Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har börjat fundera så smått på ny bil... Det börjar bli dags för uppkörning, och jag fasar ganska mycket för att börja använda min cheva van med 5,7 L v8 som bruksbil...
Så min tanke var att skaffa sig en till, lite mindre och mer ekonomisk bil att ha till vardagskörning när man inte behöver ha ett enormt lastutrymme (alla frakt- och jobbrelaterade resor är vanens uppgift). Har spanat runt så smått på blocket och de bilar som fångat min uppmärksamhet är, som rubriken säger, Alfa Romeo 164 v6 och Saab 9000 turbo. Båda bilarna är ganska billiga i inköp (siktar på prisklassen 10k ca), båda är fyrdörrars sedanmodeller med lite lagom lyx vardera, båda har ungefär lika mycket (lagom) motor under huven, båda kostar ungefär lika mycket i försäkring och båda ser väl ganska så lika bra ut, men vad är det som jag inte vet som borde tas med i beräkningen? Vad finns det för dold fördel/nackdel med endera bilen som gör att ni skulle välja just den eller just inte den?
Jag har tittat lite extra på två bilar på blocket, och om dem står det såhär:
Saaben:
- Modell t16.
- Två ägare.
- Rök- och djurfri.
- Besiktigad till Maj.
- Funkar bar i både motor och låda.
- Utrustad med AC, airbags, CD-stereo, Skinnklädsel, centrallås, elhissar, färddator, stolsvärme i fram, taklucka, elspeglar, abs och servo.
- Medföljande sommardäck på lättmetallfälgar och nya vinterdäck på de monterade plåtisarna.
- Miltal: 20-25000
- Pris: 9000 kr.
Alfan:
- Besiktigad till oktober fast med en "bra att veta", nämligen rost i hålplåten under bakre balken (vad nu det är för nåt).
- Ny lack, nya bakskärmar, nyrenoverade bromsar och nya stötdämpare bak.
- Motor och växellåda byttes 01.
- Rostfritt avgassystem.
- Utrustad med AC, centrallås, elhissar, elspeglar och servo.
- ABS och oljenivåns givare fungerar ej.
- Nya sommardäck på lättmetallfälgar och medföljande vinterdäck på originalfälgarna.
- Miltal: 20000 på motor och växellåda, 26000 på hela bilen.
Så, det var nog allt. Fyll på med synpunkter, recensioner och allt annat "bra att veta" och hjälp mig på så sätt att välja rätt
Tack på förhand

Jag har tittat lite extra på två bilar på blocket, och om dem står det såhär:
Saaben:
- Modell t16.
- Två ägare.
- Rök- och djurfri.
- Besiktigad till Maj.
- Funkar bar i både motor och låda.
- Utrustad med AC, airbags, CD-stereo, Skinnklädsel, centrallås, elhissar, färddator, stolsvärme i fram, taklucka, elspeglar, abs och servo.
- Medföljande sommardäck på lättmetallfälgar och nya vinterdäck på de monterade plåtisarna.
- Miltal: 20-25000
Alfan:
- Besiktigad till oktober fast med en "bra att veta", nämligen rost i hålplåten under bakre balken (vad nu det är för nåt).
- Ny lack, nya bakskärmar, nyrenoverade bromsar och nya stötdämpare bak.
- Motor och växellåda byttes 01.
- Rostfritt avgassystem.
- Utrustad med AC, centrallås, elhissar, elspeglar och servo.
- ABS och oljenivåns givare fungerar ej.
- Nya sommardäck på lättmetallfälgar och medföljande vinterdäck på originalfälgarna.
- Miltal: 20000 på motor och växellåda, 26000 på hela bilen.
Så, det var nog allt. Fyll på med synpunkter, recensioner och allt annat "bra att veta" och hjälp mig på så sätt att välja rätt

Tack på förhand