Agrol olja?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vill ha en billig olja som funkar bra i min Duke.
Byter heller lite oftare än att köra på nån super dyr hokuspokus olja
som man inte vill byta så ofta för den är dyr.

Vad kan man köra på?

5W/40 Helsyntet Agrol Spectra?
10W/40 Delsyntet Agrol Nova?
10W/40 Mineralolja Agrol Otto?

Last edited:
Kör på 10W40 mineral om du inte busar allt för mycket men vet du med dig att du kör väldigt hårt, kör på syntet och byt var 500 mil.

Jag kör på Nova oljan i min husabergare utan problem, men sen byter jag ju olja var 5e timma med, körde på den oljan i min Xr 600 jag hade förra året och en DR600 året innan det utan problem, det är ju ett bra pris, 150kr för 4liter kan ju inte bli bättre.

andersbrink skrev:
Kör på 10W40 mineral om du inte busar allt för mycket men vet du med dig att du kör väldigt hårt, kör på syntet och byt var 500 mil.

Kan man köra på 5W/40 Helsyntet Agrol Spectra då?

Jag åker lite på Rörken och är ute och busar lite på kvällarna så byte var 300e mil tror jag passar mig lagom.

Du kan köra på vad som helst (märkesolja) så länge som du byter den regelbundet. Syntet är en fördel om du kör hårt och varmt eftersom flampunkten är (oftast, men inte alltid) högre i syntet än i mineralolja. Det är en parameter som tillverkarna oftast försöker dölja så gott det går. Gör man reklam för "klarar extremt hård körning" så gör den det.

andersbrink skrev:
Du kan köra på vad som helst (märkesolja) så länge som du byter den regelbundet. Syntet är en fördel om du kör hårt och varmt eftersom flampunkten är (oftast, men inte alltid) högre i syntet än i mineralolja. Det är en parameter som tillverkarna oftast försöker dölja så gott det går. Gör man reklam för "klarar extremt hård körning" så gör den det.

Tack. :tummenupp

Jag fattar ju inte ett smack om vad 5W/40 står för men du tror inte att det är några problem? Rekomenderad olja är 10W/40 tror jag

Det är visst känsligt med olja om man vill att kopplingen inte ska slira.

För min del så sökte jag med ljus å lykta efter en lösning på mitt lamell-slir problem som uppkom då jag testade 'fel' olja. Provade nu sist med Castrols nya "gräsklipparolja" en rak sae30 mineral och det funkar kalas. Låter kanske skumt med gräsklipparolja men det är vad många tillverkare och handlare rekommenderar, bla Honda, till enstånkor. Dock så gör jag oljebyte med täta intervaller. Använder ej rak 30 på vintern utan då en delsyntet pga viskositeten.

/Per

WestW skrev:
Tack. :tummenupp

Jag fattar ju inte ett smack om vad 5W/40 står för men du tror inte att det är några problem? Rekomenderad olja är 10W/40 tror jag

Det är visst känsligt med olja om man vill att kopplingen inte ska slira.

Klarnar det nu?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!