AKUT HJÄLP! Plocka ur motor ur CRF 450 02

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Skulle ställa ventiler o helvete idag. Men så insåg jag att jag är totalt värdelös på allt. Så då fixade jag en kille som gör det åt mig och samtidigt byter kolv.

Meeen då skulle jag plocka ur motorn. Inga problem tänkte jag.

4 timmar senare... Förbannad. Har Honda svetsat ramen runt motorn eller?

Har plockat bort ALLT. Kylare, kick, fotpinnar, lossat på svingen, förgasarn m.m Lossat på alla skruvar, motorn är lös i ramen MEN jag får inte ut den. Hur ska jag vinkla den för att få ut den? Verkar som om den ska ut åt höger iaf. Stämmer det?
 
Så va det med min XR. När ramen va nylackad och inget annat satt på så va det enklaste att lägga motorn på sidan på en låda och trä ramen över motorn.
 
Damn va dyrt det kommer bli om du ska betala någon för att justera ventilerna varje gång Hagge :tomten Finns det ingen som kan hjälpa till och visa?
 
låt motorn va kvar i ramen... finns ingen anledning att lyfta ur den för o byta kolv
 
Hagster skrev:
Nej. Men killen som ska byta åt mig ville bara ha motorn.


Kan ingeen berätta hur fan man gör istället? Blir GAAAAAALEN.

Ingen aning om hur det ser ut på crf. Men det går inte lyfta upp den lite i bakkant (så motorn ligger mer som ett V) & tilta motorn åt höger (eller vilket håll som nu blir enklast). Och sen lyfta/dra/vrida ur motor?
 
Har du vinkelslip och svets så är det bara att sätta igång! Tänk på att inte kapa på varje ställe varje gång du ska ha ur motorn :hihi

Men seriöst så kan det inte vara sååååå knepigt att jucka den fram och tillbaka tills den lossnar. Om inte det fungerar så får du pröva ett av mina trick: Om inte skiten har lossnat efter en jävla massa dragande fram och tillbaka så kastar du nåt hårt på den och brusar upp ordentligt och sen SLITER du ut motorn. Allt går med våld och det är inget ljug. Ett tips kan vara att silvertejpa ramen innan så du slipper en massa repor :näsblod
 
Ta av cylinderblocket, men tänk på så att kamkedjan inte faller ner i blocket. Ta sen ut motorn sidledes. Har själv aldrig tagit ut motorn när jag bytt kolv.
Då ramen är smalare än motorn går det inte att lyfta ur.

Jag kan titta i Verkstadsmanualen imorgon!
 
Zilversurfer skrev:
Ta av cylinderblocket, men tänk på så att kamkedjan inte faller ner i blocket. Ta sen ut motorn sidledes. Har själv aldrig tagit ut motorn när jag bytt kolv.
Då ramen är smalare än motorn går det inte att lyfta ur.

Jag kan titta i Verkstadsmanualen imorgon!

Ska lägga mig och plugga den nu snart.

Måste man plocka av "toppen"? Ser ju ut som om det skulle gå mycket lättare iofs. . .
 
Det räcker med att du tar bort hatten... Alltså den översta delen av motorn...
Sen när du ska ställa ventilerna så vet de väl att det är schims och inga ställ skruvar på honda.... Och blanda ej ihop schimsen för det kan vara olika storlekar på dem....
 
SÅ, skiten är äntligen ur. Det som inte var trasigt innan är garanterat trasigt nu :D

Var tvungen att lossa bakdämparen med. Sen lite ryck och lite bök och ett gäng svordommar senare så ploppade den ur.

Nu när skrotet ändå är isärskruvat, vad kan jag passa på att fixa/smörja upp? Sving-infästningen tänkte jag sörja upp och ge en omgång men något mer?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top