Alfa Romeo 164 v6 vs Saab 9000 turbo?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har börjat fundera så smått på ny bil... Det börjar bli dags för uppkörning, och jag fasar ganska mycket för att börja använda min cheva van med 5,7 L v8 som bruksbil...:näsblod Så min tanke var att skaffa sig en till, lite mindre och mer ekonomisk bil att ha till vardagskörning när man inte behöver ha ett enormt lastutrymme (alla frakt- och jobbrelaterade resor är vanens uppgift). Har spanat runt så smått på blocket och de bilar som fångat min uppmärksamhet är, som rubriken säger, Alfa Romeo 164 v6 och Saab 9000 turbo. Båda bilarna är ganska billiga i inköp (siktar på prisklassen 10k ca), båda är fyrdörrars sedanmodeller med lite lagom lyx vardera, båda har ungefär lika mycket (lagom) motor under huven, båda kostar ungefär lika mycket i försäkring och båda ser väl ganska så lika bra ut, men vad är det som jag inte vet som borde tas med i beräkningen? Vad finns det för dold fördel/nackdel med endera bilen som gör att ni skulle välja just den eller just inte den?

Jag har tittat lite extra på två bilar på blocket, och om dem står det såhär:

Saaben:
- Modell t16.
- Två ägare.
- Rök- och djurfri.
- Besiktigad till Maj.
- Funkar bar i både motor och låda.
- Utrustad med AC, airbags, CD-stereo, Skinnklädsel, centrallås, elhissar, färddator, stolsvärme i fram, taklucka, elspeglar, abs och servo.
- Medföljande sommardäck på lättmetallfälgar och nya vinterdäck på de monterade plåtisarna.
- Miltal: 20-25000
- Pris: 9000 kr.

Alfan:
- Besiktigad till oktober fast med en "bra att veta", nämligen rost i hålplåten under bakre balken (vad nu det är för nåt).
- Ny lack, nya bakskärmar, nyrenoverade bromsar och nya stötdämpare bak.
- Motor och växellåda byttes 01.
- Rostfritt avgassystem.
- Utrustad med AC, centrallås, elhissar, elspeglar och servo.
- ABS och oljenivåns givare fungerar ej.
- Nya sommardäck på lättmetallfälgar och medföljande vinterdäck på originalfälgarna.
- Miltal: 20000 på motor och växellåda, 26000 på hela bilen.
- Pris: 9000 kr.

Så, det var nog allt. Fyll på med synpunkter, recensioner och allt annat "bra att veta" och hjälp mig på så sätt att välja rätt:)
Tack på förhand:)

Är det en V6 eller TS modell av 164an du är ute efter?

Edit: Rosten på Alfan i bakre balken är väldigt vanligt och inte så svårt att laga, du hade ju svets dessutom. Men besiktningen gillar inte att det rostar i bärande delar så dom brukar vara duktiga på att slå ner på det, men det är bara laga, som sagt är det inte särskilt svårt.

Ett kraftigt minus på 164an är försäkringen. Jag betalar drygt 6k i trafik på min TS från -92. Då bor jag på "landet". :död
Det är för mig helt obegripligt att försäkringen är så jäkla hög på en bil med 143 hk och förmodligen inte särskilt vanlig i statistiken av krockade bilar heller. Saab turbon är garanterat billigare med 200hk.

Annars är en 164a en kul bil trots sin låga effekt (om du inte köper en 24v v6 med drygt 200 hk. Eller t.o.m en Q4 som ligger på 230 hk. Men då betalar du däremot inga 10k för den bilen heller..) som inte har särskilt dyra delar som du säkert får höra från en del människor och som också finns mycket av att få tag på.

Du är välkommen att komma och provköra min om du vill :)

Last edited:
Trött och lat. :gnissla

12v då antar jag?

Edit: Blir nog svårt att provköra min om du bor i lund. :hihi

Du är förlåten:pannkyss

Vet inte säkert, men jag tror också det.

Haha, ja... liiiite långt känns det som...:gnissla men om den jag spanat in här nere (den enda jag kunde hitta inom rimligt avstånd, rimlig prisklass och rimligt skick) blir såld eller visar sig vara ett råttebo så att jag ändå måste åka norrut för att hitta en (om det nu blir den jag väljer) så kan det kanske vara intressant:) en roadtripp har väl ingen dött av?:hihi

edit: fast du får gärna ge mig en liten recension av bilen så länge:)

Du är förlåten:pannkyss

Vet inte säkert, men jag tror också det.

