Akrylat mot handels bensin.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Om man har kört på vanl handlesbensin och sedan kör på 102 oktanig Akrylat bensin. Skall man bestycka om då? Jag körde först på vanl 98 oktan handelsbensin med ca 3% blandning och hojen gick riktig bra!! Sedan körde jag på 102 oktanig Akrylat med ca 2,5 % blandning. Hojen varvade ut ännu bättre men kändes klenare över hela registret, varför då?? Är det så att man borde bestycka upp något snäpp när man kör på Akrylat mot handelsbensin?

Skall kanske tillägga att det är Blatan det handlar om :)
 
Är du riktigt noggran och vill ha ut max av hojen ska du alltid bestycka om den när du byter bränsletyp och fabrikat. Tankar du mackbensin ska du alltid bestycka fett eftersom du aldrig är säker på vad för sörja du får i din tank.

Köper du race-soppa av ett enda fabrikat vet du att du alltid får samma blandning med samma specifika vikt och energiinnehåll från gång till gång och du behöver bara bestycka om för skillnader i temperatur, lufttryck och luftfuktighet.

bebbe skrev:
Om man har kört på vanl handlesbensin och sedan kör på 102 oktanig Akrylat bensin. Skall man bestycka om då? Jag körde först på vanl 98 oktan handelsbensin med ca 3% blandning och hojen gick riktig bra!! Sedan körde jag på 102 oktanig Akrylat med ca 2,5 % blandning. Hojen varvade ut ännu bättre men kändes klenare över hela registret, varför då?? Är det så att man borde bestycka upp något snäpp när man kör på Akrylat mot handelsbensin?

Skall kanske tillägga att det är Blatan det handlar om :)
 
andersbrink skrev:
Är du riktigt noggran och vill ha ut max av hojen ska du alltid bestycka om den när du byter bränsletyp och fabrikat. Tankar du mackbensin ska du alltid bestycka fett eftersom du aldrig är säker på vad för sörja du får i din tank.

Köper du race-soppa av ett enda fabrikat vet du att du alltid får samma blandning med samma specifika vikt och energiinnehåll från gång till gång och du behöver bara bestycka om för skillnader i temperatur, lufttryck och luftfuktighet.

Vekar ju som om det är någon typ utav skillnad iaf. Tycker att det är direkt kännbart att hojen har blivit "tunnare" i mellan registret. Men om det beror på förmycket eller förlite soppa har jag lite svårt att avgöra. Kollade på stiftet och det hade en gyllenbrun nyans så så långt verkat det ju vara ok. Kan det vara så att hojen blir mer kännslig för inställningar med akrylat?

Har hört och läst någonstans att oftast så går motorer med måttligt trim så som normal komp osv bättre på vanl handels bensin. Men om det trimmas mer,om man framförallt ökar kompet så är det stor vinst med akrylat. Har även läst mig till att det skall vara mer typ "syre molekyler" eller liknande i akrylaten :va Sedan så har jag även fått en liten tes från en gocart kille att man får mer "chomp" (läs mer vrid) i tvåtakt motor om man kör på litefetare olja blandning :confused: Vet inte om det stämmer heller eller om det bara är ett påhitt från hans sida?
 
Innehåller soppan MTBE eller andra "uttunnande" syrehöjare ska du skotta in mer bränsle för att få rätt Lamda på förbränningen. Den rödbruna nyansen kommer mest troligt från MTBE't. För att veta... ska du upp i bänk och antingen bänka mot 6% CO eller Lambda 0.85 eller en A/F på 12:1

bebbe skrev:
Vekar ju som om det är någon typ utav skillnad iaf. Tycker att det är direkt kännbart att hojen har blivit "tunnare" i mellan registret. Men om det beror på förmycket eller förlite soppa har jag lite svårt att avgöra. Kollade på stiftet och det hade en gyllenbrun nyans så så långt verkat det ju vara ok. Kan det vara så att hojen blir mer kännslig för inställningar med akrylat?

Har hört och läst någonstans att oftast så går motorer med måttligt trim så som normal komp osv bättre på vanl handels bensin. Men om det trimmas mer,om man framförallt ökar kompet så är det stor vinst med akrylat. Har även läst mig till att det skall vara mer typ "syre molekyler" eller liknande i akrylaten :va Sedan så har jag även fått en liten tes från en gocart kille att man får mer "chomp" (läs mer vrid) i tvåtakt motor om man kör på litefetare olja blandning :confused: Vet inte om det stämmer heller eller om det bara är ett påhitt från hans sida?
 
andersbrink skrev:
Innehåller soppan MTBE eller andra "uttunnande" syrehöjare ska du skotta in mer bränsle för att få rätt Lamda på förbränningen. Den rödbruna nyansen kommer mest troligt från MTBE't. För att veta... ska du upp i bänk och antingen bänka mot 6% CO eller Lambda 0.85 eller en A/F på 12:1

Hu, nu börjar det bli krångligt och jobbigt. Skall kolla om den där tillsatsen finns i bränslet. Sedan så blir det ju helt enkelt till att byta munstycke och prova. Sedan så är det ju en lite tvåtaktare så de lär ju bli väldigt mycket bytande varje gång man skall köra med den ändå. De är ju jäkligt kännsliga mot yttre förhålanden :)
 
Har kollat upp detta med bränslet nu. Hojen har en kemisk syre tillsats. Har betyckat den jäkligt högt nu (läs fet). Fattar ingenting, verkar som om den sväljer hur mycket soppa som hälst :confused: Den blir starkare men går fortfarande inte lika bra som den den gjorde på vanl handelsbensin :confused:
 
det gör dom inte... dom går aldrig lika bra på akylat som vanlig 98 oktan...
 
Jäkla tråkigt detdär :( Fast det skall tydligen vara skonsammare mot motorn iaf :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top