Alternativ billig hoj under vintern sökes.....

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
sitter o glor på typ cross/enduro, vill ha nåt att sladda runt med under vintern, och även under säsong fast ute i skogen/grustag osv.

vad ska man kolla på för något egentligen? 2-takt? 4-takt? cross? enduro? offroad?

helst vill jag även slippa det här med besiktning på den också, endast typ stöldförsäkra eller nåt.

Billigt och roligt är väl det jag söker.
 
tjöp min gammla125a.....billig o FUNKAR....
 
Tänkte sälja min DR600, jag har aldrig tid att åka på den iallafall...:gråta
Perfekta vinterhojen: Ingen elstart som bråkar i kylan, inget vatten som kan frysa, inga extrafinesser överhuvudtaget :tummenupp Den är dessutom så ful att det inte gör något om man tappar den i en snödriva :)
Startar däremot alltid på andra kicken, även om det är -18 och rullar lagligt på vägen i två år till.
 
Anledningen till att de ligger en massa xr 600, dr 600 osv på blocket är just för att ingen vill köra dem.
Köp dig en riktig cross/enduro istället.
250/450 japs från 90- och uppåt är billigt och sjukt mycket roligare än en gammal trött landsvägsstånka.
 
lyssna på SkaD, han vet vad han snackar om.
köpte själv en gammal kx250 för 10 loppor, hur jävla roligt som helst.
 
Anledningen till att de ligger en massa xr 600, dr 600 osv på blocket är just för att ingen vill köra dem.
Köp dig en riktig cross/enduro istället.
250/450 japs från 90- och uppåt är billigt och sjukt mycket roligare än en gammal trött landsvägsstånka.

Visst är en riktig cross roligare men åkkostnaden per timme är ju en tiopotens högre än med en XR av valfri storlek och TS ville ha en billig leksak.

En 90-tals crosshoj kan verka billig dom första veckorna tills du börjar upptäcka fel som måste åtgärdas. Därefter är det ingen billig leksak längre.
 
Last edited:
Visst är en riktig cross roligare men åkkostnaden per timme är ju en tiopotens högre än med en XR av valfri storlek och TS ville ha en billig leksak.

En 90-tals crosshoj kan verka billig dom första veckorna tills du börjar upptäcka fel som måste åtgärdas. Därefter är det ingen billig leksak längre.

Precis

En XT600, dr 650 etc går ju jorden runt utan några stora pengar....
 
En 90-tals crosshoj kan verka billig dom första veckorna tills du börjar upptäcka fel som måste åtgärdas. Därefter är det ingen billig leksak längre.

Det är väl sanning med modifikation?
Ska du träna 3-4ggr i veckan på crossbanan så visst, då börjar det gå åt delar. Men folk som köper en extrahoj ( offroad/cross/enduro) kör oftast så brutalt lite så att den oftast håller samma skick i många år.
En motionär/grusbusare eller whatever kanske kör 5? 10? timmar på en vinter och man kan således räkna bort kolvbyten, ramlager osv som vanliga aktiva crossåkare åker på.
Jag vet hur mycket folk som hellst som köpt på sig nån gammal cross, haft en 5-6år och sedan sålt för samma pengar igen.

Och som sagt, vem vill åka på en 40hk 130kgs stånka ? :tungan
(Verkligen aldrig förstått mig på valet av en Xr/Dr)
 
Det är väl sanning med modifikation?
Ska du träna 3-4ggr i veckan på crossbanan så visst, då börjar det gå åt delar. Men folk som köper en extrahoj ( offroad/cross/enduro) kör oftast så brutalt lite så att den oftast håller samma skick i många år.
En motionär/grusbusare eller whatever kanske kör 5? 10? timmar på en vinter och man kan således räkna bort kolvbyten, ramlager osv som vanliga aktiva crossåkare åker på.
Jag vet hur mycket folk som hellst som köpt på sig nån gammal cross, haft en 5-6år och sedan sålt för samma pengar igen.

Och som sagt, vem vill åka på en 40hk 130kgs stånka ? :tungan
(Verkligen aldrig förstått mig på valet av en Xr/Dr)


Ja, lysande logik! Kolven mm slits ju ingenting alls om man bara kör lite ibland. Den hinner ju självläka mellan åkturerna.

Nej, problemet är att kostnaden per timme blir lika hög ändå. Genom att ignorera servicen så skjuter du bara kostnaden framför dig för att dessutom kanske dra på dig ytterligare dyra kostnader.

Jag har repat hojar där dom kört stötdämparen tom på olja, sedan nöter kolvstången hål i godset på huset och dom tvingas köpa en ny dämpare istället. Eller alla lager som skogsåkarna skiter i att byta för att sedan upptäcka att inte nog med att deras hoj varit glapp och odräglig så har lagerbanorna blivit utnötta så att de nya lagren inte går att montera någonstans osv. Dom skiter i bromsklossarna och nöter sedan ner bromsskivan. Finns hur mycket exempel som helst för det finns ingen gräns för hur dumt gamla crosshojar hanteras.
 
Ja, lysande logik! Kolven mm slits ju ingenting alls om man bara kör lite ibland. Den hinner ju självläka mellan åkturerna.

Nej, problemet är att kostnaden per timme blir lika hög ändå. Genom att ignorera servicen så skjuter du bara kostnaden framför dig för att dessutom kanske dra på dig ytterligare dyra kostnader.

Jag har repat hojar där dom kört stötdämparen tom på olja, sedan nöter kolvstången hål i godset på huset och dom tvingas köpa en ny dämpare istället. Eller alla lager som skogsåkarna skiter i att byta för att sedan upptäcka att inte nog med att deras hoj varit glapp och odräglig så har lagerbanorna blivit utnötta så att de nya lagren inte går att montera någonstans osv. Dom skiter i bromsklossarna och nöter sedan ner bromsskivan. Finns hur mycket exempel som helst för det finns ingen gräns för hur dumt gamla crosshojar hanteras.

Tänk vad många härliga besserwissrar det finns på SH:)
 
Om du bara tänkt köra i grus (o skog) så är en cross att föredra, behöver du inte besiktiga. Dock får du inte köra på landsväg med den, då måste du ha en LV reggad enduro.

Fördelen med cross jämfört med enduro/lv hojar är att dom väger mindre. Så fort ja fått ihop min enduro så ska jag oxå ut o busa! Kul som satan är det iaf! :tummenupp
 
Om du bara tänkt köra i grus (o skog) så är en cross att föredra, behöver du inte besiktiga. Dock får du inte köra på landsväg med den, då måste du ha en LV reggad enduro.

Fördelen med cross jämfört med enduro/lv hojar är att dom väger mindre. Så fort ja fått ihop min enduro så ska jag oxå ut o busa! Kul som satan är det iaf! :tummenupp

På 90-talet var det folk som körde cross och enduro med XR500/XR600 och dög den för tävling då så duger den nog som lekhoj idag.

XR är långt ifrån det roligaste man kan köra men troligen det billigaste man kan köra.
 
Varför inte en Yamaha DT125 räcker gott under vintern
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top