Haha, ja... liiiite långt känns det som...:gnissla men om den jag spanat in här nere (den enda jag kunde hitta inom rimligt avstånd, rimlig prisklass och rimligt skick) blir såld eller visar sig vara ett råttebo så att jag ändå måste åka norrut för att hitta en (om det nu blir den jag väljer) så kan det kanske vara intressant:) en roadtripp har väl ingen dött av?:hihi

edit: fast du får gärna ge mig en liten recension av bilen så länge:)

Okej.

Ha, nej det är sant. Men hur många tror du åker så långt för att köra en gammal 164a som gått lite drygt 30k mil? :hihi

Jag vill nog påstå att en 164a inte är ett sämre köp än en 9000 om man nu ska jämföra. Du får grymt mycket bil för pengarna på båda bilarna. Det är ju såklart mer effekt i en 9000 och den drar mindre soppa om du kör som folk.

Men hur jävla kul är en saab med äcklig skinnklädsel egentligen? :)

Jag vet en 164 q4 som ev är till salu...hjulupphängningen har rasat så den ser lite trött ut :D men då blir den inte så dyr att köpa istället...

Det är en rödmetallic , svart skinn mm...Om det är intressant kan jag kolla upp pris...

Min erfarenhet efter att ha ägt båden en 164 ts och en v6 är att man hellre ska köpa en ts om man ska ha den som brukshink. Med mindre motorn så känns den lite "lättare" på vägen. Mindre prylar (utrustning och även mekanik) som kan gå sönder. Dessutom tung v6:a i nosen = sliter stötdämpare/fjäderbenlagringar/länkarmar i fram. De sistnämnda grejorna är bra att kolla vid köp.

Annat att tänka på? Tja, tändkablar är svindyrt, så hackar bilen mycket så köp den inte om den inte är billig och bra i övrigt :)

Okej.

Ha, nej det är sant. Men hur många tror du åker så långt för att köra en gammal 164a som gått lite drygt 30k mil? :hihi

Jag vill nog påstå att en 164a inte är ett sämre köp än en 9000 om man nu ska jämföra. Du får grymt mycket bil för pengarna på båda bilarna. Det är ju såklart mer effekt i en 9000 och den drar mindre soppa om du kör som folk.

Men hur jävla kul är en saab med äcklig skinnklädsel egentligen? :)

Jao.

Heh, japps. troligen inte så många (men med tanke på att den andra 164:an inom rimlig prisklass och rimligt skick som jag hittat hittills finns i stockholm så...:näsblod ) :D

Ok, hur skulle du beskriva bilens köregenskaper och sådär? Hur är chassit och dämparna? lutar stuket åt racing eller cruising?:D komfort?

Btw, är det någon som vet om bilarna är fram- eller bakhjulsdrivna?:näsblod Ingen koll alls här och det står ju inte i annonserna så...:rolleyes:

Hmm, mindre soppaförbrukning med en 9000 låter ju dock som en viktigt punkt då bilens främsta syfte är att vara mer ekonomisk än min van... Visserligen kommer ju båda bilarna vara mer ekonomiska än den, men helst ska ju köpet löna sig i längden också:D

Haha, jag vet inte:D jag har aldrig testat varken eller:D Ska man tro grabbarna från top gear så krånglar alfor utav bara helvete, men är å andra sidan helt magiska när de väl funkar som de ska:D vilket i sin tur också är en viktig aspekt (om det stämmer) då jag vill att bilen ska vara driftsäker också:)

164:an är framhjulsdriven. Min v6a drar ca litern per mil.

Jag vet en 164 q4 som ev är till salu...hjulupphängningen har rasat så den ser lite trött ut :D men då blir den inte så dyr att köpa istället...

Det är en rödmetallic , svart skinn mm...Om det är intressant kan jag kolla upp pris...

Q4, vad är det för en modell?

Hehe, nja... Det lät som ett dyrt fel...:D Helst ska jag kunna åka och titta på bilen och sen köra hem den om jag bestämmer mig för att köpa den... Och helst så vill jag ha en bil som är bra från början och inte en massa extra krångel... men det är klart, är priset bara bra nog, felet billigt att åtgärda och skicket i övrigt bra så kan det nog vara intressant... mer info, prisuppgift och någon bild kanske?:)

164:an är framhjulsdriven. Min v6a drar ca litern per mil.

Ok, men saaben är bakhjul? Isåfall är det nog nästan avgjort, jag vill ha bakhjulsdrift... Synd, alfan är ju snygg och verkar bra i övrigt...
Sen lät väl 1 L/mil kanske lite mycket, men helt klart acceptabelt jämfört med chevans 1,5-2... Om nu bara resten av bilen är så pass bra att förbrukningen är motiverad menar jag. Vad drar saaben?

Last edited:
Q4 har elektriskt ställbara dämpare som går lös på ca 5 loppor styck. Bilen är tillverkad i få ex och har 4-hjulsdrift och 24v v6a på ca 230 kusar. Brukar kallas svårmekad.

