ac problem

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
problemet är följande: Det är 30 grader varmt ute, 500 grader varmt i bilen och ur acn kommer bara den varmaste luft som möjligen kan skapas där inne. Detta medför förståss en hel del svettningar och irritation.

Ska jag:
1: lämna in på nått dyrt ställe?
2: Stå ut med det och hoppas på att det lagar sig sjävl?
3: Be nån fylla på? (det är nånting man fyller på i ac eller hur?
4. Sälja bilen nån riktigt kall dag när sån värme verkar normal?

edit: saab 9000cd turbo 88
 
Last edited:
honkiie skrev:
2359153 problemet är följande: Det är 30 grader varmt ute, 500 grader varmt i bilen och ur acn kommer bara den varmaste luft som möjligen kan skapas där inne. Detta medför förståss en hel del svettningar och irritation.

Ska jag:
1: lämna in på nått dyrt ställe?
2: Stå ut med det och hoppas på att det lagar sig sjävl?
3: Be nån fylla på? (det är nånting man fyller på i ac eller hur?
4. Sälja bilen nån riktigt kall dag när sån värme verkar normal?
Samma sak hände mig för någon månad sen, 2200:- och en "service" med tömning/påfyllning och läckagekontroll senare så är det återigen behagligt att åka bil. Antingen var somrarna mindre varma förr eller så har man blivit bekvämare med åren, för inte f-n har jag saknat AC på någon av mina tidigare skitbilar...

Hjälper inte AC:n till med att avfukta luften, dvs även om det blir kallare så kommer dina rutor att imma igen lättare utan AC? Jag skulle fixa, det finns säkert de som är billigare. Lokalblaskan här har radannonser för AC service, de är nog billigare än "jour" verkstaden jag anlitade...
 
honkiie skrev:
2359153 problemet är följande: Det är 30 grader varmt ute, 500 grader varmt i bilen och ur acn kommer bara den varmaste luft som möjligen kan skapas där inne. Detta medför förståss en hel del svettningar och irritation.

Ska jag:
1: lämna in på nått dyrt ställe?
2: Stå ut med det och hoppas på att det lagar sig sjävl?
3: Be nån fylla på? (det är nånting man fyller på i ac eller hur?
4. Sälja bilen nån riktigt kall dag när sån värme verkar normal?
5. Köpa kylspray på BILTEMA och spruta lite då och då!
 
Alltså är det nån som vet att det är så den beter sig när det måste fyllas på en massa skit?

HansJ skrev:
2359164Antingen var somrarna mindre varma förr eller så har man blivit bekvämare med åren, för inte f-n har jag saknat AC på någon av mina tidigare skitbilar...
Hur skulle man kunna leva utan ac nu? Omöjligt säger jag.
 
Last edited:
honkiie skrev:
2360827 Alltså är det nån som vet att det är så den beter sig när det måste fyllas på en massa skit?


Hur skulle man kunna leva utan ac nu? Omöjligt säger jag.
Hundra kan man inte vara, på min bil, en Audi, så började det vara lite lustig temp öht, ibland var det bara kallluft som kom, ibland bara varmluft. Jag fick först byta en servomotor som reglerade varm/kall luftblandningen först. När den var bytt, så blev det varmt ute, och först då märkte jag att det aldrig kom kalluft, utan bara varmluft.

Testa nu någon kväll och ställ på maximal kyla när det är lite svalare ute. Kommer det riktigt varm luft, inte bara typ utetemp plus lite till, så har du säkert något liknande fel som jag hade med varmluftssspjället. Kan tänkas att du har nån funktion på din AC, som visar ev. felkoder, då bör du kunna se om något spjäll sitter, alternativt, luska ut vilket spjäll som reglerar varmluft, och kolla om det rör på sig. (Men det kan vara ett helvete att hitta, och att se...)
 
kolla om kompressorkopplingen greppar. Vet inte vad du har för bil men det är inte helt ovanligt att den tar slut det resulterar i att inte kompressorn snurrar

Brukar finnas renoveringsatser till kopplingar oavsett vad märkesverkstan säger
 
Har ingen ac i firmabilen. Jag luktar jättegott efter några timmar :)
Osar svavelsyra från ryggen.

Kör asfort med rutorna nere istället och hänger på ratten så det blåser på ryggen. Blir jobbigt när man kör i innerstan när solen ligger på
 
Kan vara vad som helst, om du ser AC kompressorn, titta på hjulet och se om hela hjulet snurrar, eller bara det yttre som remmen sitter på. Snurrar bara det yttre är det magnetkopplingen som är väck. Förutsättningen är att AC,n är påslagen när du kollar.

Snurrar allt som det ska men det inte kommer kyla, så har du ett läckage, vanligt att kondensorn går sönder pga stenskott och liknande, den brukar sitta längst fram av alla kylare, har du sugmotor har du två kylare, har du turbo, har du tre kylare, en vatten, en laddluft och en AC kylare.
Det kan även vara slanganslutningar eller slangar som torkat sönder, eller torkfiltret som läcker.

Har du läckage måste det lagas först innan du får fylla på, en provtryckning kostar inte mycket att göra, tar en halvtimme till en timme så det beror på vad verkstaden debiterar.

Ingen godkänd verkstad får fylla AC´n om de konstaterat ett läckage nånstant, så det måste lagas innan du får fylla nytt köldmedium, om du nu inte hittar en billig svartpulare som fixar billigt och bra :)


Hoppas du fått lite kött på benen nu!
 
Ljunghusen skrev:
2360871 Startar Ac´n? Gör den det; Låt provtrycka och fyll systemet
Annars lämna in den
Inte säkert att den startar, om inte trycket är tillräckligt högt...
 
