Akutfråga! Hur kontrollerar man lagerglapp styrlager, baksving och hjullager?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Uppkörning imorrn, seså, berätta! Min körskola har ICKE informerat mig om detta... Hjullager kollar man genom att sätta upp den på centralstöd och dra i fram o bakhjul åt sidled så att säga va?
Styrlagerna vet jag inte hur man kollar, likaså baksvingslager...
Tell me!

Sen, vad ingår i "kraftöverföringskrontroll"? Är det drevpaket m.a.o.?

Help!

Styrlager lutar du den på stödet och vickar på styret från stopp till stopp. Det ska gå fint där inge glapp. Svinglagret är det bara att försöka vicka svingen åt sidan, inte hårt utan bara se om det glappar.

EDIT: ajusste kraftöverföring måste va kedjan och dreven. Den är det bara att kolla kedjans glapp och att dreven inte har haj tänder

/David

och Lycka till imorgon!!! hoppas du klarar det.

Last edited:
Styrlager kan du kolla genom att sätta hojen på centralstödet så framhjulet hänger fritt (be uppkörningsgubben om hjälp att hålla hojen om det behövs)
Vrid sedan styret från höger till vänster sakta. Inga hugg eller liknande ska kännas.

Kraftöverföringskontroll är drivpaketet ja. Kolla kedjespänn och slitage och så där.

Vicka på hjulen (greppa m 180 gr mellan händerna sas, en uppe o en nere) för att känna lagerglapp.
Ta längst bak o dra i sidled f svingglapp.
Ta i hjulaxeln fram och dra framåt/bakåt f styrlager (hjulet i luften) eller sitt på hojen, dra in frambromsen och tryck styret framåt
Kolla slacket på kedjan och om den går att lyfta mitt på bakdrevet.

EDIT trodde detta var 1a svaret....
/u

Kay skrev:
Uppkörning imorrn, seså, berätta! Min körskola har ICKE informerat mig om detta... Hjullager kollar man genom att sätta upp den på centralstöd och dra i fram o bakhjul åt sidled så att säga va?
Styrlagerna vet jag inte hur man kollar, likaså baksvingslager...
Tell me!

Sen, vad ingår i "kraftöverföringskrontroll"? Är det drevpaket m.a.o.?

Help!

Styrlager kollar du helst genom att ställa hojen på c-stödet, sätta någon annan på passagerarplatsen och försiktigt vrida styret från sida till sida. Det skall löpa lika lätt hela vägen, utan motstånd (annat än från eventuella kabelhärvor och vajrar). Dåligt styrlager märks normalt kring rakt-fram-läget, som ojämnheter i lagerbanorna. Ställ dig framför hojen, ta tag i gaffelbenen och tryck/dra.
I andra hand kan du göra samma koll utan att lätta på framhjulet, är lagret riktigt dåligt så känns det även med hjulet i backen.

Svinglager kollar du genom att, med hojen på c-stödet, ta tag längst bak i svingen och rycka den i sidled. Du skall inte känna något glapp alls.

Kraftöverföring = drivpaket. Kolla lagom kedjeslack, och att kedja eller drev inte är för slitna. Kolla kedjan enkelt genom att ta tag i kedjan i den punkt där den är längst bak på bakdrevet. Försök dra ut kedjan från drevet, är kedjan fräsch så skall den inte gå att lätta mer än max några få millimeter. Kolla dreven visuellt, de skall ha alla kuggar kvar och kuggarna skall inte vara snedslitna (sågtand/hajfena). Finns kedjelås på kedjan blir det plus i kanten om du kollar även det.

Last edited:
Ingår det inte att kolla så den spårar också dvs att dreven ligger i linje :confused:
Lycka till med uppkörningen :tummenupp

Ryck å slit ordentligt!
Hörde om en kille som kuggade för att han slet för lite! Helt puckat! :kocko

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...