Acewell mätare strul

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
FZR 1000 Fighter
God Kväll!

Fick igång mina acewell mätare utan problem.. ;-) Gängade fast magneten till hastighetsmätaren i kugghjulet där bak och sensorn på svingen.. Blev kanonsnyggt och allt funkade klockrent - utom att jag inte får hastighetsmätaren att lysa lika starkt som tempmätaren.. :huvet
Hör till saken är att jag har två acewell mätare. En för hastighet etc. och en för Temperatur etc... Och Temp.mätar enheten lyser kanonfint med ett blått sken, men hastighetsmätaren lyser knappt upp när man slår på tändningen. När man sedan startar hojjen så lyser den upp starkare, men pulserar lite mellan svagt och stark sken.. :huvet
Jag blir så lees - när allt funkar så bra och så ska något ändå strula till sig.. Sucka...
Någon som haft samma problem? Varför klarar inte hastighetsmätar enheten av att lysa fullständigt, på samma sätt som temp.mätar enheten? Jag blir knäpp... Stöm tas från samma kabel och allt ska vara lika.. sucka.. Med Bara hasighetsmätar enheten inkopplad blir det samma sak. Den lyser inte alls som den ska.. :-/

Mvh, Richi

Har du kollat jordningen för mätaren, kan ju vara knas där!
Testa att ta ett batteri och anslut direkt till mätaren, med en säkring, då ser du om det är något fel på mätaren!

Ska prova det idag... :-) Tänkte just det - prova dra direkt från ett batteri och testa med bådamätarna för att se om det bli någon skillnad. Tycker att båda mätarna borde lysa lika! :tungan
Och man vill ju inte alls ha ett pulserande sken på ena mätaren när man kör.. :-/ ..eller står på tomgång..
Återkommer när jag provat!

Hoztic skrev:
Har du kollat jordningen för mätaren, kan ju vara knas där!
Testa att ta ett batteri och anslut direkt till mätaren, med en säkring, då ser du om det är något fel på mätaren!

Ääähhh... blev nästan ingen skillnad.. Tempmätaren lyser mycket klarare än hastighetsmätaren, fast man kopplat in batteriet direkt.. Sucka... :huvet
Ska det vara matning på dessa två mätare från Acewell?! Alltså att dom måste ha olika hög ström för att lysa lika.. Det är dumt i så fall.. Men men... Dom är juh såå snygga och så strular det så här.. :-/

Netrooter skrev:
Ska prova det idag... :-) Tänkte just det - prova dra direkt från ett batteri och testa med bådamätarna för att se om det bli någon skillnad. Tycker att båda mätarna borde lysa lika! :tungan
Och man vill ju inte alls ha ett pulserande sken på ena mätaren när man kör.. :-/ ..eller står på tomgång..
Återkommer när jag provat!

Om du kontaktar LQT racing eller var du köpt mätarna så får du gärna skriva här vad dom säger om saken.

Mailade dom igår.. :)
Dom är kanonbra att ha och göra med - så jag tror dom kan lösa detta.. :banana
Jag återkommer då jag fått svar...

Henke skrev:
Om du kontaktar LQT racing eller var du köpt mätarna så får du gärna skriva här vad dom säger om saken.

Kom just på en sak igår själv - ska prova att löda dit en kondensator parallellt med mätaren.. :) Det borde ju se till man får en mer konstant matning till mätarna.. ;) ..och då ta bort det pulserande skenet.. Ska iaf provde det ikväll! Fixade några olika kondensatorer nyss.. Ska först prova sätta dit en på 1000uF och se..
Så jag skriver lite mer senare om det funkade.. :yoparty

Netrooter skrev:
Mailade dom igår.. :)
Dom är kanonbra att ha och göra med - så jag tror dom kan lösa detta.. :banana
Jag återkommer då jag fått svar...

Hur funkar din varvräknare?
Ligger man på jämt varv så pendlar min rätt bra, det är störigare än att belysningen varierar.

Tjabba! Nu fick man till belysningen.. :banana
Slängde in en kondensator parallellt med ena mätaren... så nu pulserar det inte alls vid tomgång.. :) Dock lyser den sämre när bara tändningen är igång på hojjen.. men sprolla...
Min varvräknare satt jag till SPC 0,5 och kopplade in mig på matningen till den ena tändspolen.. Båda mätarna visar samma varvtal... Men ja, tittar man på siffrorna så pendlar den en hel del.. Men på själva stapeln pendlar det inte så mycket.. Men varje punkt på stapeln är ju 500 varv om jag inte minns fel..
Hmm...det borde man väl iof oxå kunna fixa genom någon sorts filter.. ska fundera.... :va ..återkommer...

Men nu vill man knappt koppla med kablar i hojjen.. börjar bli en röra där nu.. måste ta mig tid att städa upp det någong gång sedan..

Mvh, Richi///

Henke skrev:
Hur funkar din varvräknare?
Ligger man på jämt varv så pendlar min rätt bra, det är störigare än att belysningen varierar.

Hur snabbt tycker du att din varvräknare reagerar när du drar på alt släpper gasen,
är "stapeln" lika bra som en vanlig analog varvräknare?

Vilken modell är det föresten du har köpt?
(funderar själv lite på en Ace-3100)

Lånar denna tråden lite.

Det är så att jag har en acewell mätare av modellen 2803 Men har tyvär inte fått med givaren när jag köpte den (Satt på en hoj som kom i delar)

Undrar om någon skulle vilja bidra med koplings schemat?

Back