir en chansning eftersom det kan bli kostsamt för båda...tyvärr bor man i tjyvnästet stockholm så det blir väl att sova med hojen på nätterna....

alternativt att man betalar sin försäkrng och slipper oroa sig !
vad händer om olyckan är framme på en ej avbetald hoj där du bara har trafikförsäkring? även om du har 30 000 på banken så kommer det väll kanske täcka halva lånet och hur kul är det sen då ?? betala ett lån på 30 000 för att någon har snott din hoj eller för att du klotat den ! man kan totalkvada en hoj i 40 km/t jag vet !

Det är lätt att glömma att trafikförsäkringen inte bara ersätter den egna hojen utan även personskador (vilket ibland kan bli miljonbelopp). Dessutom ersätter trafikförsäkringen andras egendom, om du välter din hoj på en annans exempelvis..

Ditt plus på banken kan riskera att bli ett kraftigt minus om olyckan är framme...

albin skrev:
Det är lätt att glömma att trafikförsäkringen inte bara ersätter den egna hojen utan även personskador (vilket ibland kan bli miljonbelopp). Dessutom ersätter trafikförsäkringen andras egendom, om du välter din hoj på en annans exempelvis..

Ditt plus på banken kan riskera att bli ett kraftigt minus om olyckan är framme...

trafikförsäkringen ersätter ingen hoj...dessutom kan vi ju anta att
Lucky9 inte tänkt köra utan trafikförsäkring, det vore både dumt och olagligt. De intressanta alternativen är att skippa halv- eller helförsäkring.

Eftersom ett försäkringsbolag betalar ut 70-80 kr i ersättning per hundralapp de tar in i premier kommer Lucky9:s strategi sannolikt vara rätt lönsam på lång sikt. Men man kan ju alltid ha otur.

Skillnaden mellan trafik å halv är ju inte så väldans stor

På min hoj skiljer det 4.500 eller nåt i pris per år
20k halv/helår 15.5k trafik/hel

jomen det känns som att det är bra att ha halvförsäkring om hojen blir stulen eller brinner upp eller blir påbackad av en annan bil som drar!

Går inte den där föreningen som man betalar till när man glömt att försäkra bil/hoj in och tänker smitningsolyckor????

Hur blir det om jag kör på min hoj med min gamle amazon kan jag ta det på amazonens trafikförsäkring då eller blir man automatiskt anklagad för bedrägligt beteende av f-bolaget då....

trafikförsäkringsföreningen borde dö.. speciellt då de kräver ur 4000riksdaler av en fattig 17 årig student, tack vare att vägverket inte skickat ut regbevis förrän en månad efter köpet av hojjen

Grejen är ju att det snart nästan inte går att lös trafikförsäkring än..

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka