Alla borde vara vegetarianer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
I alla fall alla som har sett hur det går till när djur slaktas på industriellt vis. Jag stålsatte mig och såg en sådan film på SVT för flera år sedan. Minns speciellt en häst som hängde upp och ner i ena benet för att tappas på blod och som fick brutala krampryckningar där den hängde med blodet forsande ur halsen. Och det tillstånd djuren är i ögonblicken innan de dödas. Mådde kymigt i flera dagar efteråt. Men det är lätt för många att rättfärdiga vår livsstil och rätten att utnyttja och döda djur för att vi ska kunna leva i groteskt överflöd. Jag är inte bättre själv. Men när jag snubblade över nedanstående film fick jag mig återigen en välbehövlig tankeställare.

http://www.youtube.com/watch?v=55OCFkqLE18

Här avlivas unga hjortar (kid) på ett fruktansvärt sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=ckElAGUqnME

Last edited:
Om inte Gud hade tänkt att vi skulle äta djuren så skulle han inte ha gjort dom utav kött!

Jag håller faktiskt med men det där är en sådan sak jag inte orkark/vill ta till mig för då måste jag ändra min livsstil för mycket.

Vad är det i filmen?

För övrigt så kan man faktiskt förespråka köttätande och att behandla djuren på civiliserat/västerländskt vis teoretiskt sätt, men det är säkert svårare i praktiken.

Det där är väll inget klipp som man snubblar över? :confused:

Varför inte överraska alla och bidra till tråden med något menings- och insiktsfullt?

Vad är det du vill se?

En sluten maskin som lockar in hästar med gräs i ena änden och ut kommer färdig packade hamburgare i färgglada förpackningar i den andra!?

Ser du att det finns någon bättre slaktmetod?

Vad vill du ha sagt/vart vill du komma?

Vad vill du med den här tråden?

Edit: Sen vore ju bra om slaktfilmen var från vårat land också!

Jag äter iaf till 80% svenskdödat kött!

Last edited:
Jag kan inte heller moraliskt försvara slaktdjursuppfödning. Vegetarian är jag inte men jag försöker äta mer fisk och dra ner på rött kött och sånt i vardagsmaten.

Varför inte överraska alla och bidra till tråden med något menings- och insiktsfullt?

Håller med helt, maken till värdelös input får man leta (länge) efter.
Jag tittade lite på den andra filmen, det var väl vanlig koscher-slakt? Vad var upprörande med den? Visst är det osmakligt för oss storstadsbor att se men det finns så mycket läskigt här i världen.

Men säg nu vad som var i den första filmen.

Jag kan inte heller moraliskt försvara slaktdjursuppfödning. Vegetarian är jag inte men jag försöker äta mer fisk och dra ner på rött kött och sånt i vardagsmaten.

Varför slutar du inte helt då?

Last edited:
Varför slutar du inte helt då?

Samma orsak som du nämner, jag är en usel människa.

Samtidigt så tror jag att industrialiserad köttproduktion inte skulle behövas om man drog ned på köttätandet, man behöver ju inte bli full blown veggo för det.

Jag tittade lite på den andra filmen, det var väl vanlig koscher-slakt? Vad var upprörande med den? Visst är det osmakligt för oss storstadsbor att se men det finns så mycket läskigt här i världen.

Kosherslakt är osmaklig, men det är inte "köttätarnas" fel, det är religionens fel.

Förbjud religion!

Kikade inte på hela hästfilmen, men det jag såg verkade normalt.
Inte vackert.
Men så går det till.
Och nervryckningar i redan döda djur är inget ovanligt.
Minns dina fiskar du drog upp som liten.

Man kan ju bli förbannad på den ovärdiga behandling många djur går igenom däremot.
Som på de uppdrag granskningsavsnitten där de stampade ihjäl höns t.ex
Eller fraktade stressade djur i överdulla långtradare kors och tvärs europa.
Föddes upp i t.ex Sverige. Men slaktades i södra Italien... Sjukt.
Det är fria ekonomin med lägsta anbudsförfarandet i sin prydno det!

Samma orsak som du nämner, jag är en usel människa.

Samtidigt så tror jag att industrialiserad köttproduktion inte skulle behövas om man drog ned på köttätandet, man behöver ju inte bli full blown veggo för det.

Fast om du köper dyrt kött istället för billigt så bidrar du till att förbättra förhållanden. Jag är som du konstaterar en hyfsat risig typ men jag köper i alla fall t.ex. inte danskt fläskt och äter inte anklever eller gödkalv, vägrar duntäcke också så lite bra är jag. :)

Fast om du köper dyrt kött istället för billigt så bidrar du till att förbättra förhållanden. Jag är som du konstaterar en hyfsat risig typ men jag köper i alla fall t.ex. inte danskt fläskt och äter inte anklever eller gödkalv, vägrar duntäcke också så lite bra är jag. :)

Jo det är lite så jag gör också, när jag pluggade och hade det lite påvert så handlade jag inte kravmärkta ägg och eko-mjölk och sånt. Men nu tycker jag att jag inte har ngn ursäkt om valet finns.

Jo det är lite så jag gör också, när jag pluggade och hade det lite påvert så handlade jag inte kravmärkta ägg och eko-mjölk och sånt. Men nu tycker jag att jag inte har ngn ursäkt om valet finns.

Många av de där märkningarna är bara ihåliga bluffar, som dövar vårt samvete.
Dyrt blir det oxå, utan garanti om att det faktiskt är vare sig puttinuttigare för djuren eller bättre produkter.

Har sett liknande filmer o de är vidriga. Ysch! Tyvärr är jag alldeles för lat/bekväm för att sluta äta kött plus att jag tycker om hamburgare och (sperm)kebab för mycket.

Men kanske är det det som är felet med hela den västerländska civilisationen??

Många av de där märkningarna är bara ihåliga bluffar, som dövar vårt samvete.
Dyrt blir det oxå, utan garanti om att det faktiskt är vare sig puttinuttigare för djuren eller bättre produkter.

Men kravmärkta svenska ägg och eko-mjölk från Arla litar jag på tills du hittar ngt mer substansiellt att motbevisa mig med.

Har sett liknande filmer o de är vidriga. Ysch! Tyvärr är jag alldeles för lat/bekväm för att sluta äta kött plus att jag tycker om hamburgare och (sperm)kebab för mycket.

Men kanske är det det som är felet med hela den västerländska civilisationen??

Måste du ta upp det där med spermkebab :mad: fan har ju svårt att ens åka förbi en pizzeria utan att få en massa otäcka bilder på svettiga, håriga spermaskjutande kebabturkar på näthinnan:zpy :gråta

Vad det gäller slakten av djur så är det så det blir när marknadsekonomi råder
bättre var det förr när Rasken tog sin kossa och ömt skar halsen av den:rolleyes: allt handlar till sist om kostnad och effektivitet så länge vi ej bojkottar den här hanteringen och ser till att betala för en humanare behandling för djuren kommer den finnas kvar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT