Akut hjälp, hur skall en hel Reedventil se ut? (läppmembran)

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Min DT125R 1990, är kass. Helt plötsligt så bara stendör motorn. Den får soppa, har gnista osv. När jag dagen efter provade den så startade den på första kicken, och gick skitbra. När jag kört ca 3km så dog den igen, blev 3km vandring med 200kg motorcykel...

Jag misstänker förgasarproblem (smuts) och har monterat av förgasaren och reedventilen. När jag tittar på reedventilen så har den 6 läppar, 3 på varje sida. 2st av dom ligger inte helt flat mot "plattan", dvs att det är en liten springa på änden av dom två.

Måste alla läppar sluta helt tätt? Det är ingen stor springa vi snackar om, knappt nån millimeter längst ut på tippen.

För det första så väger inte din DT några 200kg, snarare 120kg.

För det andra så ska reedsen täta helt, det gör skillnad, gjorde den några konstiga ljud när den stannade? Har du komp i hojen?

För det första så väger inte din DT några 200kg, snarare 120kg.

För det andra så ska reedsen täta helt, det gör skillnad, gjorde den några konstiga ljud när den stannade? Har du komp i hojen?

Att reedsen inte tätar helt ska inte göra så motorn dör. Har du kollat så du har gnista direkt när den har stannat. Låter som om det kan vara nåt med tändningen som glappar när den blir varm.

Japp, den har gnista. Det konstiga är att den kan gå fint, och sedan plötsligt tvärdö. YPVS:en funkar fint, så det är inga problem med strömmen. Antingen är det skit i förgasaren, som då och då täpper till munstycket, eller vet i fan.

Kan jag själv böja ner den metallgrejen som håller kolfiberläpparna, i ett försök att få dom att sluta tätt? Eller kan jag montera av läpparna och böja lite lätt för hand? Om någon läpp är otät, kan det orsaka mina problem?

Kompet är bra, det är omöjligt att rulla den med växel i, och kicken känns som vanligt. Det konstiga var att den var omöjlig att kicka igång fast jag körde en jävla massa startgas i, och ändå så är där gnista.

Jag hade en scooter där nån packning i vevlagret var slut så att det ej var något komp, men den gick ju inte att starta alls, min kan ju gå bra länge och sedan tvärdö.

Jaja, skall snart skruva isär förgasaren å se. Förresten, vet nån hur man justerar nålen på en DT125R -90?

Min hadde nåt liknande för sig. Den gick en stund för att sen dö och vara omöjlig att få igång. Först var det lite skit i förgasaren så jag rengorde den.

Efter det så gick den bra och när man kört en bit och var ganska säker på att man hade fixat felet så dog den bara igen. Efter mycket om och men så kom jag fram till att det kanske var tändningen som det glappade i när den var varm.

Lämnade in tändspolen på en moppe verkstad och fick svaret att dom aldrig hade mätt upp en finare tändspole och att det absolut inte var den som var felet.....

Köpte en beganad bara för att jag vägrade tro att det var nått annat som krånglade och efter det så har hon gått bra.

Btw var fick du tag på kolfiber reedsen?

Min hadde nåt liknande för sig. Den gick en stund för att sen dö och vara omöjlig att få igång. Först var det lite skit i förgasaren så jag rengorde den.

Efter det så gick den bra och när man kört en bit och var ganska säker på att man hade fixat felet så dog den bara igen. Efter mycket om och men så kom jag fram till att det kanske var tändningen som det glappade i när den var varm.

Lämnade in tändspolen på en moppe verkstad och fick svaret att dom aldrig hade mätt upp en finare tändspole och att det absolut inte var den som var felet.....

Köpte en beganad bara för att jag vägrade tro att det var nått annat som krånglade och efter det så har hon gått bra.

Btw var fick du tag på kolfiber reedsen?

Så för dig räckte det med tändspolebyte? Vet nån var man kan hitta (billiga) tändspolar till DT125R -90?
Reedsen satt på när jag köpte den, fan vet om det är kol eller glasfiber?

Hej du.
Om reedventilerna står lite öppna,,gör inget alls,,de stänger sen när kolven vänder iaf.
Det som händer om de står mycket öppna, är att mc:en blir svårstartat till att börja med,,inte att den kan gå 3 km, och sen bara tvärdö,,så det är inte ditt fel!
Däremot så har du helt klart nån typ av tändningsproblem.
Men du får räkna med lite felsökning, och det skall altså göras när motorn stannar, då är grejorna varma,,och det KAN vara tändspolen, men kan även vara antingen CDI-boxen(OBS. Du har ju två boxar på den,,både en YPVS-box OCH en CDI-box) eller pick-upen vid svänghjulet,,Jag har sett alla dessa varianter,,så kolla ordentligt innan du går och köpar grejorna,,
Det är dyrt att felsöka på det viset, att försöka byta ut grejor vartefter,,;-).
Hälsar Frostie.

Last edited:
Om de är några special reeds så bör dessa vändas efter X antal mil, eller åtminstoned var det så på min gamla Mt 5.

Så testa o se vad som händer.

Provat att öppna tanklocket?
Han testade ju med startgas utan framgång så det borde ju inte vara det felet.

Nej, jag är nog benägen att hålla med turbobiker44. Luktar tändfel av nåt slag. Ett fel som uppstår då nån komponent blir tillräckligt varm, när sen komponenten kallnar så försvinner felet. Inte alls roligt att felsöka. Enda sättet är egentligen att byta ut misstänkta komponenter tills felet inte längre visar sig. Trist men sant.

Det är mycket bättre med definitiva fel. Hål i blocket, krokig gaffel, asfalteksem över hela knarren med mer. Då behöver man i alla fall inte tveka.:D

Kom också ihåg att man inte kan vara säker på att man har gnista på plats (dvs under kompression) bara för att man har gnista ute i fria luften. Det krävs betydligt högre tändspänning för att åstadkomma gnisthoppet under kompression och med en massa soppadynga runt stiftet.
Men det har jag ju tjatat om i åratal så det borde ni ju ha fattat vid det här laget. :7peta (sista meningen skriven med glimten i ögat!)

Edit:
Och om reedventilen bara är nån halvmillimeter öppen här och var så är det helt ok. Den tätar av tryckskillnaden vid drift.
Det är till och med så här:
Får du igång motorn så är det definitivt INTE reeden som är fel. Du har ju lägre motorvarv vid start än vid körning (om du inte kickar som en speedad iller med ADHD). Alltså har reeden betydligt längre tid på sig att läcka vid start än vid körning. Trots detta så startar ju puffran. Alltså fungerar ju uppenbarligen reeden.
Det är nog korrekt att vissa reedar kan vändas emellanåt men jag tror nog att vi kan bortse från det i det här fallet.

Last edited:
Min DT125R 1990, är kass. Helt plötsligt så bara stendör motorn. Den får soppa, har gnista osv. När jag dagen efter provade den så startade den på första kicken, och gick skitbra. När jag kört ca 3km så dog den igen, blev 3km vandring med 200kg motorcykel...

Jag misstänker förgasarproblem (smuts) och har monterat av förgasaren och reedventilen. När jag tittar på reedventilen så har den 6 läppar, 3 på varje sida. 2st av dom ligger inte helt flat mot "plattan", dvs att det är en liten springa på änden av dom två.

Måste alla läppar sluta helt tätt? Det är ingen stor springa vi snackar om, knappt nån millimeter längst ut på tippen.

prova byt stift till ett lägre värmetal. har haft samma problem med en gammal cross en gång i tiden då man kunde köra en stund och sedan dog den. men nytt stift gjorde susen!!

Som någon annan sade: har du kollat så att luftningen till tanken inte är tät?

När maskinen stannar, öppna tanklocket och kolla så att du inte har undertryck, det visar sig snabbt om du känner motstånd när du försäker öppna tanken och när du får upp locket så pyser det av luft som vill in.

Om det är fallet så har du förmodligen ett tätt tanklock vilket resulterar i att bensinen inte rinner fram till förgasaren om motorn stannar.
När du gått dina tre kilometer har luft läckt in, bensin kommer fram till förgasaren och du kan starta på nytt...

Kolla detta så att du inte jobbar med fel grejor, börja med det enkla.

Skall snart ut i den bitande vinterkylan (säger jag som bor i Ängelholm -1 grader). Skall montera på den söndettvättade förgasaren igen. Förresten, bör jag fylla förgasaren (flottörhuset) med petrolium innan jag sätter den på plats? Just nu så är förgasaren lika varm å torr som en snigel i sahara, tar kanske lång tid (många kickar) innan den puffar iväg en anständig mängd tvåtakts-knark till stiftet?

Aja, påmontering med frusen skåning börjar om ca 5 minuter, lär återkomma med frågor, skäll eller svansen mellan benen...

