Agrokultur?

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Nää..... såld!
Nån som kan förklara lite för mig vad agrokultur är??? :confused:
Vad betyder det? Vad är det? m.m.

Sitter å pluggar marknadsföring på engelska å stöter på ordet: agrochemicals.

Vilket jag inte hittar någon översättning på..... stöter dock på agroculture, agrokultur.

Ledtråd: fråga en agronom. Jag är för övrigt med i agrifack :tomten

Freakshow skrev:
Nån som kan förklara lite för mig vad agrokultur är??? :confused:
Vad betyder det? Vad är det? m.m.

Sitter å pluggar marknadsföring på engelska å stöter på ordet: agrochemicals.

Vilket jag inte hittar någon översättning på..... stöter dock på agroculture, agrokultur.

Agroculture-> agrokultur är väl ett annat ord för jordbruksindustrin, om jag inte har fel.

Edit: Agrochemicals borde väl således ha med kemisk besprutning att göra eller nåt.

agrochemicals är troligtvis sprutmedel, konstgjord gödning o.dyl som används inom jordbruket.

"agroculture" är väl typ samma som "jordbrukssektorn"

TinaTjejen skrev:
agrochemicals är troligtvis sprutmedel, konstgjord gödning o.dyl som används inom jordbruket.

"agroculture" är väl typ samma som "jordbrukssektorn"

Ja, det måste ha nånting med bekämpningsmedel att göra.
Men för mig är det engelska ordet för detta: pesticide.

Agrikultur: jordbruk, åkerbruk.

Tack....

TinaTjejen skrev:
Jasså minsann, vad är herrns titel dårå? :)
Hmm... titlar hit och dit. Jag är inte på jordbrukssidan, men agrifack har ju skog och miljö med.

Har en fil. mag. i biologi och en fil. mag. i miljövetenskap. Huvudinriktningen är skogsekologi och bevarandefrågor. Jag är förhoppningsvis doktorand innan våren, om inget skiter sig :tomten

Freakshow skrev:
Det exakta ordet är säkert pesticide, (känner dessutom igen det från besprutningskursen :) ), men kemikalier används i jordbruket på fler sätt än att bekämpa med.

mb skrev:
Hmm... titlar hit och dit. Jag är inte på jordbrukssidan, men agrifack har ju skog och miljö med.

Har en fil. mag. i biologi och en fil. mag. i miljövetenskap. Huvudinriktningen är skogsekologi och bevarandefrågor. Jag är förhoppningsvis doktorand innan våren, om inget skiter sig :tomten
haledudane då, är du en sådan :D
Well, våren är snart här, så lycka till :tummenupp

Freakshow skrev:

Agrikultur: jordbruk, åkerbruk.

Tack....
(Utan att vara det minsta insatt i ämnesområdet)
Agrochemicals har en bredare innebörd än pesticide eftersom agrochemicals borde översättas till "jordbrukskemikalier" eller något liknande. Pesticide är bara bekämpningsmedel.

Back