Adapterplattor fotpinnar Gsxr

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-8r och Husqvarna Fe 250
Har sökt en hel del efter adapterplattor för att kunna höja/sänka fotpinnarna. Hittar bara till Srad och nyare gixxer. Jag skulle vilja ha tag i till en årsmodell - 90.
Någon som vet var jag kan få tag i såna eller lär man ställa sig och göra egna?
 
Jag gjorde ju om dom bakre på thunderacen så pinnarna sjönk 40mm för att sambon skulle sitta bättre. Kostade 50 spänn i aluminium plattor o ca 30 minuter i svarven.
 
Jag gjorde ju om dom bakre på thunderacen så pinnarna sjönk 40mm för att sambon skulle sitta bättre. Kostade 50 spänn i aluminium plattor o ca 30 minuter i svarven.
Okej, det kanske inte är något problem att fixa själv. Men var kan jag köpa så tjockt aluminium?
 

Bifogat

  • Screenshot_20220521_103417.jpg
    Screenshot_20220521_103417.jpg
    213.4 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20220521_103405.jpg
    Screenshot_20220521_103405.jpg
    106.7 KB · Visningar: 9
www.metallbiten.se

Där köper jag allt jag behöver o det är en del. Visst inte billigast men super snabb leverans och att man köper i 10 cm längder= lite spill samt stort sortiment av ALU o mässing o koppar o stål samt plaster.

Behöver du längre finns flera val
 
Jag köpte för att kunna flytta bakåt fotpinnarna (förarens fotpinnar) Aluminiumplåt 6x100x1000mm från maskindelen.
Använde dubbel 6 mm plåt dvs plattorna blev 12mm tjocka.
Det som begränsar när det gäller flytta fotpinnarna nedåt är i varje fall på GSX1300R avgasrören och för passagerarfotpinnarna antagligen ljuddämparna.
Men ljuddämparna kan gå att sänka.
 

Bifogat

  • 2-Växelsida-GDSX1300R.jpg
    2-Växelsida-GDSX1300R.jpg
    3.7 MB · Visningar: 18
  • 1-Bromssida-GSX1300R.jpg
    1-Bromssida-GSX1300R.jpg
    3.3 MB · Visningar: 17
Jag köpte för att kunna flytta bakåt fotpinnarna (förarens fotpinnar) Aluminiumplåt 6x100x1000mm från maskindelen.
Använde dubbel 6 mm plåt dvs plattorna blev 12mm tjocka.
Det som begränsar när det gäller flytta fotpinnarna nedåt är i varje fall på GSX1300R avgasrören och för passagerarfotpinnarna antagligen ljuddämparna.
Men ljuddämparna kan gå att sänka.
Är det inte bättre att ha skallarna utåt, det bygger mindre och mindre vasst? Lite snyggare också.

Är du riktigt obstinat så kör du fyrkantiga hål och vagnsbult, slätt och snyggt.
 
Så kan det vara.
Fan vad petig du är regnar det hos dej med?
Nej, men jag har sovit hälften av vad jag borde, 3 griniga ungar, grinig fru, och istället för att vara social vill jag köra hoj eller sitta utanför garaget och svetsa en grej jag behöver till skogen, men istället ska vi till närmsta shoppinglada :gnissla

Och jag är mest avundsjuk på din verkstad, det var inget illa menat :krama
 
Man sätter frässtålet i svarvchucken och plattan i stålhållaren, lite fantasi får ni väl ha :lol
 
Man sätter frässtålet i svarvchucken och plattan i stålhållaren, lite fantasi får ni väl ha :lol
Nja man sätter pinfräsen i chucken o vinkelhyllan på svarven o sedan fräser man.

Man kan sedermera ta delning dockan o lägga den vertikalt 90° fräsaxeln o således svarva i fräsen.

Bara så att ni vet?
 
Köper du från metallbiten.se så tänk på att han har olika legeringar. 7075 är den starkaste - kanske kan vara bra att veta (man står ju inte på pinnarna på en sporthoj så 6082 kanske duger). Denna sida har lite mer info om olika kvaliteter, överkurs kanske eftersom vi som småkunder bara har ett par, tre sorter att välja på, https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/data-aluminium/anvaenda-legering?s=0
 
Är det inte bättre att ha skallarna utåt, det bygger mindre och mindre vasst? Lite snyggare också.

Är du riktigt obstinat så kör du fyrkantiga hål och vagnsbult, slätt och snyggt.
Du har rätt. Ett skäl som jag minns var att på kedjesidan var det rätt trångt.
Gick ner och mätte nu.
Det är 16 mm från plattan till plastskyddet under kedjan. Sexkantskallen bygger 5 mm.
Så 11 mm glapp.
På utsidan sticker låsmutter och skruven ut 10 mm. Med 16 mm avstånd 6 mm glapp, räcker.
Så med rätt skruv med en rundad insexskalle på utsidan så blir det snyggare som du skrev.
Att tänka på när jag gör om det. Flyttar fram ca 2,5 cm och ner ca 1 cm.
För vid framflyttning går det sänka fotpinnarna.
Det som begränsar nu nedåt är avgasrören.
Vid framflyttning tjänar jag dels på att avgasrören lutar nedåt framåt,
dels på att avgasrören går in mot mitten av hojen framåt.
 
Så med rätt skruv med en rundad insexskalle på utsidan så blir det snyggare som du skrev.
Finns även försänkta torx resp. insex i 10.9, 12.9 o rostfritt, någonstans har jag sett låga låsmuttrar. Eller låga muttrar + låsvätska. Sökte på metallbiten vad som fanns i 7075, tyvärr bara en dimension av plattstång 80x20, kanske lite smalt för alla varianter av fotpinnsadaptrar, och även lite tjockt om man inte har tillgång till fräs. https://metallbiten.se/aluminium/88-fyrkantsstang-frasamne/aluminium-plattstng-8020mm-en-aw-7075-t6
 
Last edited:
Finns även försänkta torx resp. insex i 10.9, 12.9 o rostfritt, någonstans har jag sett låga låsmuttrar. Eller låga muttrar + låsvätska. Sökte på metallbiten vad som fanns i 7075, tyvärr bara en dimension av plattstång 80x20, kanske lite smalt för alla varianter av fotpinnsadaptrar, och även lite tjockt om man inte har tillgång till fräs. https://metallbiten.se/aluminium/88-fyrkantsstang-frasamne/aluminium-plattstng-8020mm-en-aw-7075-t6
Jag gjorde mina plattor med skruvstäd, bågfil, fil, handborrmaskin, borrmaskinsstativ och ilska.
Mer behövs inte.
Ilskan
av att Rearsets från Valter Moto för ca 4000kr i verkligheten var higher sets och max 2,5 cm bakåt.
(Någon som vill köpa Valter Moto Rearsets till GSX1300R, bra rabatt utlovas !)
 
Last edited:
Jag gjorde mina plattor med skruvstäd, bågfil, fil, handborrmaskin, borrmaskinsstativ och ilska.
Viljan (ilskan) kan försätta berg säger man - men om du inte är tillräckligt f-bannad så har jag ibland tid över mellan egna projekt om det behövs lite enklare maskinbearbetning (svårare jobb tar sån j-la tid att jag bara gör dem till mig själv)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top