Akrapovic slipon vs. original (R6 2006)

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har ett Akra-slipon i kolfiber på min racehoj samt PC3, antar att den är mappad för Akraslip-onet.

Hur mycket effekt tappar man om man skruvar bort exup-ventilen ur originalsliponet och sätter på det istället? Går det ens att ta bort den ventilen?

Tänkte sälja Akrat för att få loss lite pengar och köpa viktigare saker, såsom däck.

Behåll röret man får så lite för ett beg , så det är knappt värt det.. Du förlorar ju lite inte mycket , men effektkurvan ändrar sig och ljudet & utseendet försvinner!

Behåll de på du får inget för det, spara lite å köp fjädring istället.
Framfjädring behöver inte kosta så mycket går att få den riktigt bra utan att köpa ett cartridge

Exup ventilen sitter inte i slip-onet, den sitter i grenröret. Du tappar kanske mellan 2-3 hk på topp. Inget som märks.

Exup ventilen sitter inte i slip-onet, den sitter i grenröret. Du tappar kanske mellan 2-3 hk på topp. Inget som märks.

Tack för svaret, men vad är det för anordning som sitter i slip-onet? Det är en vajerreglerad bricka där i som verkar sluta helt tätt när den är obelastad..

Du har nog rätt. Jag såg nu att 06:an har katalysator så de har tydligen flyttat ventilen.

Ingen aning. lägg upp en bild.

Här ser du exup på ett r6 grenrör precis efter kollektorn: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67448

Grenröret som är på bilden saknar EXUP, de man ser på bilden efter kollektorn är en gummibussning. (grenröret på bilden ligger ligger i mitt garage:))

Det är som He rik nämnde, EXUPen sitter i originalljuddämparen på -06:an.

Mvh
Micke

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...