Aktuellt tema: -Hur vinterförvarar du?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Här verkar smaken vara som baken...jag har pratat med ett par riktigt inbitna mc åkare(över 20 år vardera) hur de vinterförvarar.

Den ena(kör numera HD hua..) Varmkör, kör rent bensinen i förgasarna, tömmer ur den gamla oljan, pumpar i extra luft i däcken och låter cykeln stå med sidostödet(han har aldrig pallat upp sin cykel och har ALDRIG varit med om några vinda, knepiga däck pga detta)

Den andra gör inget förutom att ställa undan den, han säger att det lilla med bensinen i förgasarna gör bara att hojen går lite illa direkt på våren(zx9r)men tror han startar upp och ibland kör en repa(vet att han kört i december ibland vid bra väglag)

Sen vet jag inte hur någon av dem gjorde med batteriet

Men jag själv kan inte stänga av någon bensin kran(fzr 1000, 1989:a) så jag tänkte göra så här: Pallar upp hojen bak, fyller upp fullt med bensin, låter gammeloljan vara kvar byter den till våren, startar upp hojen och låter den går varmt så inte stiften slaggar igen, var 3:e eller 4:e vecka, så kanske man får ta in batteriet och underhållsladda det, (eller kan man ladda det på plats utan att ta bort det??) Passar givetsvis på att småfixa med glödlampsbyte, spänna kedjan samt om däck behöver bytas etc.

Gör någon på något annat sätt?? Man vill ju gärna att det skall gå snabbt,enkelt o smidigt att få ut cyklen på vägarna i vår utan problem.
 
Ställ in

Jag tvättar och vaxar det räcker, den har startat direkt på våren ( står varmt ) nu har jag krympt den också. :squid
 

Bifogat

  • Bild 896.jpg
    Bild 896.jpg
    17.1 KB · Visningar: 252
  • Bild 900.jpg
    Bild 900.jpg
    60.7 KB · Visningar: 478
  • Bild 950.jpg
    Bild 950.jpg
    83.2 KB · Visningar: 312
Last edited:
The one skrev:
Jag bara tvättar och vaxar det har fungerat varje år, den har startat direkt på våren ( står varmt ) nu har jag krympt den också.

Jag blir avundsjuk när jag ser dig ha möjlighet att kunna förvara hojen varmt. Känns inte alls bra att ha den ute i kylan.

Jag kollar glykolen, tankar fullt, K-sprit, tar in batteriet.
 
Jag brukar köra ut den till garaget och ställa den. Det är väl ungefär min procedur. Ska jag inte köra så startar jag den inte, jag anser att det sliter mer på motorn än det skulle göra nytta. Batteriet laddar jag om jag kommer ihåg det.
 
Tjena!

Jag kommer göra så att jag byter oljan till våren(hann inte varmköra tillräckligt för att vilja byta olja), jag har batteriet på underhållsladdning.

Min hojj står i ett av förråden i lägenheten. Kommer kännas jättemysko den dagen jag inte längre har tillgång till det och den måste stå ute! :4skrika :huvet
 

Bifogat

  • normal_DSC00135~0.JPG
    normal_DSC00135~0.JPG
    42.7 KB · Visningar: 542
sporTlovEr skrev:
låter gammeloljan vara kvar byter den till våren, startar upp hojen och låter den går varmt så inte stiften slaggar igen, var 3:e eller 4:e vecka

Jag skulle ALDRIG få för mej att starta i onödan (särskilllt inte om den står i kallgarage)!
Oljan byter man på hösten, onödigt med gammal olja som sedimenterar (rätt ord?) och fräter hela vintern.

Min procedur: (har funkat 4 år i rad)
1)Tvätta/vaxa
2)Byta olja
3)Fylla tanken/tömma förgasarna
4)Koppla in den helautomatiska laddaren (sitter i hela vintern)
5)5-56 på väl valda ställen (tex gaffelben)
6)In med skiten och låt stå till våren, med undantag för att rulla på döcken ibland
 
Min procedur:
Plocka av hjulen, kåporna, gaffeln, svingen, motorn och plocka in alla delar i en hylla i garaget. Därefter börja med att tvätta ramen, montera ihop motorn efter att kollat ventiler, montera motorn i ramen, på med avgassystem, kylare, montera svingen, montera gaffeln, lacka fälgarna och montera dom, på med de nylackade kåporna och Vips! Det är februari och dags att åka till värmen för de första träningspassen! :banana
 
Jag passar på att ha den på verkstan hela vintern verkar det som :va

Krockade ju för några månader sen o än är den inte klar att ta hem o putsa på...Vet inte hur länge man ska vänta.

Kan man inte få stilleståndsersättning eller liknande för en hoj ???

Då blir jag rik... :tummenupp
 
Tankar fullt,tvättar och vaxar sen parkerar jag den i varmgarage..
Flyttar den nån meter framåt och bakåt under vintern så den inte står hela vintern på samma däcksyta..

Startar det gör jag i vår..
 
Tvättar, smörjer, byter olja. Sen in i lägenheten. Nu kommer det hemliga knepet som får hon att starta utan att tveka till våren, varje morgon så smeker jag henne lite lätt på tanken och säger att det är tur att vi har varann såhär i vintermörkret, det gör susen! :tummenupp
 

Bifogat

  • r6.jpg
    r6.jpg
    71.2 KB · Visningar: 578
Nr:18 skrev:
Min procedur:
Plocka av hjulen, kåporna, gaffeln, svingen, motorn och plocka in alla delar i en hylla i garaget. Därefter börja med att tvätta ramen, montera ihop motorn efter att kollat ventiler, montera motorn i ramen, på med avgassystem, kylare, montera svingen, montera gaffeln, lacka fälgarna och montera dom, på med de nylackade kåporna och Vips! Det är februari och dags att åka till värmen för de första träningspassen! :banana

Precis så gör jag med.... Nästan.
 
för om åren bytte ja bara däck å åkte iår kommer de nog sluta me att ja har putsat bort färgen lite abstinnens redan
 
Noc skrev:
Tvättar, smörjer, byter olja. Sen in i lägenheten. Nu kommer det hemliga knepet som får hon att starta utan att tveka till våren, varje morgon så smeker jag henne lite lätt på tanken och säger att det är tur att vi har varann såhär i vintermörkret, det gör susen! :tummenupp

Är du en Moore läsare du? :hihi

För dyrt med Slitz? :tungan
 
Men asså, jag bytte olja för knappt hundra mil sen, jag tänker då f*n inte byta den till våren! Hur många pallar upp cykeln, man kanske skulle satt på centralstödet på cykeln igen, eller vad tror ni??

JAG VILL HA VÅR NU!!!!!!

Mvh André
 
Dez skrev:
Jag skulle ALDRIG få för mej att starta i onödan (särskilllt inte om den står i kallgarage)!
Oljan byter man på hösten, onödigt med gammal olja som sedimenterar (rätt ord?) och fräter hela vintern.

Min procedur: (har funkat 4 år i rad)
1)Tvätta/vaxa
2)Byta olja
3)Fylla tanken/tömma förgasarna
4)Koppla in den helautomatiska laddaren (sitter i hela vintern)
5)5-56 på väl valda ställen (tex gaffelben)
6)In med skiten och låt stå till våren, med undantag för att rulla på döcken ibland

Senast skvallret säger att 5-56 fräter på aluminium!
 
Ställer ner den i källaren efter sista repan, drar ett skynke över den. Inget startande och tjafs funkar skitbra batteriet har jag aldrig laddat.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top