Bytt stift med Högre värmetålighet?
Jag hade exakt det problemet för läänge sen med min moppe.

När den blev varm så dog den o fick vänta massa.
Sen gick den bra igen.

Bytte till högre Br antal tror jag.
Funkade perfa tills den skar :D

Satte ihop den nu. Pluggade igen hålet till oljepumpen (som ej funkat på 3år) och tog bort "expansionsboxen", den stora behållaren som sitter mellan förgasare och insug. Denna "powerbox" skall ju förbättra...

Gjorde osså en modefiering (skar av den) av flärpen som sitter vid reedsen, visas här under "Modify Inlet Manifold": http://www.dtr125.net/tuningnewer.htm

När allt var klart så satte jag på soppan. och soppan bara rann ut genom förgasaren igen. Jag knackade, bankade å petade på förgasaren. Prova att gasa, men inget hjälpte. Tänkte att det kanske slutar av sig själv. Så på med tändningen, lite startgas å börja kicka. Den var stendöd tills jag vred på gasen, då jävlar vaknade den!

Gick hur bra som helst, med tomgång på 10.000rpm. Efter en stund såg jag att gasvajern hängt upp sig. Efter det så har jag nu kört ca 1,5mil till stan, handlat å hem igen. Den startar direkt, och är betydligt piggare med bättre ax utan "powerbox" och "gummiflärp"!!

Du säger att du har gnista men vad har du för kvallite på gnistan?
Man kan inte bara säga att du har gnista.

För att gnistan skall vara duglig skall den kunna hoppa minst 10 mm mellan stift och motorblock annars är den inte duglig till o antända någon bensin ånga. (Citat i från Moppe Sture i HUSKVARNA)

Har gjort detta testet på både bilar o mopeder. det finns dock en liten baksida o det är att man kan skjuta iväg bakspänningar om gnistan inte orkar hoppa 10 mm och dom kan skada elektronik. har själv inte råkat ut för det men kan tänka mig att om det är massa blöta kablar så kan man kanske råka ut för detta.

Nu är det fan dags igen...

Kom ut imorse, 2 kickar sedan gick den igång fint som vanligt. Men efter ca 15sek dör den, som om jag stängt av tändningen. Så jag öppnade tanklocket (vaakum-risk) knappade på dödarknappen och vred lite på tändningen.
Sedan kickade jag igen å igen å igen osv....STENDÖD!

Det MÅSTE vara något med tändningen. Men det känns meningslöst att skruva ut stiftet och kolla gnistan, för där kommer säkert gnista när jag kollar. Men någonting gör så att stiftet slutar ge gnista, och det kan komma när som helst. Den har aldrig dött under körning.

Tips snälla, kommer inte till jobbet!!

Nu är det fan dags igen...

Kom ut imorse, 2 kickar sedan gick den igång fint som vanligt. Men efter ca 15sek dör den, som om jag stängt av tändningen. Så jag öppnade tanklocket (vaakum-risk) knappade på dödarknappen och vred lite på tändningen.
Sedan kickade jag igen å igen å igen osv....STENDÖD!

Det MÅSTE vara något med tändningen. Men det känns meningslöst att skruva ut stiftet och kolla gnistan, för där kommer säkert gnista när jag kollar. Men någonting gör så att stiftet slutar ge gnista, och det kan komma när som helst. Den har aldrig dött under körning.

Tips snälla, kommer inte till jobbet!!

Har du inte bytt stift så gör det nu.
Även om du har aldrig så snygg gnista när du testar så kan stiftet ändå vara kass och glöm för tusan inte att kolla elektrodavståndet!

Detta är sanslöst...

Först kollade jag om där var gnista, och det var det. Sedan så plockade jag av alla kåpor, och tog bort tanken. Sedan inspekterade jag alla kablar, tändspole, cdibox m.m å drog och kände lite i alla sladdar och kopplingar. Sedan monterade jag ihop allt igen.

Gissa vad som händer; startar på första kicken, och går hur bra som helst på tomgång (med gaspådrag då och då). Sedan stängde jag av den, och testade att starta igen, den startade direkt, även när den blivit kall igen. Vet inte vad jag skall tro. Börjar med att köpa nytt tändstift och tändkabel. Skall också försöka koppla förbi tändningslåset (hur gör man det?), som är utslitet och glappar. Nästa steg blir väl att byta tändspole...

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back