Alla som inte kan så mkt meck! KOLLA HIT!

Trixiez

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Haninge
Hoj
Minimoto 14e
Hej tänkte skriva några tips som man bör göra när man fått sin minimoto:
Köp ett nytt bränslefilter, sportluftfilter eller vanligt och tändstift. Bränslefilter finns på biltema kostar max 20kr Art nr: 52-295 och tyvär vet jag inte vart man kan köpa sportluftfilter eller vanligt :va men tändstift somm passar 14E är NGK BM6A kostar max 60kr finns på Mekonomen och på andra ställen tex OKQ8A. Sen vad ni ska ha för Oljeblanding ska ni ha 2taktsolja Castrol tex bensin 95:a.Vid inkörningen ska ni ha 4% olja i bensin i cirka 3-4 tankar sen när ni kört in den så går ni ner till 2%..om ni vet något mer så säg gärna det
 
Trixiez skrev:
Hej tänkte skriva några tips som man bör göra när man fått sin minimoto:
Köp ett nytt bränslefilter, sportluftfilter eller vanligt och tändstift. Bränslefilter finns på biltema kostar max 20kr Art nr: 52-295 och tyvär vet jag inte vart man kan köpa sportluftfilter eller vanligt :va men tändstift somm passar 14E är NGK BM6A kostar max 60kr finns på Mekonomen och på andra ställen tex OKQ8A. Sen vad ni ska ha för Oljeblanding ska ni ha 2taktsolja Castrol tex bensin 95:a.Vid inkörningen ska ni ha 4% olja i bensin i cirka 3-4 tankar sen när ni kört in den så går ni ner till 2%..om ni vet något mer så säg gärna det
man skall köra med NGK BM7a på 14E, bäst.
2-taktsolja kan man ha många att välja på, kör själv på aspens olja.

Sportluftfilter finns här för 100kr www.minimotocenter.se
 
frågor angående trimning:

om man ska kolvjacka trimkolven, hur mycket är för mycket? 0,5 cm är det lagom?

och hur mycket är för mycket att plana toppen?

Vilken 2t olja är bäst till dom?

och vad är "rocket key" för något?
 
Last edited:
borra upp trotteln i förgasaren ett par centimeter när du ändå är i farten... en jävla skillnad... Hehehe
 
hs01jowe skrev:
frågor angående trimning:

om man ska kolvjacka trimkolven, hur mycket är för mycket? 0,5 cm är det lagom?

och hur mycket är för mycket att plana toppen?

Vilken 2t olja är bäst till dom?

och vad är "rocket key" för något?

Är inte kolvjacka/halvmåne ett gammalt koncept...trodde det var "standard" numer :va :confused:
 
Göra en halv måne i kolven hjälper inte på motorer med reed ventiler, det hjälper bara på kolv styrda motorer.
 
2% lät lite lågt, 3% är väl standard på tävlings 2-takt? (oljeblandning)
 
Olof Eriksson skrev:
2% lät lite lågt, 3% är väl standard på tävlings 2-takt? (oljeblandning)
2%är lagom. Man väöjer %olja efter vad man har för lager till vevstake etc.
Eftersom den får bensin/olja hela tiden så behövs mycket liten del olja.

Man kan anv nästan vilken olja som helst, men jag rekomemnderar från ca 75kr/l och uppåt.
Köper man Aspen miljöbränsle så är det redan 2% helsyntet olja inblandat och inget mer behövs.

b7hs tändstift är lite längre och bidrar till högre komp, däremot så bör man vara försiktig med dessa om man har en lös topp.
Köper mina NGK stift på OkQ8 för 37kr /st.

Köper man löstopp så behövs ingen planing på topp. Iaf inte alltid. På en del trimkit så har kinseserna räknat fel, och kolven dundrar in i toppen, då får man skaffa cylinder spacer.

En rocket key är en liten kil som gör att svänghjulet kommer fram ca 10 grader. Detta gör att gnista uppstår tidigare. Detta märks mer på lite högre varv. Ju snabbare svänghjulet snurrar ju senare kommer gnistan. Så där har rocket key sin funktion, gnistan kommer tidigare.

Kolvtrimmning: man kan även jacka kolven (endast på kolvstyrda motorer) detta går så till att man filar bort den del av kolven längst ner emot insuget. man filar lika brett som insuget är brett och höjden bestämmer man själv. lagom är ca 1 cm men tänk på ju mer man filar, ju starkare blir den på varvet men slöare på låga varv. ofta har nackdelarna varit större än fördelarna. ökat bensin-drickning och slöhet på låga varv emot ökad hastighet. med det är förståss en smaksak. jag skulle inte föreslå denna metod om man inte vet vad man gör. blir det dock bra gjort så ska det gör typ 5- 10 km/h.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top