Jag passar på att låna tråden lite.
AC:n i min V40-98 "gurglar". Det låter ungefär som när man dricker med sugrör ur en mugg, då det är väldigt ltie kvar i botten ni vet...

Varför gör den så?
Den kyler och funkar annars bra osv... Det är bara då och då som den surplar efter något liksom.
 
honkiie skrev:
2359153 problemet är följande: Det är 30 grader varmt ute, 500 grader varmt i bilen och ur acn kommer bara den varmaste luft som möjligen kan skapas där inne. Detta medför förståss en hel del svettningar och irritation.

Ska jag:
1: lämna in på nått dyrt ställe?
2: Stå ut med det och hoppas på att det lagar sig sjävl?
3: Be nån fylla på? (det är nånting man fyller på i ac eller hur?
4. Sälja bilen nån riktigt kall dag när sån värme verkar normal?

edit: saab 9000cd turbo 88

1988 användes troligen fortfarande det gamla kylmediet, att fylla ett sådant system men med modernt miljövänligt skit kostar en slant.
Har du otur måste du dessutom byta en del grejor som inte funkar med det nya kylmediet.
Dessutom kyler den miljövänliga sörjan sämre, så på moderna bilar har dom en större kylanläggning, moderniserar du din gamla kylanläggning så får du ändå aldrig lika bra effekt som med det gamla kylmediet.

Jag har en Saab 900-88a som det är moderniserat kylsystemet på, den kyler bra, men inte lika snabbt som förr, så det är mest om man åker längre sträckor man får njuta av kylan.

Det kan gå att få någon som fyller t.e.x kylanläggningar hos mjölkbönder att fylla den gamla "förbjudna" sorten i din bil för en billig peng, då blir den lika bra som ny...
 
GuW skrev:
2361169 1988 användes troligen fortfarande det gamla kylmediet, att fylla ett sådant system men med modernt miljövänligt skit kostar en slant.
Har du otur måste du dessutom byta en del grejor som inte funkar med det nya kylmediet.

Korrekt. Det var väl till och med freon som användes?
Man måste utföra nåt typ av ingrepp på systemet, det går inte bara fylla på med nya kylmediet. Kan inte detta exakt men jag tror att packningarna inte klarar av det nya och måste således bytas till nya, anpassade.

Min ac är dessvärre bortplockad, men kunde ändå inte använts om den skulle suttit kvar då jag istället använder platsen för en stor intercooler.
 
Jag hade problem med min AC oxå, det var bara en säkring som hade gått.. så kolla det oxå...
 
Ett AC-system är slutet, dvs behöver man "fylla på" det har man ett läckage. Det är miljöbrott att bara fylla systemet utan att reparera det först, men det är det ju inte så många som bryr sig om...

Jämför med kylskåpet hemma, hur ofta behöver ni "fylla på" kylmediet i det..?
;)
 
Swedie skrev:
2361508 Jag hade problem med min AC oxå, det var bara en säkring som hade gått.. så kolla det oxå...
Kollade alla säkringar som det stod nånting om ac på idag. Ingen var trasig :(

HansJ skrev:
Testa nu någon kväll och ställ på maximal kyla när det är lite svalare ute. Kommer det riktigt varm luft, inte bara typ utetemp plus lite till, så har du säkert något liknande fel som jag hade med varmluftssspjället. Kan tänkas att du har nån funktion på din AC, som visar ev. felkoder, då bör du kunna se om något spjäll sitter, alternativt, luska ut vilket spjäll som reglerar varmluft, och kolla om det rör på sig. (Men det kan vara ett helvete att hitta, och att se...)
Körde hem en kväll när det var 6 grader varmt utomhus. Fullkomligt forsade in värme ändå. Är alltid precis som om den är inställd på det högsta.
 
Last edited:
honkiie skrev:
2362828
Körde hem en kväll när det var 6 grader varmt utomhus. Fullkomligt forsade in värme ändå. Är alltid precis som om den är inställd på det högsta.
Då är det förmodligen spjällaxeln som är av, skruva loss plastlocket över 'akvariumet' (området mellan vindruta/motoruttrymme med huven öppen) och titta ner på högra sidan (i färdriktningen sett) om fläkthuset. Långt ner där sitter det en plastarm vars axel går in i fläktsnäckan och i andra ändan är det en wire som kommer innifrån kupen.
Har armen gått av en bit upp finns det en plåtarm man kan trä över den gamla och fästa wiren på istället, men har den gått av nere vid axeln får man ta loss fläktsnäckan och byta spjäll helt enkelt.
 
honkiie skrev:
2362828 Kollade alla säkringar som det stod nånting om ac på idag. Ingen var trasig :(


Körde hem en kväll när det var 6 grader varmt utomhus. Fullkomligt forsade in värme ändå. Är alltid precis som om den är inställd på det högsta.
Har du tur så är det bara spjället som reglerar kall/varm luft som fastnat. Vet tyvärr inget om hur din bil funkar. Är allt styrt via tryckknappar, eller har du vred för att reglera tempen? I första fallet så kan det ju vara en vajer som gått av/hoppat ur, i andra fallet kan det vara servomotorn som brunnit. Om det kommer mycket värme hela tiden trots kall uteluft, så gissar jag att AC:n inte är orsaken, men som sagt, en SAAB-kännare vet nog bättre. Finns säkert nåt nördigt SAAB forum där man kan fråga!
 
Jag kör 900, men det bör vara samma princip där.
Spjället styrs med ett stag direkt från reglaget. Skruva loss instrumentpanelen och titta om den hoppat av eller slirar i infästningarna.
Spjällen som reglerar var luften skall komma ut regleras av vakum, denna bör inte ha med saken att göra. Kolla värmepaketet! Låter som det fastnat i ett läge helt enkelt.

SAAB-värme är inte att leka med. Det är bra drag i det värmepaketet
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top