Aeroturbo på ZX9??

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Tjena!!

Farsgubben har en Saab 95: Aero år mod 02! Han har ett Nordic steg 3 trim på den nu = 300 hk går riktigt bra. Till våren skall han uppgradera till steg 4. Det innebär bla ny turbo. Därför har jag alltså tillgång till hans "snäcka".

Är det en lämplig turbo för att sätta på en hoj dvs min ZX9 98:a?? Eller är Kawan inte lämplig för turbokonvertering?

JB

Last edited:
Jas-95 skrev:
Tjena!!

Farsgubben har en Saab 95: Aero år mod 02! Han har ett Nordic steg 3 trim på den nu = 300 hk går riktigt bra. Till våren skall han uppgradera till steg 4. Det innebär bla ny turbo. Därför har jag alltså tillgång till hans "snäcka".

Är det en lämplig turbo för att sätta på en hoj dvs min ZX9 98:a?? Eller är Kawan inte lämplig för turbokonvertering?

JB
Om jag mins rätt så är det en misubhisi turbo men 5 ans avgasdel och 15 kompresssor avgasdelen blir liten så hojen kommer att bli svårkörd..Använd i stälet volvos 850 r turbon med minst 6 ans avgasdell..
//R :D

Jag hade en td04 13g förra året vet inte vilket avgashus 6 eller 7, den hade sutit på en v70 2,5 LT tror jag. Fin kurva med för lite effekt, passar nog bra som gat hoj. Jag tror att den turbon från aeron kommer funka bra, bara å testa lätt att byta annars.

Lyssna inte på Ronny, han är en effektfetischist av våldsamt stora mått! :D
Hm... undras om han märker ifall jag plastar igen insugen lite extra till nästa säsong? :tomten

Hade du tänkt krama ut 270 eller mindre funkar den ju, se bara till att du har en väl fungerande wastegate. "Nackdelen" är väl att vridet kommer lite snabbare än med ett aggregat som har lite större avgashus. För att ha kul med funkar det ju... byta avgashus eller hela turbon går ju också att göra i efterhand. Sätt igång å bygg!

Får nog hålla med Anders här, Ronny tror alla behöver 400hp för att ha kul ;-) Han har ju rätt i att små turbos kan bli lite svåra att ha att göra med om man laddar över 1bar, men ska du köra gata så e det mest det goa vridet du behöver, redan med 0.6bar kan man ha hur kul som helst. Jag kör med en liten GT20 (mindre än din) på min 900cc twin och det funkar bra vid vettig laddning (har ifs väldigt lite effekt i grunden, men skapligt vrid)
Prova!

TD04HL-15T#5

Är tydligen specen på snäckan!! Är det ok att modda vidare på? Tänkte mig en sissådär 230hk i motorn!

JB

tror inte att det ska vara nå problem....
Se bara till att få fuggarna täta. (det har jag problem med)
Vid ladd över 0,5 öppnar choken...

Ronny har fullt upp med snöskottning, isolering av garaget och turbobyggande så han har inte så mycket tid över att munhuggas tebax på "fetischist" kommentaren.

Det är väl egentligen två huvudvägar man kan gå, den billiga och den seriösa. Den seriösa med lite större avgashus som t.ex. MCX400 gör att man inte får den våldsamma vridmomentpuckeln vid 7000 varv utan mera en sugmotorkaraktärstik. Den billiga turbon från t.ex. en gammal Volvo blir ju väldigt billig men lagom mycket våldsammare i sin karaktäristik.

Låter man någon annan bygga turbokitet åt sig själv är mellanskillnaden i pris på ett komplett kit försumbart i det stora hela. Gör man allt själv och känner sig nöjd med att få hjulspinn i +200 km/h funkar ju nästan vad som helst. Plånboken avgör trots allt i slutändan. Montera turbo ska man ivfsh göra, satans kul!

...och framför allt, se till att registreringsbesikta hojen med turbo monterad! Den tusenlappen ska man inte snåla in på, dvs att få +20% (SBP norm på fordon) mer effekt angiven i registreringsbeviset samt kommentarstexten "motor med turbo" införd så att inte Farbror Blå har nåt att klaga på.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...