AGV - GP Tech

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Prövade en AGV GP Tech i large på mässan å den satt perfekt. Jag undrar dock om det är en relativt tyst hjälm och om visiret immar eller ej etc.

Ni som har/haft en GP tech skulle väl kunna skriva ner era synpunkter på hjälmen.

Produktinfo:

*Säkerhet: Skal i SSL (Super Super Light) - en mix av glasfiber, kevlar och karbon. Löstagbart nässkydd och hakvindskydd. Hakspänne med dubbla d-ringar. CE godkänd E22-05.

*Komfort: Cool Max multifunktionstextil för maximal komfort, fuktabsorbering och med andasfunktion. Microfibermaterial i kindkuddarna. Fullt urtagbar och tvättbar.

*Ventilation: IVS (Integrated Ventilation System) med breda luftkanaler och utvecklad aerodynamik. 3 luftintag fram och övre ventiler för luftutsläpp för effektiv genomströmning i hjälmen.

*Visir: RACE-X-visir med micro-öppningssytem för en maximal imfri insida samt ny XQRS-funktion (extra Quick Relese System) för byte av visir på några sekunder.

*Vikt: 1450 +/- 50 gr i stlk M

AGV - GP - Tech.jpg

Beställde hjälmen idag på ebay för 300£ + 20£ frakt (totalt ca. 3'900 SEK). Han skickar med första klass så den bör vara här på måndag :tummenupp

Killen jag köpte av var en privatperson som bytt in sin gamla skadade AGV -GP Tech mot en helt ny. Tre års garanti ska följa med (vet inte om garantin följer med hjälmen eller ägaren:va ) och kvitto.

Betalade med paypal och fick han att skriva i kommentaren: "For a original and brand new black AGV - GP Tech helmet in large. Three years of warranty and shipping of £20 included.". För säkerhetens skull.

Nu är det bara å vänta och se...

Priset på hjälmen kan jämföras med va folk tar här i Sverige. Billigaste jag har hittat är för 5'895 SEK utan frakt :hihi

PS. Ja, jag har prövat storleken innan. Va en snäll herre på mc-mässan som tipsade mig om vilken hjälm jag ska ha. Fick då pröva en AGV -GP Tech i large som satt perfekt! Å nej han sålde inte hjälmarna utan han va där för PR.

har en medium som sitter perfekt på mig, mycke skön och stabil i 200+. Tyst vet jag inte om någon hjälm är, du får använda öronproppar. :)

Vart ifrån beställde du?

Edit: såg att valuta var pund...

Last edited:
En hjälm som är tyst på en hoj kan bullra satan på en annan.

Huruvida det låter eller inte beror mest på var det blir mest på hur fartvinden och turbulens träffar hjälmen och det beror på hur hjälmen är placerad i förhållande till kåpor och vindruta vilket i sin tur beror på modell på hoj och hur lång föraren är....

Jo, jag tycker också denna hjälm sitter otroligt bra på huvudet. Prövade också en Shoei xr-1000 men för mig satt den inte alls bra.

Öronproppar får man kolla på. Fanns en tråd som jag får söka upp. Man vill ju kunna höra något även med öronpropparna i och jag såg att det fanns några speciella.

Har kört hittills med en Lazer :tungan och ljudnivån i den var väl acceptabel med tanke på att den inte passade mitt huvud. Det var bara den gången jag körde 30 mil på motorväg som det började bli lite jobbit :näsblod

Jag har höga förväntningar på denna hjälm och med all rätt. Det är väl bara ett visir som saknas, har märkt att ett klart inte fungerar så bra en solig dag :rolleyes: Sitter å grunnar om man ska ta svart visir (som e sämre på natten då jag ändå aldrig kör) eller om jag ska köpa ett spegelvisir (som lätt repas?) i silver.

Den immar inte i alla fall :)

Va kul att höra för det är just vad jag har oroat mig för. Läste en liten artikel som hävdade att agv:s visir va relativt dåliga. Enligt artikeln så immar de ganska rejält när det blir kallt och regnar. Sen så ska det tydligen lätt bli avtryck på visiret då de har någon hinna mot imma. (rim :tungan )

En varning till de som vill köpa ifrån utlandet. Köp aldrig grejor ifrån länder utanför EU eftersom det då läggs på 25% moms + en smaskig tullavgift.

Last edited:
Har inte testat just den hjälmen, men har bara haft AGV.
Enligt test jag läst med dom flesta AGV hjälmar:

Fördelar:
- Lätta
- Bra passform
Nackdelar:
- Dåligt ljudisolerade

Last edited:
Nu äe den häer!!!

Äntligen har man fått hjälmen och den sitter perfekt! Hittills ser allting bra ut och jag slänger upp en del bilder på härligheten.

Framifrån
Framifrån.JPG

Bakifrån
Bakifrån.JPG

Sidan
Sidan.JPG

Inredning fram
Inredningen fram.JPG

Inredning underifrån
Underifrån.JPG

Ventilation topp - Stängd
Ventilation topp#1.JPG

Ventilation topp - Öppen
Ventilation topp#2.JPG

Hjälmskyddet som är väldig tjockt å bra :tummenupp
Hjälmskyddet.JPG

Det enda jag undrar över är om det inte ska finnas ett galler på "ventilation topp" så att insekter etc inte kan flyga in då den är öppen. Just nu så ser man rakt in.