Ska du ha en så trubbelfri 164 ska du helt klart satsa på ts-motorn, alfas bästa motor någonsin skulle jag vilja påstå. Den har dessutom till skillnad från sexan kamkedja = billigare att hålla liv i.

Saab är typ the mother of all framhjulsdrift. Saab och Alfa samarbetade dessutom vid tiden för utveckling av bottenplattan.

Last edited:
Q4 har elektriskt ställbara dämpare som går lös på ca 5 loppor styck. Bilen är tillverkad i få ex och har 4-hjulsdrift och 24v v6a på ca 230 kusar. Brukar kallas svårmekad.

Ska du ha en så trubbelfri 164 ska du helt klart satsa på ts-motorn, alfas bästa motor någonsin skulle jag vilja påstå. Den har dessutom till skillnad från sexan kamkedja = billigare att hålla liv i.

Saab är typ the mother of all framhjulsdrift. Saab och Alfa samarbetade dessutom vid tiden för utveckling av bottenplattan.

Ok, och det var det som var trasigt? Isåfall är det nog ingen bil för mig...

Jag har tittat lite på den, men jag tycker att motorn verkar lite liten och tråkig... Men Jag antar att man får se vad som händer.

Fan, misstänkte nästan det...:( Visste dock inte om det gällde alla eller om modell 9000 gjorts lite bättre än alla övriga... men vad ska man ha då?:va
bakhjulsdrift känns ganska viktigt, men i övrigt får bilen gärna vara ungefär som saaben och alfan... förslag?:)

Jao.

Heh, japps. troligen inte så många (men med tanke på att den andra 164:an inom rimlig prisklass och rimligt skick som jag hittat hittills finns i stockholm så...:näsblod ) :D

Ok, hur skulle du beskriva bilens köregenskaper och sådär? Hur är chassit och dämparna? lutar stuket åt racing eller cruising?:D komfort?

Btw, är det någon som vet om bilarna är fram- eller bakhjulsdrivna?:näsblod Ingen koll alls här och det står ju inte i annonserna så...:rolleyes:

Hmm, mindre soppaförbrukning med en 9000 låter ju dock som en viktigt punkt då bilens främsta syfte är att vara mer ekonomisk än min van... Visserligen kommer ju båda bilarna vara mer ekonomiska än den, men helst ska ju köpet löna sig i längden också:D

Haha, jag vet inte:D jag har aldrig testat varken eller:D Ska man tro grabbarna från top gear så krånglar alfor utav bara helvete, men är å andra sidan helt magiska när de väl funkar som de ska:D vilket i sin tur också är en viktig aspekt (om det stämmer) då jag vill att bilen ska vara driftsäker också:)

Ah okej, jo jag köpte min i sthlm också faktiskt.

Som Samme sa är den framhjulsdriven och tråkig, dock väldigt lätt i bak så det går att sladda genom att provocera lite om man nu tycker det är kul.

Jämfört med en svampig 9000 så är den som en F1 bil. :D
Nejdå, allvarligt talat så känns den ganska sportig med mycket körglädje trots låg effekt (TS modellen då, en V6 har jag ej kört så det kan jag inte uttala mig om) och du kommer garanterat tycka den är roligare att köra än en 9000. Sen beror det på vad man är ute efter såklart.

Mjaa, det vill jag påstå är aningen överdrivet. Rent generellt så krånglar de säkert mer än en Saab men jag vill påstå att den håller lika bra som en 9000 om den sköts om och servas rätt.

Jag tycker definitivt du ska provköra båda två och sen avgöra utifrån det. Det är svårt att få en bild av en gammal bil beroende på vem som svarar. Den som äger en 9000 lyfter sällan en Alfa och vice versa.

Jag vågar dock sätta en öl på att du kommer få roligare i en 164a (oavsett motorval) än en Saab 9000, även om den är snabbare rakt fram.

Ett kraftigt plus på Alfan är att en frisk 164a TS drar mycket lite nästan oavsett hur mycket du plågar den.
Jag och mitt ex åkte till Göteborg förrförra sommaren med min brors 164a (som hade ACC), det är ca 60 mil enkel från mig. Då drog den under 0,8 och vi marschade bitvis 140-150 med ACCn på.

Finns inte en enda bakhjulsdriven Saab :)

Ska du ha bakhjulsdrivet från den tidseran så är det i princip Volvo, Bmw eller mercedes om du inte ska ha jänkare.

Såhär kan en 164a se ut med lite andra accessoarer. Jag vet iaf vad jag tycker i jämförelse med en 9000. :hihi

15gtkc0.jpg

Ah okej, jo jag köpte min i sthlm också faktiskt.

