Aktivitetsstöd

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Någon som har en aning om man kan aktivitetsstöd beviljad av arbetsförmedlingen, allstå få pengar av försäkringskassan?
För om man studerar en utbildning som ger en komptens att arbeta inom en viss yrkesgrupp, som vi nu säger garanterar en jobb, borde det väl vara en bra ide eller? Bättre än att gå arbetslös iallafall.

Alicia skrev:
Någon som har en aning om man kan aktivitetsstöd beviljad av arbetsförmedlingen, allstå få pengar av försäkringskassan?
För om man studerar en utbildning som ger en komptens att arbeta inom en viss yrkesgrupp, som vi nu säger garanterar en jobb, borde det väl vara en bra ide eller? Bättre än att gå arbetslös iallafall.

Nu hänger jag inte riktigt med? Vad är det för utbildning? För studier ges ju stuidelån och studiebidrag....

Om du pratar om någon form av informell utbildning vet jag att man i vissa kommuner/län kan få typ "praktik-peng".. alltså få a-kassa medan man har en praktikplats... Men tydligen är det inte helt lätt att få.

Man ska på något sätt genom arbetsförmedlingen, försäkringskassan plus akassan kunna få något som liknar aktivitetsstöd, typ praktikpeng, man får lika mycket ersättning som när man stämplar.
Dock bara för 6 månader.
Denna utbildning är på komvux men vet inte än om man endast kan få de om man är handikappad eller långtidsarbetslös invandrare för att man ska kunna få pengar på gymnasienivå.. läste något om det.

Finns arbetsmarknadsutbildning och förbererande utbildning.

Jo jag vet att de är CSN som gäller annars men kruxet är att jag har redan pluggat på komvux en gång tidigare och får endast ta studielån för 20 veckor till.

korvgubbe skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med? Vad är det för utbildning? För studier ges ju stuidelån och studiebidrag....

Om du pratar om någon form av informell utbildning vet jag att man i vissa kommuner/län kan få typ "praktik-peng".. alltså få a-kassa medan man har en praktikplats... Men tydligen är det inte helt lätt att få.

Alicia skrev:
Man ska på något sätt genom arbetsförmedlingen, försäkringskassan plus akassan kunna få något som liknar aktivitetsstöd, typ praktikpeng, man får lika mycket ersättning som när man stämplar.
Dock bara för 6 månader.
Denna utbildning är på komvux men vet inte än om man endast kan få de om man är handikappad eller långtidsarbetslös invandrare för att man ska kunna få pengar på gymnasienivå.. läste något om det.

Finns arbetsmarknadsutbildning och förbererande utbildning.

Jo jag vet att de är CSN som gäller annars men kruxet är att jag har redan pluggat på komvux en gång tidigare och får endast ta studielån för 20 veckor till.
CSN får man väl i 6 år?

Du får endast ta CSN lån på gymnasienivå under en viss period, tror att det är två veckor eller något sånt.

Högskolan däremot är längre tid.

HanneZ skrev:
CSN får man väl i 6 år?

går man utbildningar via ams (själv läser jag till svetsare) så får man aktivitets stöd av ams(utbetalat av försäkrings kassan motsvarande din a-kassa i ersättning) plus att man spar dagar hos a-kassan :tummenupp
läser du högskola/folkskola så gäller studielån.

Men pågrund av att det är komvux så gäller inte detta.
Fick svar från dom idag att man inte får det.
Gäller visst bara handikappade och långtidsarbetslösa invandrare.

Förstår inte varför dom inte vill hjälpa en,
jag kommer inte in på högskolan på grund av för lågt snittpoäng, jag har inte nog med veckor kvar på csn för att ta studielån på komvux, utan utbildning får jag inget fast jobb... va fan vill dom att jag ska göra..
gå på socialen istället eller vad vill dom. fel i huvet på dom

bad santa skrev:
går man utbildningar via ams (själv läser jag till svetsare) så får man aktivitets stöd av ams(utbetalat av försäkrings kassan motsvarande din a-kassa i ersättning) plus att man spar dagar hos a-kassan :tummenupp
läser du högskola/folkskola så gäller studielån.

det var det jag menade

acura skrev:
Två år är det.

Fristående kurser eller högskoleprovet är alltid värt ett försök, sen vet du aldrig om du kommer in förrän du har fått avslaget intagningspoängen till utbildningar varierar mellan åren och med lite flyt kan man komma in om man nu inte ligger långt ifrån gränsen.

Alicia skrev:
va fan vill dom att jag ska göra..
gå på socialen istället eller vad vill dom. fel i huvet på dom

Nästa år är det valår. :) Därför kommer dina chanser öka att få kurser från Ams. Hade jag varit du, fast det är jag ju inte. Så hade jag i alla fall tagit tex lastbilskort eller någon annan utbildning som ger till 90% garanterat jobb. :tummenupp Arbetsförmedlingen kommer ju inte precis servera dig ett jobb, och i dagens tider ska man ta vad man får. Sen är det ju alltid bättre och åka runt i en lastbil än gå och snika på socialen.

Dom utbildningarna jag vill läsa ligger mellan 15 och 17 i snittpoäng.
Jag har 13,6 lika med kört typ.
Högskoleprovet är bara konstigt, har gjort det två gånger redan.

Boris JR skrev:
Fristående kurser eller högskoleprovet är alltid värt ett försök, sen vet du aldrig om du kommer in förrän du har fått avslaget intagningspoängen till utbildningar varierar mellan åren och med lite flyt kan man komma in om man nu inte ligger långt ifrån gränsen.

Får väl läsa till undersköterska istället. Dom hade visst utbildning via AMS.
Men jag vill bli läkarsekreterare ju.
Undersköterska är ändå på gymnasienivå, likaså läkarsekreterare så vad skiljer dessa utbildningar åt?

Ten-0 skrev:
Nästa år är det valår. :) Därför kommer dina chanser öka att få kurser från Ams. Hade jag varit du, fast det är jag ju inte. Så hade jag i alla fall tagit tex lastbilskort eller någon annan utbildning som ger till 90% garanterat jobb. :tummenupp Arbetsförmedlingen kommer ju inte precis servera dig ett jobb, och i dagens tider ska man ta vad man får. Sen är det ju alltid bättre och åka runt i en lastbil än gå och snika på socialen.

Snackade med A-kassan, och det verkade som att man kan få bibehållen a-kassa ersättning om man inte studerar på mer en deltid, cirka 50 procent.

Det finns där också men även på gymnasienivå

Boris JR skrev:
läkarsekreterare är universitetsnivå........

Besök http://www.lakarsekreterarforbundet.a.se/ de skriver en del om utbildningen till läkarsekreterare.
Att läsa till läkarsekreterare på Komvux nivå är nog inte veckans hit då man säkerligen hamnar sist i kön till anställningar efter dem som är högskoleutbildade/KY-utbildade.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!