En liten uppdatering. Det skulle inte finnas något galler på "ventilation topp".

Söker just nu efter ett svart visir. Ringt runt lite och har inte hittat ett ännu för under 600. Visiret ska vara imfritt och repfritt. Om det inte hittas i en fysisk butik blir det ebay...några tips?

En liten uppdatering. Det skulle inte finnas något galler på "ventilation topp".

Söker just nu efter ett svart visir. Ringt runt lite och har inte hittat ett ännu för under 600. Visiret ska vara imfritt och repfritt. Om det inte hittas i en fysisk butik blir det ebay...några tips?

Din Mc i sollentuna har drivor av just det mörka imfria för 695:-, det är samma som till min GP-pro. Skit i det sk imfria, det fungerar inte mot imma. Du betalar runt 100:- för en funktion som inte finns. Det vanliga mörka har jag ett som har någon repa vid sidan av höger öga du kan få. Jag har bara inte orkat byta mot det nya som ligger därhemma, i din närhet.

Ang Imma på visir. Har ett gammalt djungelknep för detta.
Har burit glasögon som liten och skyddsglasögon när jag mekar, för att förhindra imma. Gnid in glasögonen med tvål och torka sen rent med papper eller putsduk. Inget vatten, bara tvål och torka av.
Kan detta funka på insidan av ett visir?
Som sagt, funkar på glasögon, skyddsglas, goggles etc etc så varför inte?

Det vanliga mörka har jag ett som har någon repa vid sidan av höger öga du kan få. Jag har bara inte orkat byta mot det nya som ligger därhemma, i din närhet.

Va schysst :tummenupp Var bor du, pm?

Har burit glasögon som liten och skyddsglasögon när jag mekar, för att förhindra imma. Gnid in glasögonen med tvål och torka sen rent med papper eller putsduk. Inget vatten, bara tvål och torka av.

Jo det funkar nog, även såpa men de luktar inte alltför gott :rolleyes: Saliv funkar de med :näsblod Fick man lära sig när man var och dök på Grand Canaria :banana

Skicka ett pm med ditt mobnr. Vi kan mötas upp under söndagens övningskörningstur med min adept nedåt bulten. Rosenhill kanske.

Det har funkat utmärkt på alla hjälmar jag någonsin har burit för moped/snöskoter/mc samt på alla visir och skyddsglasögon jag har använt vid röjsågning, slipning borrning svarvning osv...

Jag trodde det var rent allmänt känt tills jag började läsa SH och trådarna här om folk som hade problem med imma.

Jag gnider mina visir med tvål varje gång jag tvättar utsidan, det räcker.

Det funkar även utmärkt på badrumsspegeln!

Tjena !!

Själv har jag Agv Gp-tech , hel svart med både hel mörkt visir och vanligt .. Imma har de aldrig gjort på min , ändå har man andats o svettats som en dåre när de har varit varmt dom få gångerna i Göteborg , Jag är super nöjd med min , Lätt den bästa hjälmen jag har haft , angående ljudnivån så är de lite sådär , Jag har inte stört mig på det , men kör man tingstadstunneln och de är massa lastbilar kan jag tycka att de är lite små jobbigt.

Hjälmpåsen eller bagen eller va man nu kallar den är både fin och ganska tjock o skyddar bra.

ända nackdelen tycker jag är att eftersom det är en sån Dyr+ Fin hjälm så får man vara lite extra rädd om den , Jag putsar min efter varje åk :)

aja nu har du ju fått din så du har nog hunnit uppleva en hel del med den , hoppas du är nöjd med den .

Mvh F

Tjena !!

Själv har jag Agv Gp-tech , hel svart med både hel mörkt visir och vanligt .. Imma har de aldrig gjort på min , ändå har man andats o svettats som en dåre när de har varit varmt dom få gångerna i Göteborg , Jag är super nöjd med min , Lätt den bästa hjälmen jag har haft , angående ljudnivån så är de lite sådär , Jag har inte stört mig på det , men kör man tingstadstunneln och de är massa lastbilar kan jag tycka att de är lite små jobbigt.

Hjälmpåsen eller bagen eller va man nu kallar den är både fin och ganska tjock o skyddar bra.

ända nackdelen tycker jag är att eftersom det är en sån Dyr+ Fin hjälm så får man vara lite extra rädd om den , Jag putsar min efter varje åk :)

aja nu har du ju fått din så du har nog hunnit uppleva en hel del med den , hoppas du är nöjd med den .

Mvh F

Tack för ditt svar även om det var lite väl sent. Jag är supernöjd med hjälmen hittills. Ljudnivån tycker jag okej men jag kan tänka mig att det kan bli jobbigt i högljuda miljöer som på en racerbana men då har man väl ändå öronproppar. Det är annars inga problem med vindbrus etc.

Jag putsar också min hjälm efter varje körning. Har en trasa för såpa, en för vatten och en för torkning. Jättepraktiskt :) Blev förvånad idag hur rent visiret var. Var tvungen att knacka på visiret för att förstå att det verkligen var där :banana

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...