Acrapovic katalysator

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S (det kommer mera)
Letar efter Acras katalysatorinsats till 1200S helsystem - de enda som verkar sälja sådant är FC-Moto o XLMoto, tyvärr har de inte heltäckande reservdelssortiment.
Någon som känner till annat ställe att skaffa reservdelar på?

Köra decat utan att investera i en PowerCommander - hur funkar det?
Och hur mycket dämpar kat'en ljudet?
 
Letar efter Acras katalysatorinsats till 1200S helsystem - de enda som verkar sälja sådant är FC-Moto o XLMoto, tyvärr har de inte heltäckande reservdelssortiment.
Någon som känner till annat ställe att skaffa reservdelar på?

Köra decat utan att investera i en PowerCommander - hur funkar det?
Och hur mycket dämpar kat'en ljudet?
!) Köra decat utan att investera i en PowerCommander - hur funkar det?
Den kommer gå magert vilket jag tror höjer slitage på avgasventilerna.
2) Och hur mycket dämpar kat'en ljudet?
Tillräckligt för att du ska kunna köra bana med en R6 med en helt öppen tratt efter katten.
Trattens upgift föra bort avgaserna från bakhjulet.
Talade med R6 ägaren på en bandag. Han hade satsat på helsystem och PC , bänkad och klart blev bensinförbrukning 30 % högre än original.
Och eftersom han körde R6.an i trafiken så hade han satt tillbaka original med kat och "bara" sparat in ljuddämparen för viktens skull. Katten tog hand om ljudet. Det här var ca 2016 så det var ingen "nyare" R6.
Dessutom en hoj med bara ~149 cm3 cylindervolym är tystare än en hoj med ~600 cm3 ....
 
Last edited:
!) Köra decat utan att investera i en PowerCommander - hur funkar det?
Den kommer gå magert vilket jag tror höjer slitage på avgasventilerna.
2) Och hur mycket dämpar kat'en ljudet?
Tillräckligt för att du ska kunna köra bana med en R6 med en helt öppen tratt efter katten.
Trattens upgift föra bort avgaserna från bakhjulet.
Talade med R6 ägaren på en bandag. Han hade satsat på helsystem och PC , bänkad och klart blev bensinförbrukning 30 % högre än original.
Och eftersom han körde R6.an i trafiken så hade han satt tillbaka original med kat och "bara" sparat in ljuddämparen för viktens skull. Katten tog hand om ljudet. Det här var ca 2016 så det var ingen "nyare" R6.
Dessutom en hoj med bara ~149 cm3 cylindervolym är tystare än en hoj med ~600 cm3 ....
Finns ett helsystem utan kat på ebay, bra pris men verkar svårt att få tag på katen så jag fimpar nog den idén. Kanske blir det bara bakre dämpare för att få lite roligare ljud och utseende istf "brödrosten"
 
Talade med R6 ägaren på en bandag. Han hade satsat på helsystem och PC , bänkad och klart blev bensinförbrukning 30 % högre än original.
Den här ökningen måste väl berott på att han kopplade bort lambda-sonden och hade fet blandning i cruise, alternativt fick massivt mycket mer effekt av decat och började utnyttja denna?

Känns högst orimligt att katalysatorn skulle spara in massa bränsle.
 
Den här ökningen måste väl berott på att han kopplade bort lambda-sonden och hade fet blandning i cruise, alternativt fick massivt mycket mer effekt av decat och började utnyttja denna?

Känns högst orimligt att katalysatorn skulle spara in massa bränsle.
ja alltså bara katten kommer inte göra någon skillnad i förbrukning, men om du mappar om hojen så förstår jag att den drar mer då de nya euro5 kompatibla hojarna är sjukt snålt skruvade för miljö/förbrukning.
 
Den här ökningen måste väl berott på att han kopplade bort lambda-sonden och hade fet blandning i cruise, alternativt fick massivt mycket mer effekt av decat och började utnyttja denna?

Känns högst orimligt att katalysatorn skulle spara in massa bränsle.
Han hade troligen en Lambda-ersättare för lura systemet, helsystem och hojen bänkad med ny map i PC och effekten ökade och bränsleförbrukningen ökade.
Men han tog bort helsystemet, ersatte med original (utom ljuddämparen) och ställde PC på 0 map, dvs original. Och så var det löst.
Det är alltså inte katen som sparar soppa, det som sparar soppa är köra originalmappen.
 
Han hade troligen en Lambda-ersättare för lura systemet, helsystem och hojen bänkad med ny map i PC och effekten ökade och bränsleförbrukningen ökade.
Men han tog bort helsystemet, ersatte med original (utom ljuddämparen) och ställde PC på 0 map, dvs original. Och så var det löst.
Det är alltså inte katen som sparar soppa, det som sparar soppa är köra originalmappen.
Min poäng var att du fick det att låta som att mappning med helsystem och decat ökade bränsleförbrukningen något enormt.

Kör man med lambda-eliminator är det inte underligt att bränsleförbrukningen sticker iväg. Men man behöver ju inte eliminera lambdan för att kunna köra mappat med ett helsystem.

ja alltså bara katten kommer inte göra någon skillnad i förbrukning, men om du mappar om hojen så förstår jag att den drar mer då de nya euro5 kompatibla hojarna är sjukt snålt skruvade för miljö/förbrukning.
Hur snål AFR har en euro5-hoj vid fullt gaspådrag menar du? Så mycket marginaler finns det väl inte att hämta utan ventilbrand? När vi mappar siktar vi väl någonstans kring låga 13.x för att hämta ut maximal effekt.

Och hur mycket dämpar kat'en ljudet?
Massor. Den och olika spjäll är den primära ljuddämpningen på en modern hoj.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top