Advance Unit????

sverre

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750-96, (turbo)
Är det någon här på forumet som använt sig av en Advance Unit som flyttar fram tändningen ca 5 grader.
Ger det någon effekt eller är det bort kastade pengar?

Hojen är en gsxr 750 -85 med rs 36or samt "hem portad" topp och hyffsat fritt flödande avgassystem. Bromsad till 100 bhp

Brinken du kanske har efrarenheter?

Jag hade en sådan på en GSXR 750 -85 och märkte ingen skillnad alls när jag bytte. Jag kan tänka mig att man kanske måste ha väldigt fräscha grejer om man ska märka någon skillnad.

kan du inte modda den du har på nu?
genom att fila up skruv hålen.
det kan gå på äldre gsxr(vet inte om det går på -85)

/Mattias

Som någon ovan skrev: Modda den du har. Långhål till skruvarna = fritt justerbart tändläge. Du bestämmer, inte V&H, låter mycket bättre.
Du har väl trimmat moppe? Tändplattan på mopparna var ju försedd med långål dvs justerbart. Men där var det för att kunna justera tändningen oberoende av brytaravstånd.

Edit: En standard hoj har antagligen tändläget rätt optimalt från början. Kan tänka mig att mer förtändning kan ge aningens mer effekt om man kombinerar med bränsle med mer oktantal. Detta förutsatt att ökad förtändning annars resulterar i spikningar. Annars finns ingen anledning att ha ökat oktantal. Sök på "oktan" i det här forumet, vi har nyligen haft en annan diskussion i ämnet.

Last edited:
Med 5 grader förtändning och hojen i övrigt "originalskick" så vinner du ca 1 hästkraft i mellanregistret, dvs vid det varvtal du har max vridmoment. Ökning avtar till noll vid låga och höga varvtal.

Har du däremot 12:1 (eller i närheten) i kompression ska du plocka bort advancern eftersom flamhastigheten ökar med ökad kompression och du behöver inte lika mycket förtändning.

En 4-ventilad MC-motor med 12:1 brukar vilja ha 34 graders förtändning. T.ex. en original-gixxer luft/olje vill ha ca 38 grader. En tvålventilad gammal häck som t.ex. Z900 vill ha hela 42 grader.

Men det hela beror på så många olika faktorer så man behöver gå upp på en Dynobänk för att veta säkert vad som är bäst.

min gamla gsx-r 1100 90a gav 139,8hk på bakhjulet med Advance Unit, dynojet kit och avgassystem mot normala orginal 125-127hk så jag gissar på att Advance Unit bidrog till effektökningen :tummenupp

Du behöver dock inte köpa någon utan borra hålen i plattan ovala så du istället kan vrida den ca 5grader så sparar du en femhundring.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul