Notera: Jag är inte politiker och vill inte uppmana att rösta varken åt ena hållet eller andra. Jag är alldeles för politiskt ointresserad för det antar jag. Hur som helst:
Så här nära valtider blev jag lite orolig för vad förslaget om ändrat trafikförsäkringsystem innebär för mig och min hobby - sporthojar.
Har försökt kontakta flera partier i frågan, folkpartiet har varit bussiga nog att svara mig:
Den genomsnittliga mc-premien kommer alltså att höjas med 3000 kr/år. Troligen lågt räknat då de även räknar in de positiva effekterna att f-branchen kommer att vara effektivare och att folk kommer att vara försiktigare. Även effekterna av att vissa grupper försvinner ur systemet p.g.a. att de helt enkelt inte har råd antar jag?
3000 kr/år och 200 000 reggade hojar = 600 000 000 kr
Ska vi gissa att f-bolagen kommer att fördela dessa kostnaderna ungefär som övriga f-premierna? Dvs. de som redan har billiga försäkringar får en mindre höjning, de som har höga får långt högre.
Lågt räknat att 10% sporthojar får stå för 50% av höjningen??
20 000 sporthojar ska dela på 300 000 000 kr i premieökningar då.
Det ger 15 000 kr i premieökning per år för genomsnittssporthojen.
Detta på den obiligatoriska och lagstadgade trafikförsäkringen alltså så att den 'drabbar' alla med reggade sporthojar.
Kanske kan man inte rösta efter enbart en enskilld fråga, men f.n. bär det mig emot att lägga en röst på ovanstående förslag.
Så här nära valtider blev jag lite orolig för vad förslaget om ändrat trafikförsäkringsystem innebär för mig och min hobby - sporthojar.
Har försökt kontakta flera partier i frågan, folkpartiet har varit bussiga nog att svara mig:
Vidare:"Alliansen vill att de trafikrelaterade kostnaderna för sjukpenning och sjukersättning förs över till trafikförsäkringen. Detta innebär att premierna för försäkringar av bilar, motorcyklar m.m. bättre kommer att återspegla risken för olyckor än idag.
Detta kommer att gynna försiktiga förare och personer som tillhör grupper som är kända för att köra säkrare än andra, främst kvinnor och lite äldre förare. Detta stimulerar också utvecklingen av säkrare fordon.
Omläggningen ger också försäkringsbolagen större skäl att minska skadekostnaden och effektivisera rehabiliteringen och skaderegleringen."
""Försäkringsbranschen räknar med att försäkringspremien för en privatägd personbil kommer att öka med c.a.100 kronor per månad i genomsnitt. Den genomsnittliga höjningen för en moped och skoter beräknas till 20 kr i månaden och för en motorcykel till 250 kronor i månaden. "
Den genomsnittliga mc-premien kommer alltså att höjas med 3000 kr/år. Troligen lågt räknat då de även räknar in de positiva effekterna att f-branchen kommer att vara effektivare och att folk kommer att vara försiktigare. Även effekterna av att vissa grupper försvinner ur systemet p.g.a. att de helt enkelt inte har råd antar jag?
3000 kr/år och 200 000 reggade hojar = 600 000 000 kr
Ska vi gissa att f-bolagen kommer att fördela dessa kostnaderna ungefär som övriga f-premierna? Dvs. de som redan har billiga försäkringar får en mindre höjning, de som har höga får långt högre.
Lågt räknat att 10% sporthojar får stå för 50% av höjningen??
20 000 sporthojar ska dela på 300 000 000 kr i premieökningar då.
Det ger 15 000 kr i premieökning per år för genomsnittssporthojen.
Detta på den obiligatoriska och lagstadgade trafikförsäkringen alltså så att den 'drabbar' alla med reggade sporthojar.
Kanske kan man inte rösta efter enbart en enskilld fråga, men f.n. bär det mig emot att lägga en röst på ovanstående förslag.