Acewell 3803

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Hej,
Jag behöver hjälp med min "Ace-3803".
Allting fungerar utom en sak, hastigheten visar en diff på runt 20-30km/h och mer vid högre farter.

Jag hade min "hojdebut" igår för i år och jag misstänkte ganska tidigt att min hastighetsmätare visade fel då bilarna av någon anledning åkte väldigt sakta.

Varvräknaren verkar fungera utan problem, grejen är den att fast man tokvarvar och man märker att det går snabbt framåt så att säga så händer det nästan ingenting på hastighetsmätaren.

Jag och polaren gjorde ett test, han låg bredvid med sin bil och sa olika hastigheter och det blev så här hans visade 100, 70 och 50, då visade min samtidigt 70, 50, 25.

Mätaren är inställd på km/h och "c" på mätaren är inställd på 1357 som den skall vara då omkrets på däcket stämmer.

Det jag är osäker på och funderar över om det påverkar hastigheten är "SPC", dvs en annan inställning som finns att ställa in, i beskrivningen står det:

Displayen visar "SPC-X.X RPM", det förinställda värdet är 1.0; det finns 4 inställningsmöjligheter: 1.0, 2.0, 3.0 och 0.5. Detta avser antalet
motorvarv per tändimpuls. Värdet 2.0 betyder exempelvis att motorn roterar 2 varv för varje tändimpuls.


Om vi talar klarspråk här, vad exakt betyder det och vad skall jag ha det inställt på och påverkar det hastighetsmätaren alls?

Om nu inte det alls påverkar, vad kan vara fel då, magneterna?

Tacksam för svar!

Mvh
hyll
 
En 17" fälg kanske har en Omkrets på 1357 cm men du har väl ett däck monterat på fälgen?
Runt en 1880 cm borde vara mer riktigt och då stämmer hastigeten bättre, typ att den visar 97 km/h när din polares bil kör i 100
 
du har nog fel omkrets, du bör med dimensionerna du nämner ha ca 1808mm i omkrets. Gör som alla vi andra med acewell.... ta ett snöre ;)
 
Det står så här om man kollar i en manual:

Hjuldiameter (tum) x 25,4 (cm/tum) x 3,1416 = hjulomkrets i mm.
17 inch = 1357

Så slår man 17*25,4*3,14 så får man ~1357.

Men jag kanske tänker fel?

du har nog fel omkrets, du bör med dimensionerna du nämner ha ca 1808mm i omkrets. Gör som alla vi andra med acewell.... ta ett snöre ;)

Ahh får göra det helt klart! Tack! :tummenupp
 
Last edited:
jo du har rätt i att fälgdiametern är så som du säger, men det är hjulets totala omkrets som räknas då det är den som är i kontakt med underlaget.
 
Hjulets omkrets stämmer mycket riktigt men det är däckets omkrets som är det viktiga. :)

Som sagt, borde vara kring drygt 1800mm.
 
jo du har rätt i att fälgdiametern är så som du säger, men det är hjulets totala omkrets som räknas då det är den som är i kontakt med underlaget.

Ahh, jag trodde så klart att man skulle gå efter fälgen, men det är som du säger man kan ju ha världens däck på. ;)

Tack, skall kolla det här!
 
Ibland gillar man Er på det här forumet, gick och mätte, 1890mm. ;)
Ställde in det i min Ace, men provningen får vänta.

Hoppas det gör susen, stort tack så länge!
 
Ett annat vanligt fel är att magneten inte passerar mottagaren på ett korrekt sätt och då kan man få väldigt konstiga hastigheter. Men om det är som så att din hastighet visas men alltid för låg hastighet så ja då är det det fel omkretts. men får du siffror som spökar. tex låser sig på 50 km/h kolla att magneten och givaren möter varandra på rätt sätt. (Du hittar info om detta på Acewells hemsida.
 
Ett annat vanligt fel är att magneten inte passerar mottagaren på ett korrekt sätt och då kan man få väldigt konstiga hastigheter. Men om det är som så att din hastighet visas men alltid för låg hastighet så ja då är det det fel omkretts. men får du siffror som spökar. tex låser sig på 50 km/h kolla att magneten och givaren möter varandra på rätt sätt. (Du hittar info om detta på Acewells hemsida.

Ahh precis... den hoppar inte utan ligger stadigt dock alldeles för liten hastighet till verkligheten, har ändrat nu så får se i helgen om det är som det skall vara.

Tack för alla svar!
 
Det är bara att ta den Nya Omkretsen dividerat med den Gamla Omkretsen, multiplicera med vad mätaren visade tidigare så får du fram vad den kommer att visa nu.



1890/1357*70=97 => 100
1890/1357*50=69 => 70
1890/1357*25=35 => 50
Jag tror mätningen i 50 inte är att lita på
 
Det är bara att ta den Nya Omkretsen dividerat med den Gamla Omkretsen, multiplicera med vad mätaren visade tidigare så får du fram vad den kommer att visa nu.

1890/1357*70=97 => 100
1890/1357*50=69 => 70
1890/1357*25=35 => 50
Jag tror mätningen i 50 inte är att lita på

Ahaa det hade jag ingen aning om!
Jag kollade med tjejen nu och det stämmer som du sa, det v ar inte 25 vi åkte i utan 35 och då blir det ju runt 46-47.

Stort tack igen, då bör det fungera nästa gång det skall köras. :) :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top