Som Samme sa är den framhjulsdriven och tråkig, dock väldigt lätt i bak så det går att sladda genom att provocera lite om man nu tycker det är kul.

Jämfört med en svampig 9000 så är den som en F1 bil. :D
Nejdå, allvarligt talat så känns den ganska sportig med mycket körglädje trots låg effekt (TS modellen då, en V6 har jag ej kört så det kan jag inte uttala mig om) och du kommer garanterat tycka den är roligare att köra än en 9000. Sen beror det på vad man är ute efter såklart.

Mjaa, det vill jag påstå är aningen överdrivet. Rent generellt så krånglar de säkert mer än en Saab men jag vill påstå att den håller lika bra som en 9000 om den sköts om och servas rätt.

Jag tycker definitivt du ska provköra båda två och sen avgöra utifrån det. Det är svårt att få en bild av en gammal bil beroende på vem som svarar. Den som äger en 9000 lyfter sällan en Alfa och vice versa.

Jag vågar dock sätta en öl på att du kommer få roligare i en 164a (oavsett motorval) än en Saab 9000, även om den är snabbare rakt fram.

Ett kraftigt plus på Alfan är att en frisk 164a TS drar mycket lite nästan oavsett hur mycket du plågar den.
Jag och mitt ex åkte till Göteborg förrförra sommaren med min brors 164a (som hade ACC), det är ca 60 mil enkel från mig. Då drog den under 0,8 och vi marschade bitvis 140-150 med ACCn på.

Ah, jag förstår. Som sagt känns bakhjulsdrift som ett ganska stort måste, men om nu båda modellerna är framhjulsdrivna (jävla enformiga saab:huvet :D) så rä det väl nästan lite hugget som stucket om man inte ska börja titta på annat.

Ok, jag förstår. Jo, man har ju hört en del om de italienska fullbloden...:rolleyes: :D Tja, jag vill ha en trevlig, rolig och gärna bekväm bil som dricker hyfsat lite men ändå har lite pulver och kan lekas med:)

Ok, men det låter ju hoppfullt iallafall.

Jodå, självklart ska jag provköra båda och se vad jag tycker om dem (om de nu ens är aktuella när det väl kommer till kritan... framhjulsdrift...:( ):) Just nu är jag bara ute efter att få tag på så mycket information som jag kan hitta så att valet sen blir lättare:)

Bra bränsleekonomi är dock ett stort plus så vem vet, man ska aldrig säga aldrig (även om motorn verkar tråkig:D) :tummenupp

Finns inte en enda bakhjulsdriven Saab :)

Ska du ha bakhjulsdrivet från den tidseran så är det i princip Volvo, Bmw eller mercedes om du inte ska ha jänkare.

Suck, det var det jag var rädd för...:( Grejen är att jag avskyr allt vad 740:or och pentaraggare heter, och sen så har jag väl ett lite inbyggt tysktyckailla om vilket sätter sig på tvären när det kommer till bilarna också... Men den jag tycker minst illa om av de tre märkena är väl mercedes så... hur är 200E och liknande? också framhjulsdriven eller bara allmänt tråkig?:hihi

Såhär kan en 164a se ut med lite andra accessoarer. Jag vet iaf vad jag tycker i jämförelse med en 9000. :hihi

15gtkc0.jpg

Jo, du har väl rätt. Alforna är snygga:)

Last edited:
9000, regatta och 164 är väl i grunden samma bil?
Italiensk mekanik brukar vara skottsäker.
Italiensk elektronik brukar vara skottskadad.

Synd att alfa 75orna börjar bli för gamla.
DET är kul bilar!
Edit:
Till exempel:
http://www.blocket.se/vi/19067998.htm?ca=17_s

:hihi

ok, vad är alfa 75:orna för nåt?

edit: märkte länken först nu:huvet

den verkade ju helt ok... bak- eller framhjulsdrift? 18000 verkade dock lite dyrt, vill nog helst hålla mig under 10...

Den mest ekonomiska i detta fallet är Saaben, alla kategorier förutom skatten som är ca 200:- dyrare per år än Alfan.
Alfan är ju en lite roligare bil men ärligt talat så är ingen av dem "roliga" från början.
Alforna blir väldigt känsliga i styrningen när bussningar mm är dåliga tycker jag, så pass illa att det inte går att köra motorväg med dem utan att man blir sjösjuk. På en Saab så märks det inte, det klonkar bara litegrann.

Mer delar till saabarna samt mycket mer lättmekat under huven, Alfan är lika trång som en 14-årig oskuld.

Köp vilken du vill men jag skulle inte köpa någon av dem. Leta reda på en hyffsad Golf GTI istället, mycket mer bil för pengarna om det är en förstabil. Billigare på alla sätt, även försäkringen konstigt nog.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT